• Anonym (My)

Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!

Han har gjort det ett par gånger både hemma (bla mina trosor) och på dagis (prinsesskläder). När han blir "påkommen" blir han generad och vill inte prata om det, precis som att han skäms, speciellt om pappa ser honom.

Vi har aldrig klankat ner på honom för att han testar utan har mer eller mindre tänkt att det är övergående. Han har inte gjort på ett tag, men har börjat igen.

Det skulle kännas skönt och komma i kontakt med andra om hur ni har hanterat situationen så man kan få tips och råd om hur man ska hantera detta, då det känns pinsamt att höra sig för i omgivningen.

• Svar på tråden Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!
  • Flygfotogen

Det är FULLT NORMALT att barn känner sig för i könsrollerna. Låt honom hålla på. Han lär känna sin egen sexualitet och sitt kön. Könsrollernas olikheter syns så tydligt i vårt sätt att klä oss och jag antar att han spenderar rätt så mycket tid med sin mamma och att hans pedagoger i huvudsak är kvinnor?

• Tjimtjom

Valkyriah: Problemet är väl att han skäms för det :-S

• Rusty

Ni kan väl ge honom egna prinsesskläder att leka med, så fattar han att det är ok och slipper dessutom låna andras i smyg?

• Anonym (trött)

Millis1981: Har jag kommit med åsikter om någon?

• Leiben

varför kastas det alltid skit på de som är anonyma? Det finns en sådan funktion just för personer som vill vara just anonyma. Det är väl inget att haka upp sig på!

TS: Se filmen Bruno. Den är fin. Det är svårt att spekulera i och tolka hans beteende. Det visar sig med tiden och det enda ni kan göra och påverka är att han få honom att känna sig accepterad som han är eller inte.

• Anonym (My)
    Marsch skrev 2007-06-26 21:05:53 följande:
    Det är FULLT NORMALT att barn känner sig för i könsrollerna. Låt honom hålla på. Han lär känna sin egen sexualitet och sitt kön. Könsrollernas olikheter syns så tydligt i vårt sätt att klä oss och jag antar att han spenderar rätt så mycket tid med sin mamma och att hans pedagoger i huvudsak är kvinnor?
    Det stämmer. Det finns inga manliga pedagoger på hans dagis.
  • Anonym (My)
    Tjimtjom skrev 2007-06-26 21:03:02 följande:
    TS: Förstår hur du menar. Säg att han blev kalas snygg! Min son gillar åxå prinsesskläder, diadem o grejer. Eftersom han fortfarande är ganska liten (2 i sept.) så är det ingen som sagt nåt. Min dotter som är 3½ bröt ihop totalt en dag när jag la fram en blå/grön tröja, det är en kill-tröja hulkade hon fram men då sa jag bara att det inte finns kill o tjej tröjor. Sen kanske jag inte är så modern att jag låter sonen gå till dagis i syrrans balettkjol men det är bara för jag inte tycker han passar i den :-P
    Jag tycker det är kul att han vågar testa, men tyvärr så verkar han skämmas massor för det. Jag tror som sagt det är pga de andra killarna som är på honom och säger att det är tjejsaker.
  • Valkyriah
    Anonym (My) skrev 2007-06-26 21:18:15 följande:
    Jag tycker det är kul att han vågar testa, men tyvärr så verkar han skämmas massor för det. Jag tror som sagt det är pga de andra killarna som är på honom och säger att det är tjejsaker.

har ni bra kontakt med fröknarna på dagis,ni kanske kan prata med de??

men det är ju helt normalt i den åldern,vore konstigt om han va den enda pojken i gruppen som klär ut sig till flicka...

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Tjimtjom

Tror man bara kan uppmuntra det o säga år dom att strunta i vad andra tycker

• Anonym (My)
    Valkyriah skrev 2007-06-26 21:22:56 följande:
    har ni bra kontakt med fröknarna på dagis,ni kanske kan prata med de?? men det är ju helt normalt i den åldern,vore konstigt om han va den enda pojken i gruppen som klär ut sig till flicka...
    Jo, vi har bra kontakt med fröknarna så vi ska ta upp det med dom, men nu har han sommarlov så det blir i så fall först när han kommer tillbaka efter sommaren om det behövs.

En av hans bästa vänner vet jag brukar vara med och leka med prinsesskläder. Jag kan tänka mig att det är dom äldre pojkarna som antagligen "går på" dom.

Ang. incidenten idag så kändes det lite granna av ett problem pga att han inte kunde säga något till mig så länge kompisens pappa var närvarande samt att han smög in i tonårsflickans rum och testade hennes skor (och eftersom han ej hade byxorna på sig, antagligen skulle testa även andra kläder). Att han lånar och provar mina kläder är sak samma, men att han gör det hos grannen är i pinsammaste laget.
  • Millis1981

Ja, du kommer med åsikter i ditt första inlägg.

