• Bless

Don't hate muslims!!!

Dom säger att i Sverige har vi demokrati, men vad är demokrati?....är det att få välja mellan Göran Persson eller Göran Persson?...Är det demokrati att ha en LAG om att man bara ska få lov att bära slöja efter 16 års ålder?!
    Vilket Demokratiskt land vi lever i.

Rannsaka dig själv egentligen, REGERINGEN, rannsaka er lite. VAD stör det er om någon vill ha slöja på sig?, varför stör det er?....Ska ni förbjuda slöja så kan ni ju förbjuda pojkar att inte bära keps förrän de fyllt 16 år! Det ska väl vara jämnlikhet här i Sverige. Keps anses ju vara så ofint i skolorna och lärarna är ju trötta på dem ändå!

Men om ni vill ha koll, då kan ni,
    när alla muslimska flickor fyller 16år, skicka ett bevis (hem på brevlådan) på att de FÅR bära slöja. Ett TILLSTÅND liksom! Dessutom en legitimations kontroll på gatan också( så att ingen fuskar)!

Och när ni ändå sätter dessa lagar och regler angående hur man skall se ut och vad man får, samt ej får göra.
    Då kan ni tvinga alla barn under 12år äta griskött! Ska man inte få ha slöja och se ut hur man vill, då ska man väl inte få välja vad man skall äta eller inte äta heller. Efter alla dessa förbud kan ni införa en påbudslag som säger att alla tjejer måste gå i kort kjol.
    Men det går ju inte i och med att vi måste ta HÄNSYN till att vi lever i ett demokratiskt land. Dessutom använder ju inte muslimerna kort kjol, så det vore ju himla onödigt att införa en sådan lag!

Uppkomsten till idén om denna lag om slöjan, uppstod från Fadime, som INTE var muslim.
    Fadime blev mördad, ett hedersmod! Sånt händer bara bland muslimer och i islam,
    tänker alla svenskar som ej fått höra något annat, som ej har kunskap.
    Borde inte de som yttrar sej om sånt här ta reda på FAKTA först?! Är det verkligen så svårt att förstå att islam, att vara muslim, är något fint?!

Men innan dess, kan någon förklara hur dessa tre faktorer går in i varandra?
    INTE muslim-MÖRDAD-SLÖJA är jag blind, eller är det någon som på studs kan peka ut sambandet mellan dessa tre sakerna?! Det var som jag såg en artikel i Aftonbladet om två systrar. Artikeln handlade om hedersmord och att dessa flickorna var rädda för sina familjer. Det är hemskt att det skall finnas sådana här problem och att det förekommer men det jag reagerade på är, att bilden de satt in var på två kvinnor med niqab! Det är som att skriva en annons om BILAR och ha bild på ett KYLSKÅP!

Har ingen funderat på att skriva en artikel om de kvinnor som vill ta på sig niqab men inte får för sina föräldrar? Men det är det ju ingen som förstår hur det känns för dem, det är ju inget allvarligt alls! Tjejerna kanske mår dåligt en tid men det går över, om någon ens tänkt så långt i de banorna. För niqab och slöja är ju inget att bråka om för att få ta på sig, det är ju AV den ska!

Dom säger att så fort en utländsk tjej/kille blir mördad - direkt HEDERSMOD!
    Sverige har ju absolut inga hedersmord....vi har ju ingen heder...eller...har vi det?
    När jag fick höra om en kvinna som var gravid med en libanesisk far till barnet, när hennes föräldrar var så emot det så att dom med en kniv, högg ihjäl hennes ofödda barn. De stack deras dotter med en kniv i magen. Var det en stor artikel om det?, stog det hedersmord relaterat? NEJ det gjorde det inte för det var bara en liten notis om det.
    Men dom föräldrarna var nog bara arga, för någon heder har vi svenskar ju inte!?! Annars hade det kanske kallats för ett hedersmord.

Om något sådant händer här så är det ju säkert för något annat skäl! Men i och för sig så är vi ju i Sverige, det är nog kanske bara om man bor i ett annat land som tex. Iran som man får säga ordet hedersmord. Om Iran hade fått höra det här, kanske det då hade varit ett såkallat HEDERSMOD!?I Sverige har dem hedersmord, skulle dom säga.

I Sverige idag är muslimer dåliga. VARFÖR?
    Jo sanningen är den att i Sverige är man inte trevlig mot människor som kommer ifrån andra länder. Du kan vara BÖG eller LESBISK bara du är Svensk....men däremot om du är utländsk och är homosexuell, då kan det nog vara ok! Bara du inte är en sån där muslim!!

