Inlägg från: Cullinan |Visa alla inlägg
  • Cullinan

Downs syndrom

Röda skrev 2007-06-28 23:57:17 följande:
    Cullinan m flVart vill ni komma? Får man höra delar av vad som eventuellt är ett resonemang vill man gärna få höra det förlösande (och helt logiskt följdriktiga, den deduktiva slutsatsen av premissern)- Alltså.....
    Vadå "vart vill ni komma"?

Vi sitter och talar om DS, vilket är trådens syfte.
  • Cullinan
    Röda skrev 2007-06-29 00:02:25 följande:
    Störning implicerar att det sker utveckling, men att den störs eller hämmas. Ett barn med helt normala förutsättningar blir om det förvägras kommunikation och stimulans utvecklingsstört.
    Störningen avser en störning av kromosomerna, som i sin tur gör att utvecklingen blivit hämmad.

Jag har ALDRIG hört talas om något friskt barn som blivit utvecklingsstört. Utvecklingsstörning beror på kromosomavvikelser, genetiska skador, ämnesomsättningsrubbningar, syrebrist i fosterlivet, missbildningar i hjärna och av skalle och hjärnsjukdomar.
  • Cullinan
    aiz skrev 2007-06-29 00:09:42 följande:
    Men om jag får välja mellan pojke och flicka? med eller utan autism? ful eller söt? lång eller kort? begåvad eller obegåvad?
    Varför inte starta en tråd om just de aspekterna då? Här diskuterar vi nämligen utefter just DS-aspekten.
  • Cullinan

Röda -

I de fall du pratar om så sker "störningen" pga yttre aspekter EFTER födseln, och är inte en utvecklingsstörning i dess rätta bemärkelse som t ex DS, utan det är snarare en "social störning". De får inget syndrom av att negligeras.

Vid DS sker störningen pga "medicinska" orsaker redan i fosterlivet.

Vi pratar liksom om helt olika saker. En äkta utvecklingsstörning går inte att friskförklaras från.

• Cullinan
    aiz skrev 2007-06-29 00:26:07 följande:
    Åh, förlåt mig Cullinan. jag ska genast avvika.jag drog bara några paralleller.Tänkte att de skulle visa min ståndpunkt; Vad är normalt? vad är friskt?Är en kromosomavvikelse sjukt - vad är då inte sjukt?
    På vilket sätt skulle det bli några paralleller dragna av att jämföra ett DS-barn med ett gosse-barn?
  • Cullinan
    Röda skrev 2007-06-29 00:36:46 följande:
    Kromosomavvikelsen ger en hämning av hjärnans utveckling. Men hjärnan är ett mycket dynamiskt och inte statiskt organ.
    Dock inte så pass dynamiskt att man kan bli friskförklarad från utvecklingsstörning. Hjärnan har begränsningar för vad som är möjligt.
  • Cullinan
    Röda skrev 2007-06-29 00:38:20 följande:
    Här sätter jag punkt.En förutsättning för samtal är också att man försöker sätta sig in i ett resonemang.
    Men det gör ju inte du?
  • Cullinan
    aiz skrev 2007-06-29 00:42:36 följande:
    Vad är det som säger att en extra kromosom skulle vara sjukare än skillnad på x och y kromosomer?
    Det faktum att den extra kromosomen påverkar hjärnans utveckling negativt, och påverkar en rad andra organ och system i kroppen negativt?

Googla lite på DS så finner du fakta.
  • Cullinan

Nu gott folk är det dags att sova.

Natti.

• Cullinan
    Lefo skrev 2007-06-29 11:06:22 följande:
    Några frågor till till Cullinan:Vad är det du vill med ditt intresse i ämnet DS?Jag vet att du en gång har skrivit att du är för abort av foster med DS och att du "jobbar" (kommer inte ihåg vilket ord du använde) för abort av DS foster.
    Vad är det för en konstig fråga? Jag arbetar med just personer med DS, och är vårdutbildad, därav givetvis ett intresse för detta. Precis på samma sätt som att de som gått floristlinjen och jobbar i blomsteraffär säkert är intresserade av blommor.

Varför skriver du själv i alla trådar om DS? Jo, för att du är intresserad av ämnet. Är det bara DS-föräldrar som får vara det eller vad är det frågan om? Ska alla vi andra tassa på tå för detta överkänsliga ämne? Du säger att du inte bryr dig om vad folk tycker, men likväl ska det hackas på folk som inte tycker som dig och de andra ds-föräldrarna.

Och "rbetar för abort av DS-foster"? Vad är det nu för förtal det börjas med? Skärp er. Vill ni ha vettiga diskussioner så sluta upp med att bete er oförskämt!
  • Cullinan

Lefo -

Du verkar ha en väldg koll på mig, men likväl har du missat alla andra trådar jag deltar i och startat. Är synen möjligen något selektiv just för att det ska kunna gnällas?

Du får gärna ge mig tips på trådar DU skapat eller deltagit i som INTE handlar om DS.

Jag önskar dig välkommen in i någon de många trådar jag skapat som berör helt andra ämnen. Om det passar damen med något av följande ämnen så inboxa mig så får du länken dit!

* Foundations
    * Puder
    * Frankrike
    * Fransk heminredning
    * Marknadsgodis
    * Diskussion om snacks
    * AHA-behandlingar
    * TV-shop
    * Franska filmer
    * Apotek i Frankrike
    * Båtturer
    * Kinesiskt silke
    * Deodoranter
    * Vigselringar
    * Vigsel
    * Tv-skåp
    * Duac Gel
    * Trosor
    * M.D Formulations
    * Propyless
    * Rosengård
    * Hemlöshet
    * Frusna bananer
    * Hudkrämer
    * Contrakel
    * Restylane
    * Gympingvideos
    * Läppstift
    * Giana Sisters
    * Tea tree oil
    * Spöken
    * Födelsemärken
    * Thermage
    * Dammsugare
    * Fruktsallader
    * Mascara
    * Ansiktsrengöring
    * Sötningsmedel
    * Husköp
    * Shakira
    * Frisyrer
    * Rymden
    * Dragspel (!)
    * Datorspel för äldre
    * Övningskörning
    * Heminredning
    * Växter

Osv, osv, osv, osv,.

• Cullinan

*djup suck*

Ja, jag är för abort vid DS. Det kan väl knappast ha undgått någon, så varför försöka få det att framstå som något "smaskigt"?!

Det är ju inte direkt så att jag går ut och demonstrerar mot DS den 1 maj om nu någon varit så jävla blåst att dom trott det.

Vill minnas att det fanns en omröstning innan som visade att majoriteten av FL-medlemmarna är FÖR abort vid DS.

Detta kunde ha blivit en givande diskussion om DS, men som vanligt så urartar alltid dessa diskussioner direkt när DS-föräldrarna kommer in i tråden och kastar skit på alla som inte har samma åsikt. Dessa DS-föräldrar som ständigt tjatar om att dom vill bli respektfullt bemötta beter sig minst sagt oetiskt och direkt svinigt.

Fortsätt ni att hacka alla de som inte delar er åsikt i småbitar om ni tycker att det känns konstruktivt, i er kamp för att "föra fram" era DS-barn. Det finns ju dock bättre diskussionsmetoder om man vill få fram sin åsikt.

/Mimmi

Svar på tråden Downs syndrom