Om man har nåt att säga ska man stå för det.
    Anonym kan man vara om man tycker att det är en jobbig sak att prata om eller om man inte vill att någon ska veta att det är en själv som ha ett visst problem.
    Ditt inlägg var bara åsikter om TS fall och inget som du behöver vara anonym för.

Tycker anonymiteten används alldeles för lättvindigt.

Anonym (trött) skrev 2007-06-26 21:09:31 följande:

Millis1981: Har jag kommit med åsikter om någon?
  • Leiben

"Om man har nåt att säga ska man stå för det."
    Bestämmer vem? Finns det regler och föreskrifter här på fl då om vem som får vara anonym och inte? Gud vad jag blir trött på det här upprepade snacket i alla trådar så fort folk inte tycker lika.

• minimalin

Han ska ju inte behöva bli generad över det... det är ju som om en flicka skulle bli generad av att klä ut sig till en prins...? Stöd honom och ge honojm "tjej grejjer" att leka med!! Min dotter tycker om att vara en prinsessa, men hon älskar traktorer, bilar och lastbilar också...

• Millis1981

För det fösta tycker jag och den anonyma männsikan likadant om TS situation och för det andra bestämmer jag inte att anonymiteten inte får användas, jag ifrågasatte bara varför männsikan var anonym.
    Och så skrev jag mina åsikter om anonymitet för jag är trött på att anonymiteten används så lättvindigt.
    Du kommenterar ju mitt inlägg

Leiben skrev 2007-06-27 12:11:45 följande:
    "Om man har nåt att säga ska man stå för det."Bestämmer vem? Finns det regler och föreskrifter här på fl då om vem som får vara anonym och inte? Gud vad jag blir trött på det här upprepade snacket i alla trådar så fort folk inte tycker lika.
  • Leiben

fast man är ju ändå anonym (förhoppningsvis). jag vill inet att mina kollegor tex ska veta allt om det jag skriver här på fl ang min situation.

Men nu har vi spårat ur och lämnar tillbaka tråden till dess rätta innehåll

• Anonym

Men det är väl självklart att han skäms om föräldrarna oroar sig för att han provar tjejkläder..
    Är det lika pinsamt om en tjej provar pojkkläder..?

• Anonym (My)
    Anonym skrev 2007-06-27 13:02:56 följande:
    Men det är väl självklart att han skäms om föräldrarna oroar sig för att han provar tjejkläder..Är det lika pinsamt om en tjej provar pojkkläder..?
    Det märks att du inte läst inläggen i tråden ordentligt.

Hänvisa gärna till det inlägg där vi oroar oss för att han provar tjejkläder. Vi har inte gett honom på några vis några skamkänslor för att han gör det. Han känner skam oavsett och det tror vi härstammar från de andra pojkarna på dagis som säger att det är tjejsaker.

Sen så känner vi att det är pinsamt att ta upp om detta i omgivningen pga att det är himla mycket "rosa är för tjejer - blått är för killar". Jag har tom hört kommentarer för folk som är rädda att deras söner skulle bli bög om dom leker tex med My Little Ponnys eller suger på en rosa napp.

I det här hemmet så har de pojkarna som velat fått nagellack målat på sina naglar, flertalet My Little Ponnys finns att leka med samt docka och dockvagn har inhandlats.

Självklart är blir det pinsamt när han smyger in hos grannens tonårsflicka och provar saker inne på hennes rum. Du verkar helt klart ha missat en massa väsentligt som skrivits.
  • Leiben

TS: Hur mycket vi alla vill och önskar så är samhället inte jämlikt och alla accepteras inte som de är. Alla har mer elelr mindre medvetna och förutfattade meningar. Ibland kan man tom själv reagera instinktivt på något och så skäms man över sitt eget beteende. Normalitet och andra föreställningar är djupt inrotade i oss.

Jag tycker därför inet att det är på sin plats med påhopp eller moraliseringar över TS och hennes mans känslor kring det här.

Däremot så tänker jag att det är viktigt att du och din man reder ut alla positiva, neutrala eller negativa känslor kring det här så ni är medveten om det. Sen kan ni agera därefter.

Ett barn har så mycket personlighet utvecklat att det inet går att forma sådant. DÄREMOT kan man ju hjälpa till att få sina barn att känna sig uppskattade och älskade som de är.

Om ni vill ha råd (från en som inte har egna men jobbar med barn) så tycker nog att ni ska avdramatisera grejen med pojken och sen se hur det hela utvecklar sig.

Svar på tråden Vår son provar tjejkläder - Tipsa & råd tack!