Vi (svenskar) är extra otrevliga och talar illa om dem som inte kan tala flytande svenska. Om en utlänning befunnit sej i Sverige, fått körkort, jobb och bostad, på bara ett år! Medans deras egna dotter/son där hemma som är helsvensk inte har något av det. Då är det så hemskt! Invandrare som bara kommer hit och rafsar åt sig! Ja dom kan man ju inte vara glada åt! Man kan inte unna dem något alls.

Vad är det mer som är så dåligt med oss muslimer?...

Vi är ju dåliga och extra jobbiga med det här med det som kallas RAMADAN! Månaden då alla muslimer betalar zakat (pengar) till de fattiga! Så dåligt är det....fastar och sen ger pengar, så gör inte en svensk och så gör man inte i Sverige. Sverige tycker att man får ta seden dit man kommer, speciellt i ett så här demokratiskt land! Behåll pengarna för er själva och nöj dej aldrig! Ge aldrig bort pengar, låna ut men ge inte, snåla! Sträva alltid efter mer.
    Vad är det då som gör Sverige så bra som land? Jo socialen, det är ju där nästan alla utlänningar hänger!
    Kvinnorna vill ju inte arbeta, jag menar det är ju så himla lätt för dem att få ett riktigt arbete också!! De får ju nästan tom komma på intervju...men man ska inte klaga.

Socialen är bra med Sverige, nästan ingen behöver bo ute, gå på gatan. Vad Sverige kanske inte är medvetna om är att faktiskt så kommer socialen ursprungligen från ISLAM! Det är därifrån det utvecklats. Konstigt, muslimer som är så dåliga!
    Sverige visar rättvisa och vänlighet yrkesmässigt genom att det faktiskt får komma hit mycket utländska människor, men vem bryr sej om dem sedan?. Vem bryr sig om de barn som inte ens kan se på tv här i Sverige, de som sitter väntandes i ÅR på att få veta om de får stanna, de vet inte ens om deras föräldrar lever!

Vad jag ser när jag går ute, är alla dessa människor från världens alla hörn och kanter som kommit hit från jag vet inte vad för bakgrund. Men vad jag vet och vad jag ser är, människor vars livsglädje försvunnit. Vars glöd i hjärtat försvunnit. Vars gnistrande ögon slocknat!

Borde inte vi svenskar då ställa oss frågan
    VAD KAN VI GÖRA FÖR ATT HJÄLPA?!
    Kanske vara lite trevliga, ett leende någon gång kanske inte skadar så mycket!....Kanske borde vi gå över till grannen och bjuda över dom...
    Kanske borde vi lära oss om deras kultur och religion, kanske till och med lära oss att SEPARERA de två olika faktorerna som spelar en stor roll i nutiden och ta hand om problemen istället utan att peka ut olika människor och dra alla över en kant.
    Kanske vi borde få mer kunskap och kanske tom låta muslimska kvinnor bära sin fina, underbara, vackra slöja!

"The shortest distance between a problem and a solution is the distance from your knees to the ground... The one who kneels to Allah can stand up to anything!"

• Svar på tråden Don't hate muslims!!!
  • Gummiz

Det sista där, du svarar ju på allting själv.

Det var tal om att förbjuda slöja när denna artikeln skrevs.

• Gummiz

på inlägget du skrev till svar på vad jag skrev, inte denna sista

• Den Siste

"Det sista där, du svarar ju på allting själv."

Eh, ja, det är liksom poängen med att argumentera. Men om du håller med är det ju trevligt.

"Det var tal om att förbjuda slöja när denna artikeln skrevs."

Att förbjuda hur folk klär sig gör helt bort i en liberal demokrati, men det kan enligt mig finnas tillfällen då niqab inte lämpar sig (arbetsliv exempelvis), men vanlig slöja är en helt annan sak.

• Gummiz

Jo det kan jag hålla med om, samtidigt förstår ja dem som har niqab och varför dom väljer att ha det. Men det är helt vansinnigt att dom inte vill att kvinnor ska få ha sin slöja, då kan dom ju lika gärna göra upp regler som tex keps, hatt eller andra saker.

Jag själv har valt att ha slöja och har faktiskt fått mykt positiv reaktioner från allmänheten, speciellt svenskar.

Men det är ju en fråga om hur dom egentligen tycker för det tar dom ju inte upp med mej. Istället kommer dom fram och är så nyfikna och många kommer fram och säger att den är jätte fin.

Vissa menar det ju men vissa blir liksom nervösa, tror att man inte kan ta kritik.

Niqab fungerar ju inte så bra här om man ser det på de viset, men och andra sidan så blir det ju till vad man själv gör det till.

