• Bless

Don't hate muslims!!!

Dom säger att i Sverige har vi demokrati, men vad är demokrati?....är det att få välja mellan Göran Persson eller Göran Persson?...Är det demokrati att ha en LAG om att man bara ska få lov att bära slöja efter 16 års ålder?!
    Vilket Demokratiskt land vi lever i.

Rannsaka dig själv egentligen, REGERINGEN, rannsaka er lite. VAD stör det er om någon vill ha slöja på sig?, varför stör det er?....Ska ni förbjuda slöja så kan ni ju förbjuda pojkar att inte bära keps förrän de fyllt 16 år! Det ska väl vara jämnlikhet här i Sverige. Keps anses ju vara så ofint i skolorna och lärarna är ju trötta på dem ändå!

Men om ni vill ha koll, då kan ni,
    när alla muslimska flickor fyller 16år, skicka ett bevis (hem på brevlådan) på att de FÅR bära slöja. Ett TILLSTÅND liksom! Dessutom en legitimations kontroll på gatan också( så att ingen fuskar)!

Och när ni ändå sätter dessa lagar och regler angående hur man skall se ut och vad man får, samt ej får göra.
    Då kan ni tvinga alla barn under 12år äta griskött! Ska man inte få ha slöja och se ut hur man vill, då ska man väl inte få välja vad man skall äta eller inte äta heller. Efter alla dessa förbud kan ni införa en påbudslag som säger att alla tjejer måste gå i kort kjol.
    Men det går ju inte i och med att vi måste ta HÄNSYN till att vi lever i ett demokratiskt land. Dessutom använder ju inte muslimerna kort kjol, så det vore ju himla onödigt att införa en sådan lag!

Uppkomsten till idén om denna lag om slöjan, uppstod från Fadime, som INTE var muslim.
    Fadime blev mördad, ett hedersmod! Sånt händer bara bland muslimer och i islam,
    tänker alla svenskar som ej fått höra något annat, som ej har kunskap.
    Borde inte de som yttrar sej om sånt här ta reda på FAKTA först?! Är det verkligen så svårt att förstå att islam, att vara muslim, är något fint?!

Men innan dess, kan någon förklara hur dessa tre faktorer går in i varandra?
    INTE muslim-MÖRDAD-SLÖJA är jag blind, eller är det någon som på studs kan peka ut sambandet mellan dessa tre sakerna?! Det var som jag såg en artikel i Aftonbladet om två systrar. Artikeln handlade om hedersmord och att dessa flickorna var rädda för sina familjer. Det är hemskt att det skall finnas sådana här problem och att det förekommer men det jag reagerade på är, att bilden de satt in var på två kvinnor med niqab! Det är som att skriva en annons om BILAR och ha bild på ett KYLSKÅP!

Har ingen funderat på att skriva en artikel om de kvinnor som vill ta på sig niqab men inte får för sina föräldrar? Men det är det ju ingen som förstår hur det känns för dem, det är ju inget allvarligt alls! Tjejerna kanske mår dåligt en tid men det går över, om någon ens tänkt så långt i de banorna. För niqab och slöja är ju inget att bråka om för att få ta på sig, det är ju AV den ska!

Dom säger att så fort en utländsk tjej/kille blir mördad - direkt HEDERSMOD!
    Sverige har ju absolut inga hedersmord....vi har ju ingen heder...eller...har vi det?
    När jag fick höra om en kvinna som var gravid med en libanesisk far till barnet, när hennes föräldrar var så emot det så att dom med en kniv, högg ihjäl hennes ofödda barn. De stack deras dotter med en kniv i magen. Var det en stor artikel om det?, stog det hedersmord relaterat? NEJ det gjorde det inte för det var bara en liten notis om det.
    Men dom föräldrarna var nog bara arga, för någon heder har vi svenskar ju inte!?! Annars hade det kanske kallats för ett hedersmord.

Om något sådant händer här så är det ju säkert för något annat skäl! Men i och för sig så är vi ju i Sverige, det är nog kanske bara om man bor i ett annat land som tex. Iran som man får säga ordet hedersmord. Om Iran hade fått höra det här, kanske det då hade varit ett såkallat HEDERSMOD!?I Sverige har dem hedersmord, skulle dom säga.

