• Cullinan

Visst ska väl mannen ha både förlovningsring OCH vigselring?

Pratade nyss med min mamma i telefon, och hon hävdade att män enbart har förlovningsring.

Att det bara är kvinnan som har BÅDE förlovningsring OCH vigselring.

Men visst har väl båda makarna både förlovnings och vigselring...?

• Svar på tråden Visst ska väl mannen ha både förlovningsring OCH vigselring?
  • misun

min man har förlovningsring, jag har förlovningsring samt alliansring. Sen hade jag hoppats få en snygg "föda barn"ring men tji fick jag

• Laire

Som redan konstaterat, mannen en och kvinnan två. Vi valde dock att bara ha en båda två, våra förlovningsringar var väldigt billiga och inte så bra kvalitet (=massor med repor och hack trots att de inte var gamla) så de ligger i en låda hemma. Kanske vi köper någon fler ring i framtiden.

Får dock höra hur fel vi gör, min mans moster kom fram på bröllopet och tjafsade om det! Varför inte låta oss göra som vi vill?!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • idacathrine

Jag tycker att det är helt upp till var och en!
    Vi ska gifta oss nästa år och min blivande man kommer "bara" ha sin förlovningsring. Jag vet redan vilken vigselring jag SKA ha! ;D

• amonii
    misun skrev 2007-06-26 23:23:09 följande:
    min man har förlovningsring, jag har förlovningsring samt alliansring. Sen hade jag hoppats få en snygg "föda barn"ring men tji fick jag
    Me 2!! *jädra karlar*
    Vad är en alliansring?
  • lanfear

Vi lät en guldsmed göra en ring till oss. Förlovnings ringen som vi bar i många år är nu inbäddad mellan två ramar av vitt guld. Så inuti kan man både se förlovnings inristningen och bröllops datumen.
    Annars skulle jag ha haft tre ringar 1. förlovningsring 2. frieri ring 3. vigselring
    Men annars tycker jag att även mannen ska ha bägge ringarna. Sen har jag sett män som byter finger på förlovnings ringen och lägger vigselringen endast där sen.

lycka till

• misun

alliansring är ett gammalt ord för vigselring. Man ingår allians med sin make. förbund. typ

• amonii

Men ni är Inte gifta? *asg* Förlåt om jag är trög!!

• misun

amonii

jådå, vi är gifta! Alliansring är bara ett annat ord för just vigselring. Används inte så ofta idag kanske.

Svar på tråden Visst ska väl mannen ha både förlovningsring OCH vigselring?