Man får inte glömma att det finns en människa med känslor under den.

Många muslimer får tom problem hemma när de tar på sig niqab, alltså inom familjen som kan vara emot det. Niqab är det skilda åsikter om.

• Den Siste

Din rättighet att bära slöja garanterar min rättighet att klä mig som jag vill. Och när jag talar om Niqab menar jag inte att folk inte ska få ha den på sig, utan att det finns tveksamma tillfällen. Kalla mig vad du vill, men jag är emot att småskolelärare ska ha niqab exempelvis.

"Men det är ju en fråga om hur dom egentligen tycker för det tar dom ju inte upp med mej. Istället kommer dom fram och är så nyfikna och många kommer fram och säger att den är jätte fin."

Det är väl positivt? Många härinne har inställningen att alla svenskar hatar slöjan. Personligen anser jag just hijaben vara extremt överexponerad och det finns betydligt värre saker att ta itu med när det rör vissa religösa grupperingar, som könssegregering i skolan till exempel, vilket vi kunde se senast häromdagen då en judisk friskola fick slå igen. Det som är mer intressant är nästan att i vissa muslimska länder har du mindre utrymme för att bära slöja än i Sverige.

"Man får inte glömma att det finns en människa med känslor under den."

Givetvis.

"Många muslimer får tom problem hemma när de tar på sig niqab, alltså inom familjen som kan vara emot det. Niqab är det skilda åsikter om."

Hmm, jag har hört om det. Jag måste dock säga att niqab känns ganska alienerande på något sätt, för mig i alla fall. Kanske har det att göra med att jag ser den som rätt individförintande.

• Gummiz

Håller med dig, men jag själv hade svårt i början för mina muslimska systrar me niqab för jag visste ju inte om ja kände dem elr inte på gatan tex. Man ser ju dem inte....

jag själv har ett ansikte och blir igenkänd för det och det som väljer att ha niqab får tänka och känna hur dem vill, håller ju med dig i ditt inlägg så det blev inte så mykt att diskutera.
    Jag är en sån person att ja försöker att inte döma folk pga deras utseende, utan försöker se personen inuti för att försöka få mej en bild.

Mina föräldrar är ju som alla andra svenskar som har dessa fördommar.....det har varit en lång väl, inte accepterad däremot respekterad för mitt val.

Men vi tex som konverterar har ju jätte svårt många ggr med våra familjer för det är förtryck inom familjen oxå.

många invandrare tror att vi svenskar inte har ngra åsikter och att våra barn kan göra va de vill, men nej det är ju inte så.

jag åpersonligen har mer förtryck inom min familj än vad jag har av min omgivning. Det är ganska otroligt egentligen.

Många man diskuterar med håller ju inte med, men då skulle det ju inte finnsas ngt att diskutera om och alla har ju rätt till sina åsikter men det är väldigt jobbigt med örtrycken vi svenskar får ta emot inom familj och släkt. Det har det aldrig debatterats om vad ja vet iaf.

• Gummiz

många stavfel blidde de i rushen men du hajar hoppas jag. Vill oxå tillägga att där de tar emot folk me niqab på arbetsplatser, där anser jag att de har full rätt att arbeta, de har de överhuvudtaget även om de e svårt för dem att få arbete. Men om ja träffar en kvinna med niqab som arbetar tex på förskloa så har ja inget emot det. alla har ju rätt till att arbeta. Hur vida det är för kläd regler osv får ju stå emellan arbetsgivaren och arbetstagaren

• Den Siste

"jag själv har ett ansikte och blir igenkänd för det och det som väljer att ha niqab får tänka och känna hur dem vill, håller ju med dig i ditt inlägg så det blev inte så mykt att diskutera.
    Jag är en sån person att ja försöker att inte döma folk pga deras utseende, utan försöker se personen inuti för att försöka få mej en bild."

Ja, alltså, jag köper inte riktigt bilden av att västerlandet är så ytligt att man inte kan visa den minsta hud utan att bli totalt dömd för sitt utseende, utan vill man klä sig i bylsiga kläder kan man göra det. För mig handlar det om en social kod, om ansiktet jag interagerar med, dess reaktioner och känslor, minspel mm. Läste en artikel om att det är extremt vanligt att skönhetsoperera näsan i Iran, då kvinnorna vill visa upp sig trots en ganska hård klädkod, vilket säger en hel del om hur människan fungerar. Jag tror inte att det har att göra med huruvida det är ett ytligt samhälle eller inte, jag tror att det är djupt genetiskt rotat att främst vilja kunna se varandras "signaler" när man interagerar.

