• Anonym (My)

Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!

Han har gjort det ett par gånger både hemma (bla mina trosor) och på dagis (prinsesskläder). När han blir "påkommen" blir han generad och vill inte prata om det, precis som att han skäms, speciellt om pappa ser honom.

Vi har aldrig klankat ner på honom för att han testar utan har mer eller mindre tänkt att det är övergående. Han har inte gjort på ett tag, men har börjat igen.

Det skulle kännas skönt och komma i kontakt med andra om hur ni har hanterat situationen så man kan få tips och råd om hur man ska hantera detta, då det känns pinsamt att höra sig för i omgivningen.

• Svar på tråden Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!
  • Anonym

Varför får han inte prova tjejkläder?

• Anonym (trött)

Jag förstår faktiskt inte problemet? Detär ett litet barn som klär ut sig!
    Om han skäms då han blir "upptäckt" måste det bero på att någon sagt att det är fel..
    Ett så litet barn gillar ju helt enkelt att klä ut sig..

• yin yang

När jag har haft praktik och jobbat extra på dagis har jag ofta sett killar klä ut sig i prinsesskläder o.s.v. Inget konstigt att de vill prova sig fram.

• Tyshaa

min systers tremanning gjorde det ocksa och gick omkring i klackskor ute till och med i 2 ar eller mer men man ska nog baa lata det va, en fas bara.
    han gor inte det langre

• Vimmelkantig

Hur gammal är han? Är han 15 så kanske ni har ett problem, inte annars....

• Valkyriah

och vad är problemet?

det är ju ett barn vi pratar om,och säg det barn som inte tycker det är kul att klä ut sig....

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Minna07

Funderar du på om han kanske känner sig som en tjej, fast är kille? Alltså transsexuell? Sådant vet jag brukar märkas tidigt i åldern på barn, och då är det en massa olika saker. Det kan vara dockor, rosa, prinsessa och hela köret - precis som hos en flicka.

Dock vet jag att många pojkar i 3-4 årsåldern typ, brukar gilla målade naglar. Har sätt flera pojkar på förskolan där en kusin till mig går som gått omkring med rosa nagellack. Annars är de pojkpojkar, rakt igenom.

Du märker på din son om han skulle vara transsexuell, det brukar vara ganska tydligt. Men två "tjejklädprovningar" behöver inte betyda det.

• Anonym (Suck)

Förstod att det skulle komma en massa kommentarer i stil med "Vad är det med det då?".

TS: Hur gammal är han?

• Anonym

Låt honom prova, se till att han inte skäms och gör för guds skull ingen stor sak av det. Hörde av en annan mamma att hon var bekymrad över att hennes son lekte med dockvag. Blev lika chockad av det. Bättre att oroa sig om han slår andra barn eller nåt.

• Anonym (My)

Så vitt jag vet så har jag inte skrivit någonstanns i inlägget att det är ett problem. Det jag har skrivit är vi vill ha råd och tips om hur vi ska hantera detta - inget annat.

Svar på tråden Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!