• stratto

*såg en som hade en rolig länk om messmör så

såg en som hade en rolig länk om messmör
    så jag kom på en egen=)

Säger ni "Kex" eller "Shex" (alltså typ mariekex)
    Domus eller Dåmus (affären)
    Kanche eller Kansche (kanske)
    Duch eller dusch (dusch)

• Svar på tråden *såg en som hade en rolig länk om messmör så
  • Xerxez

Åsa

Riksnormsättande? Tror väl inte det...

Övriga Sverige går väl inte omkring och säger "Rekor är skaldjur som man eter..."

Det är bara söderkisen Ulf Lundell som rimmar på "räv" och "lev".

Jag har aldrig hävdat att stockholmarna inte uttalar kex med k-ljud. Jag säger bara att det är fel...

• LillaKanin

För det första så låter "tjex" så j*a fult! (kex)
    Likaså "Tjiwi" (kiwi)

Men jag säger dusch och inte "duch"
    Och jag blandar faktiskt "kanche" och kanske. Det är lite skumt!?
    Det blir lite som jag har lust just för stunden

Sen så säger jag "fjårtis" och inte fjortis.

Min mamma är en klockren söderböna, hon säger "nu ska vi eta reker i greset" och "det sprang en rev över vegen".
    Jag kan inte låta bli att reta henne för hur hon pratar. Och det kan ingen annan heller

• Millex

jag säger

kex
    Domus och duch;)

• Dino78

Säger ni "Kex" eller "Shex" (alltså typ mariekex) Kex
    Domus eller Dåmus (affären) Domus
    Kanche eller Kansche (kanske) Kansche
    Duch eller dusch (dusch) Dusch

Hur säger ni beige då? Bäsch eller beesche (ja, kan inte skriva ut det, men uttalar ni med ä eller e?). Jag säger med Ä och det mobbas jag för!!

Kaviar uttalas oxå av många olika, antingen Kaviaar eller Kavjar (jag säger kavjar)

• Åsa

Xerxes: "Riksnormsättande? Tror väl inte det..."

Iofs sant att Stockholmsuttalet som sådant inte är rikslikare. (även om jag i småskolan sattes att göra e/ä-övningar för att stavningsövningarna kom från Stockholm) Men större delen av den s k rikssvenskan bygger ju på mälardalsdialekterna och Stockholmsmedia har onekligen en starkare ställning än säg Sveriges Radio Västerbotten eller Smålandsnytt (fast just smålänningar äter iofs k-kex i stor utsträckning de också).

"Jag har aldrig hävdat att stockholmarna inte uttalar kex med k-ljud. Jag säger bara att det är fel..."
    Fel blir det när större delen av befolkningen börjar tycka att det är fel, och dit har det inte hunnit idag. Standardverket SAOB skriver t ex: "kex [k- el. ç-] äv. käx" . Vad framtiden bär med sig är en annan femma; kanske försvinner det ena uttalet.

Att det "måste" vara tje-ljud eftersom k-ljudet markerar ett tje-ljud i svenskan när det skrives framför mjuk vokal håller inte. Eftersom k-ljud framför mjuka vokaler i sig är osvenska saknar vi ett sätt att skriva dem så att det syns i skrift att det ska vara k-ljud. Och, som sagt, ska du vara konsekvent får du också ha "tjeps" på huvudet, äta "tjetchup" och läsa om "tjidnappare"

Lilla Kanin: Hoppas att du är konsekvent och går till Kiosken och köper ett Kilo potatis med "k" också

• Xerxez

Åsa

Roligt det här...

"Fel blir det när större delen av befolkningen börjar tycka att det är fel"

Nja. Flertalet tror att det heter schysst, det blir inte mer rätt för det.

Keps, ketchup och kid-nappare, när kom de till Sverige? 60-talet?

Kid har vi ju redan i svenskan, små gulliga rådjursungar. Och det uttalas ju...?

• Åsa

Åsa
    Xerxes:
    ?Roligt det här... ?
    Håller med!

?"Fel blir det när större delen av befolkningen börjar tycka att det är fel"
    Nja. Flertalet tror att det heter schysst, det blir inte mer rätt för det. ?