"Mina föräldrar är ju som alla andra svenskar som har dessa fördommar.....det har varit en lång väl, inte accepterad däremot respekterad för mitt val.

Men vi tex som konverterar har ju jätte svårt många ggr med våra familjer för det är förtryck inom familjen oxå.

många invandrare tror att vi svenskar inte har ngra åsikter och att våra barn kan göra va de vill, men nej det är ju inte så."

Ja, att konvertera till islam är nog ingen dans på rosor, men i USA säger undersökningar majoriteten hellre ser att sina barn blir muslimer än, hu, ateister.

Men visst är det svårt. Och visst har folk fördomar mot varandra. Framför allt det om svenskar och deras ungar har jag hört.

Personligen tyckte jag det var lite skumt att inse att min syster var troende kristen hehe. Men som du säger, det är ett bra exempel på dubbelmoral.

Angående arbetsmarknaden finns det mycket att säga, men vi behöver ju inte gå in på det här kanske. Visst har alla rätt att arbeta och jag anser definitivt inte att en arbetsgivare per automatik ska få neka en kvinna i niqab på något sätt, även om det finns problem.

• Gummiz

Precis, det här du nämner med att det är en klädkod, social kod om människor, det är det ju för oss oxå i islam.

Tex det här med niqab , det kommer ifrån lååångt bajk i tiden då kvinnorna med niqab var ärbara kvinnor, dvs gifta och de som hade slöja som vi har idag, de var harem tjejer typ. De med niqab var det ingen som närmade sig mot medans de var tvärtom för de med vanlig slöja.

det här med iran, där är det tvång på slöja och alla regler dom har.....många som kommer från iran slänger därför av sej slöjan när de kommer hit, men många av dem har inte upptäckt den riktiga rena islam. Många tror att de bara är krig, mord och död!

Om man tittar i de flesta arabländer så är det inte tvång på slöjan, det står ju även i koranen att inget tvång skall förekomma inom religionen.

Ang arbetsmarknaden är det en helt annan historia....

men är du toende på ngt eller ateist eller vad är du egentligen?

om du är ateist så undrar jag hur du tänker...??

• Den Siste

"det här med iran, där är det tvång på slöja och alla regler dom har.....många som kommer från iran slänger därför av sej slöjan när de kommer hit, men många av dem har inte upptäckt den riktiga rena islam. Många tror att de bara är krig, mord och död!"

Ja, alltså, jag hävdar ju att det inte finns något "rent islam", och att religion är moralrelativistisk till sin natur. Religionen är ju som bekant sprungen ur sina urkunder, såsom bibeln och koranen, och tolkningsutrymmet är minst sagt brett. Allt från strikta auktoritära tolkningar av ulema till individuella tolkningar kan tas för korrekta tolkningar.

Det är svårt (läs omöjligt) att hitta ett klockrent rätt och fel, och därför anser jag att det inte är moralen som är sprungen ur texterna utan människorna som läser texterna och applicerar den tidens moraliska ramverk och individuella ställningstaganden på dessa texter. Just därför kan en religion mycket väl vara krig, mord och död, men den behöver givetvis inte vara det. Det är ju bara att se på den filosofiska debatten inom islam och hur mer ortodoxa tänkare kallade en framstående filosof som Avicenna för kafir.

"Om man tittar i de flesta arabländer så är det inte tvång på slöjan, det står ju även i koranen att inget tvång skall förekomma inom religionen."

Jag får inte ihop det där riktigt eftersom många förespråkar islam som ett allomfattande samhällssystem och därför kommer religöst betingade lagar in i bilden, och lagar är lika med tvång, vilket gör det till religösa tvång.

Det där är dock från person till person. Vissa anser att religion är en privatsak och vissa anser att den bör styra samhället. Jag är av uppfattningen att man bäst kan garantera att man får bekänna sig till vilken tro man vill genom att låta alla ha lika rättigheter och hålla religösa lagar utanför samhället.

"men är du toende på ngt eller ateist eller vad är du egentligen?

om du är ateist så undrar jag hur du tänker...??"

Tänker? Ska man göra sånt också =)

Nej men hur menar du? Min livsåskådning eller? Jag är ateist, egentligen är agnostisk ateist en bättre titel. Jag tror inte på gud för jag har ingen anledning att göra det, men jag har lämnat ett utrymme för att gud finns eftersom vi inte kan veta något med 100% säkerhet, precis som jag inte kan veta om jag egentligen skapdes i ett laboratorium för tio minuter sedan och alla mina minnen innan det bara är implanterade.

Svar på tråden Don't hate muslims!!!