I Sverige idag är muslimer dåliga. VARFÖR?
    Jo sanningen är den att i Sverige är man inte trevlig mot människor som kommer ifrån andra länder. Du kan vara BÖG eller LESBISK bara du är Svensk....men däremot om du är utländsk och är homosexuell, då kan det nog vara ok! Bara du inte är en sån där muslim!!

Vi (svenskar) är extra otrevliga och talar illa om dem som inte kan tala flytande svenska. Om en utlänning befunnit sej i Sverige, fått körkort, jobb och bostad, på bara ett år! Medans deras egna dotter/son där hemma som är helsvensk inte har något av det. Då är det så hemskt! Invandrare som bara kommer hit och rafsar åt sig! Ja dom kan man ju inte vara glada åt! Man kan inte unna dem något alls.

Vad är det mer som är så dåligt med oss muslimer?...

Vi är ju dåliga och extra jobbiga med det här med det som kallas RAMADAN! Månaden då alla muslimer betalar zakat (pengar) till de fattiga! Så dåligt är det....fastar och sen ger pengar, så gör inte en svensk och så gör man inte i Sverige. Sverige tycker att man får ta seden dit man kommer, speciellt i ett så här demokratiskt land! Behåll pengarna för er själva och nöj dej aldrig! Ge aldrig bort pengar, låna ut men ge inte, snåla! Sträva alltid efter mer.
    Vad är det då som gör Sverige så bra som land? Jo socialen, det är ju där nästan alla utlänningar hänger!
    Kvinnorna vill ju inte arbeta, jag menar det är ju så himla lätt för dem att få ett riktigt arbete också!! De får ju nästan tom komma på intervju...men man ska inte klaga.

Socialen är bra med Sverige, nästan ingen behöver bo ute, gå på gatan. Vad Sverige kanske inte är medvetna om är att faktiskt så kommer socialen ursprungligen från ISLAM! Det är därifrån det utvecklats. Konstigt, muslimer som är så dåliga!
    Sverige visar rättvisa och vänlighet yrkesmässigt genom att det faktiskt får komma hit mycket utländska människor, men vem bryr sej om dem sedan?. Vem bryr sig om de barn som inte ens kan se på tv här i Sverige, de som sitter väntandes i ÅR på att få veta om de får stanna, de vet inte ens om deras föräldrar lever!

Vad jag ser när jag går ute, är alla dessa människor från världens alla hörn och kanter som kommit hit från jag vet inte vad för bakgrund. Men vad jag vet och vad jag ser är, människor vars livsglädje försvunnit. Vars glöd i hjärtat försvunnit. Vars gnistrande ögon slocknat!

Borde inte vi svenskar då ställa oss frågan
    VAD KAN VI GÖRA FÖR ATT HJÄLPA?!
    Kanske vara lite trevliga, ett leende någon gång kanske inte skadar så mycket!....Kanske borde vi gå över till grannen och bjuda över dom...
    Kanske borde vi lära oss om deras kultur och religion, kanske till och med lära oss att SEPARERA de två olika faktorerna som spelar en stor roll i nutiden och ta hand om problemen istället utan att peka ut olika människor och dra alla över en kant.
    Kanske vi borde få mer kunskap och kanske tom låta muslimska kvinnor bära sin fina, underbara, vackra slöja!

"The shortest distance between a problem and a solution is the distance from your knees to the ground... The one who kneels to Allah can stand up to anything!"

• Svar på tråden Don't hate muslims!!!
  • Gummiz

radixlecti, du skrev: blanda in böcker som är fulla av vetenskapliga fel.

Då har du inte läst quranen och förstått dess innebörd!
    Bibeln och torah är en annan sak för där har MÄNNISKAN ändrat, lagt till och tagit bort. Detta är fel!
    Vill oxå tillägga att bibeln och torahn är oxå Guds böcker i islam men pga att människorna ändrat och hållt på så kom quranen som ett kompelent kan man kanske kalla det, för hur den rätta vägen är.