OT: Syftar du på extra-s:et? För annars är ordet helt accepterat (bara purister använder den franska stavningen idag). Och det är ju så språket fungerar; något ?objektivt? rätt och fel finns knappast. Gårdagens ackusativböjning av pesonliga pronomina (?jag såg han?) _är_ ju fel i skriftspråket idag för att det _anses_ fel, inte p g a något inneboende i språket (tvärtom är det historiskt korrekt och flera dialektala grammatiker skiljer fortfarande på ackusativ och dativ). Pluraländelsen kolleg-or var fel fel fel för trettio år sedan men har blivit så vanlig att den väl får betraktas som korrekt idag, och står med i SAOB som andrahandsalternativ till kolleg-er. Skulle gissa att ändelserna bytt ordning där om tio år och ?er utrotats om trettio. Förr uttalade ingen med anspråk på någon /ut/bildning k-ljudet i ?och?, idag är det accepterat.

Kanske skulle man justera "flertalet" till något bättre. Flertalet med makt och inflytande i samhället kanske?

?Keps, ketchup och kid-nappare, när kom de till Sverige? 60-talet? ?
    Keps belagt i skrift 1910 och kidnappa i början av 30-talet enligt SAOL, inga direkta nytillskott alltså. När det gäller kidnappa var det säkert så att det inte sades/uttalades särskilt mycket de första tiotalen år och att sedan omöjliggjorde den täta kontakt med engelskan en uttalsutveckling liknande den (somliga av oss använder) i kex.

?Kid har vi ju redan i svenskan, små gulliga rådjursungar. Och det uttalas ju...??
    "Tjiiid" här, men faktum är att en jaktcirkelledare på ABF i Gbg som jag stött ihop med envisas med att uttala det "kidd" med ?k?-ljud

När det sker uttalsglidningar är det mycket inblandat. K/tje-ljuden framför mjuk vokal har en direkt parallell i g- respektive j-ljud framför mjuk vokal. Idag hör man en hel del personer uttala ?tangera? med nj-ljud medan samma personer aldrig skulle säga ?funjera?. Naturligtvis för att ?fungera? är ett levande ord där man hör och lär sig att det ska vara ett g-ljud trots att det står före en mjuk vokal medan man själv (eller den man lärt sig ordet av) stött på mindre vanliga ord som ?tangera? i skrift första gången och går efter stavningsreglerna.

• Åsa

tangera - tanjera?
    matsäck - massäck?

Ang Roisin D:s godis: jag säger "lackriss"

• Xerxez

Åsa

Ja det är ju den där herr Lindström som gjort det så trendigt med den enormt liberala inställning folk har lagt sig till med de senaste tre åren.

"De heter visst oxå för ja säjer de o då e de rett o inge e fel för det säjer Fredrik och förresten kräver ja respekt o du ska va 3vlig o shysst o inte säja att ja har fel för ja har rett."

Konklusion: man får gärna säga "rev" när man menar "räv", likväl som "kex" när man menar "shex"... Där jag är uppväxt säger man "hansesa" istället för "hans".

Den spanska reven rev en annan rev.

• uniMog

Vilket helt off topiv får mig att gnälla och klaga över att folk inte kan uttala Schweiz korrekt!!!!

Hur FÅR man någon att förstå att "chvejts" inte KAN uttalas "svejtch"...

• Åsa

Xerxes, förstår inte riktigt vart du vill komma. Vad är det som bestämmer "rätt och fel" i språket om det inte är vad flertalet anser är rätt (vilket bevisligen ändrar sig över tid)?
    Och varför har just du tolkningsföreträde framför halva Sveriges befolkning och SAOL vad gäller "kex"? Jag uttalar det uppenbarligen likadant som du och har blivit "rättad" av K-fundamentalister mer än en gång och nöjer mig med att båda anses korrekta idag.

• Gravid o Lycklig

Kex eller Shex -KEX
    Domus eller Dåmus - DOMUS
    Kanche eller Kansche -KANCHE
    Duch eller dusch -DUSCH

• Gravid o Lycklig

stövlar - stövvlar

• Xerxez

Åsa

glöm inte att vi började debatten med glimten i ögat...

Varför jag har tolkningsföreträde är ju så uppenbart att det ej behöver kommenteras...

Jag konstaterar dock att vi har rättstavning i skolorna av en anledning. Och jag konstaterar att de senaste två-tre åren har blivit en fluga att hävda att "allt är rätt".

Och uttalsreglerna för konsonanter före hårda/mjuka vokaler är ju så vackra. Och så tragiskt okända. Väl värda att påpekas i tid och otid...

Svar på tråden *såg en som hade en rolig länk om messmör så