Inlägg från: Cullinan |Visa alla inlägg
  • Cullinan

Downs syndrom

1-2 % av de med DS har ingen utvecklingsstörning. Så det är inget som hör till vanligheterna om man säger så.

• Cullinan
    jungfu skrev 2007-06-28 23:24:08 följande:
    På vilket sätt stör det er andra att det finns människor som älskar sina barn oavsett hurdana de är, och inte ser strävan efter perfektion/normalitet som det allra viktigaste...?
    Faktum är ju att det ÄR ingen som stör sig.

Det är dock frustrerande när medicinsk fakta bemöts med nonsensprat. Och det är lika i frustrerande i ALLA typer av trådar när folk inte är villiga att lyssna på vedertagen fakta, utan istället blir arga på de som är budbärare till denna fakta.
  • Cullinan

Fidelis ad urnam skrev 2007-06-28 23:26:32 följande:

Då tycker jag att vi vänder på frågan och frågar varför det för vissa föräldrar till barn med DS är så provocerande att alla inte vill ha ett barn med DS, att många skulle välja abort vid diagnosen DS osv.Jag förstår inte varför någon skulle bli provocerad av en förälder som har ett barn med DS, vad finns det att provoceras av? På samma sätt förstår jag inte varför vissa föräldrar till barn med DS provoceras av andras val att avbryta en graviditet eller någons ovilja till att själv få ett barn med DS.
    Instämmer fullkomligt.
  • Cullinan
    jungfu skrev 2007-06-28 23:31:22 följande:
    Fast detta enorma engagemang i att hitta argument emot DS-barn tyder ju på att det upplevs provocerande för väldigt många... Detta är ju ingen tråd som DS-föräldrar startat för att hacka på folk som inte vill ha DS-barn. Då måste ni ju också kunna finna er i att svara på varför ni ser det som så oerhört störande, att folk faktiskt kan och vill älska ett DS-barn.
    Var utläser du att någon tycker det är "störande" att folk älskar DS-barn?

*bläddrar bakåt men finner inget om detta*
  • Cullinan
    Atikin65 skrev 2007-06-28 23:33:17 följande:
    Cullinan: Men om 98 % har en utvecklingsstörning, då kan man väl inte påstår att det är inget som hör till vanligheterna ...det är det väl just det är då?
    Nu hängde jag inte riktigt med i ditt resonemang, men:

Om man ställer upp 100 st personer med DS på en rad, så är det ca 1 st av dem som ej är utvecklingsstörd.
  • Cullinan
    jungfu skrev 2007-06-28 23:36:17 följande:
    culinan, det märks ju i tonen hos många inlägg, även om det inte skrivs rakt ut... en lite lätt otålig frustration över att folk inte fattar att ett DS-barn är mindre värt än ett "normalt" barn. märker du inte det? (syftar inte på just dig eller fidelis nu)
    Det har hänt, men det är ytterst få gånger jag sett det fenomenet.
  • Cullinan

Gela - Dvs cirka 1-2 % av de med DS har en IQ över 70.

• Cullinan

Gela - Det är absolut vanligast att vara utvecklingsstörd om man har DS. De flesta med DS har ett IQ under 70.

• Cullinan

Gela -

Angående din andra fråga så är det såhär att ett syndrom är en beteckning inom medicinen, och betecknar ett antal symptom som ofta uppträder tillsammans, men vars inbördes samband och orsaker inte är vetenskapligt klarlagda, och därför inte kan klassas som sjukdom eller mentalsjukdom.

Dock kan det ju vara så att när sambanden och orsakerna blivit vetenskapligt klarlagda så kan det komma att klassas som sjukdom/mentalsjukdom. Den som väntar får se.

• Cullinan
    Atikin65 skrev 2007-06-28 23:50:50 följande:
    Ok, då är vi överens och jag missuppfattade ditt första inlägg!
    Japp.
Svar på tråden Downs syndrom