Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (My)

Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!

Han har gjort det ett par gånger både hemma (bla mina trosor) och på dagis (prinsesskläder). När han blir "påkommen" blir han generad och vill inte prata om det, precis som att han skäms, speciellt om pappa ser honom.

Vi har aldrig klankat ner på honom för att han testar utan har mer eller mindre tänkt att det är övergående. Han har inte gjort på ett tag, men har börjat igen.

Det skulle kännas skönt och komma i kontakt med andra om hur ni har hanterat situationen så man kan få tips och råd om hur man ska hantera detta, då det känns pinsamt att höra sig för i omgivningen.

• Svar på tråden Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!
  • Tygtiiger

TS: jag tycker att du ska berömma honom för att han är fin och fråga om han vill prova nagellack eller läppstift också, när/om du använder det.
    Med andra ord, låt honom leka prinsessa och prova mammas kläder/skor/smink, om han bara är i en fas där han är nyfiken så ska han väl få leva ut den nyfikenheten, och om det nu, mot all förmodan, skulle vara så att han inte är riktigt säker på vilket kön han är/vill vara så behöver han först och främst känna att ni tycker att han är fullständigt ok även iklädd rosa kjol.

Så bejaka!

• På Tiden

TS: Ja då finns det ju ett problem.. (att hans kompisar retar honom). Fråga om dagispersonalen har märkt något och i sådana fall får de se till att barnen inte retas! Oavsett om det gäller att din son klär ut sig i "tjejkläder" eler för att någon drar runt på en dockvagn...

• Anna Svenssonliv

JAG tycker man ska uppmuntra sånt här o leka med barnet. alltså "nu leker vi prinsessa" "häxa" osv.. tror barnet får utlopp för fantasier o sånt då och kan utvecklas vidare. nästa fas kanske är att leka robot. o eftersom det passar könet bättre kommer det antagligen uppmuntras..men barnet fattar ju inte varför robot o cowboy uppmuntras men inte prinsessa o puwer puff pingla.

• Anonym (My)

Det som blir lite av ett problem med det hela är dock en liten incident som hände idag.

Han var hemma hos grannen och lekte själv, vi andra var ute på baksidan, när vi kommer in och ropar efter honom så svarar han inte så kompisens pappa kollar i alla rum efter våran son och finner honom i tonårsflickans rum själv med byxorna avdragna. Jag ser direkt på honom att det är något, men han ville promt inte säga vad han gjorde därinne, men jag misstänkte att han provade hennes kläder, men det kände jag var alldeles för pinsamt att säga till kompisens pappa. Sonen berättade sen för mig att han provade flickans skor, men tog tid innan han verkligen berättade det.

• Millis1981

Svårt att komma med råd om han skäms pga att de andra pojkarna på dagis retar honom.Prata med dagispersonalen, de kanske är vana vid sånt?

Anonym (My) skrev 2007-06-26 20:55:13 följande:

Vi försöker göra allt för att han inte ska skämmas för det, men han skäms verkligen dom gånger som pappan hämtat honom på dagis när han vart utklädd till prinsessa och vi har som sagt inte klankat ner honom på något vis. Det vi kan tänka oss är att de andra pojkarna på dagis har sagt att det där är tjejsaker och han han därför skäms.
  • Valkyriah
    Anonym (My) skrev 2007-06-26 21:00:30 följande:
    Det som blir lite av ett problem med det hela är dock en liten incident som hände idag.Han var hemma hos grannen och lekte själv, vi andra var ute på baksidan, när vi kommer in och ropar efter honom så svarar han inte så kompisens pappa kollar i alla rum efter våran son och finner honom i tonårsflickans rum själv med byxorna avdragna. Jag ser direkt på honom att det är något, men han ville promt inte säga vad han gjorde därinne, men jag misstänkte att han provade hennes kläder, men det kände jag var alldeles för pinsamt att säga till kompisens pappa. Sonen berättade sen för mig att han provade flickans skor, men tog tid innan han verkligen berättade det.

hur ska du ha det??

problem,inte problem,problem,inte problem ???

hänger inte med tyvärr

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Nattens Drottning

Jag har en son som är 4 år, han klär gärna ut sig som prinsessor mm.
    Han har en äldre syster som fyller 8 år iår och allt som hon gör vill han också göra.
    När storasyster målar naglarn så gör han det också.
    Jag har aldrig brytt mig om det alls, klart han också ska få ha nagellack.
    De senaste kanske halvåret vill han hellre vara spindelmannen eller superman när de klär ut sig. Men han kan fortfarande se ut som tingeling ibland.Det är bara roligt att de leker och har roligt. Jag tror inte att han själv vet vad som är " flick saker " och vad som är " pojksaker". Han var ute en dag och lekte med dockor när en äldre grannpojke kom förbi och skrattade och sa:- Leker du med dockor? Min son tittade förvånat på honom och svarade:- Ja, vill du vara med?
    Jag tyckte att det var så härligt att se så oförstörd han fortfarande är. Han leker med det han vill , inte det han förväntas att leka med.
    Förrresten grannpojken på 7 år valde att komma in på våran tomt och leka med dockor han med.

• Anonym (My)
    Waomi skrev 2007-06-26 20:57:33 följande:
    Jag antar att pojken är under 6 år då du skrivit att han även på dagis klär ut sig i prinsesskläder..?Jag tycker att du och fadern ska prata med sonen och förklara för honom att han inte alls behöver skämmas om han klär ut sig.Dels så släpper spänningarna och dels så gör det förhoppningsvis sonen lite säkrare på sig själv och han kan sluta känna skam för att han vill klä sig i flick kläder.

Han är 4,5år.

Vi försöker göra allt för att han ska slippa känna skam för detta.

• Tjimtjom

TS: Förstår hur du menar. Säg att han blev kalas snygg! Min son gillar åxå prinsesskläder, diadem o grejer. Eftersom han fortfarande är ganska liten (2 i sept.) så är det ingen som sagt nåt. Min dotter som är 3½ bröt ihop totalt en dag när jag la fram en blå/grön tröja, det är en kill-tröja hulkade hon fram men då sa jag bara att det inte finns kill o tjej tröjor. Sen kanske jag inte är så modern att jag låter sonen gå till dagis i syrrans balettkjol men det är bara för jag inte tycker han passar i den :-P

• Millis1981

Låter konstigt att du skulle få det, ditt första inlägg är då inget att skriva gästboksinlägg för.
    Är det inte emot reglerna att vara anonym när man kommer med åsikter om andra. Det är väl bara när man berättar nåt privat om sig själv som det är tillåtet trodde jag.

Anonym (trött) skrev 2007-06-26 20:51:54 följande:

Jag är anonym för att sådana här trådar brukar leda till inlägg i gb som jag vill undvika!
Svar på tråden Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!