• Cullinan

Visst ska väl mannen ha både förlovningsring OCH vigselring?

Pratade nyss med min mamma i telefon, och hon hävdade att män enbart har förlovningsring.

Att det bara är kvinnan som har BÅDE förlovningsring OCH vigselring.

Men visst har väl båda makarna både förlovnings och vigselring...?

• Svar på tråden Visst ska väl mannen ha både förlovningsring OCH vigselring?
  • 4barnsMom

Min man har både och.. Men många är "bara" "förlovade"..

jag vill att det ska SYNAS att han är MIN

Stolt Mamma till Samuel -97 Elin -00 Elias -06 & NovemberBebis i magen!!
  • Helmet

Det är ju en smaksak. Min man (vi gifte oss 19 maj i år!)har bara sin förlovningsring men jag har nu två stycken ringar!

• Muminski
    Cullinan skrev 2007-06-26 22:45:51 följande:
    Många som gifter sig i dessa tider.Men hörreni, vad betyder egentligen "ett vårdtecken"? Låter ju som att kvinnan är helt hjälplös.
    Hmm jag tror att det är ett gammalt uttryck för ömhet eller nåt.. typ
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Elinore

dom flesta killar har bara en ring...

• Humleblomma

Tjej 83 skrev 2007-06-26 22:33:49 följande:

varför har de förlovningsringen o inte vigelringen?
    Såvitt jag vet så beror det på att symboliken i ringarna handlar om att man först när man förlovar sig så ger man varandra en ring för att visa att man valt varandra och lovat varandra trohet osv.

När man sen gifter sig så symboliserar den enda ringen att de två ringarna smälts samman till en, "de två ska bli ett" står det ju i bibeln angående äktenskapet (inget exakt citat, men ungefär så står det). Denna enda ring skulle ju kunna bäras av vem som helst i paret, men har av tradition burits av kvinnan.

Detta är alltså vad jag hört angående anledningen till att det bara varit en vigselring. De som ska gifta sig nu gör ju självklart som de vill!
  • Smurfan JM

Här är det två ringar var som gäller, likadana också (alltså jag har två olika ringar, och karln min har två olika som är lika mina... eh... ni fattar).
    För det VILLE vi, och det är det som spelar roll. ;)

Det är nog ganska vanligt med att båda makarna har ringar numera, för det står "ringen/ringarna" i nya versioner av vigselordningen.

• Cullinan

Vårdtecken = bekräftande tecken

Källa: SAOL

• amonii

Min sambo tog en bredare förlovningsring för att slippa två ringar när vi gifter oss...

Svar på tråden Visst ska väl mannen ha både förlovningsring OCH vigselring?