• Den Siste

"Den siste: jag håller med dig totalt om det sista, jag själv var ateist innan jag blev muslim. Eller jag trodde det fanns ngt högre, gott elr ont...osv. Visste inte vad jag skulle tro. Så självklart skall man ha bevis. Jag hade inte trott om jag bara visste om de olika religionerna men när jag såg bevisen så tvekade jag inte en sekund!"

När jag var yngre var jag en duktig gudfruktig pojke som läste bibeln (barnversionen så klart). Jag har å ena sidan alltid varit nyfiken, men samtidigt skeptisk och någon gång i dom tidiga tonåren fick inte gud plats i ekvationen länge.

"Ja du skrev ett långt svar, och jag skall svara lite senare, e bara inne o kollar till då och då. Är lite stressad. "

Nej, alltså jag hade skrivt en rätt lång paragraf med lite personlig religionskritik som bottnade i Ibn Rush och hans inställning till demonstativ bevisföring kontra den heliga skriften. Men jag klippte den för den var lite offtopic för tillfället.

"den siste: en sak till bara... tror du att när man dör, så ligger man bara och röttnar i en kista typ eller tex att vi människor kom till bara för att bara leva och dö utan ngt slags syfte, har du aldrig funderat på varför JUST DU finns? Vad är du till för på denna jord, med alla dessa tankar, problem bra och dåligt som händer. Alla dessa känslor vi har och varför vissa saker blir som de blir......hur tänker du kring det??"

Jag tror inte att vi finns av speciella anledningar utan att man ska ta sitt liv och göra det bästa av det. Ett citat jag snappade upp någonstans fångade det rätt bra: "You got one life, make it count".

Sen tror jag att alla minnen, alla tankar försvinner när vi dör. Jag tror inte att vi människor har en utomkroppslig själ (men man kan ju tala om själen ändå, som ett samlingsnamn för personlighet och liknande). Våra medvetanden förintas när vi dör. Vi går åter upp i det stora eviga krestloppet som vi ju egetligen aldrig lämnat. Att födas, åldra och dö, är ju egentligen samma sak som vatten som tinar från is för att senare övergå till ånga. Jag finner det rogivande och inte det minsta skrämmande.

• Den Siste

aiz//

"Islam har, enligt mig, ett stort problem. Det enorma problemet växer och växer och om inte de bättre ledarna inom religionen tar till krafttag så kommer Islam bli en dålig ursäkt för terrorister, maktgalna gubbar och eländiga disktaturer.

Stora ledare, både inom politiken och företagen använder sig av religionen som täckmantel för att få med sig sargade och vilsna människor. Det är den islamism som ni går till brutalt angrepp mot. Tänk på det och lär er skilja på Islamism s.k där Gud används som ursäkt för att kunna tukta ett folk och på vanligt troende muslimer, som bara önskar att få ha sin religion ifred."

Jag förstår vad du menar men jag håller helt enkelt inte med. Och det är inte ett problem som islam specifikt lider av heller. Jag menar att den extrema religionen är en helt naturlig följd av mindre våldsamma tolkningar, eftersom religösa dos och don'ts till sin natur är vaga och relativistiska. Döda inga oskyldiga hör man ibland. Ja, varsågod att definera en oskyldig.

Det blir mycket tydligare, och troligare, att se detta utfrån ståndpunkten att människan bär med sig en moral, ett ramverk, som sedan appliceras på religösa texter. Därför tolkas religion så olika och därför har religionen ändrats i takt med att kulturen runt religionen ändrats. Jämför svenska kyrkan med fundamentalistiska kyrkor i sydstaterna i USA t.ex. Det är först när den utomstående moralen får penetrera religionens hegemoni och säga sitt om moralen som utveckling sker.

Ett exempel är kvinnlig omskärelse. Den har varit obligatorisk i vissa lagskolor i islam, men först nu kommer konsensusbeslut om att det är "oislamiskt", kulturellt och inte bör förekomma. Det är inte en produkt av att religionen har reformerat sig själv på den punkten, utan att påverkan utifrån har format moralen som sedan appliceras på religionen. Och eftersom det idag anses grymt av många att omskära kvinnor, och religionen givetvis inte kan vara grym enligt utövarna, slängs det bort som en avskuren blindtarm. Man kan dra samma parallell med utvecklingen med homosexuella och den svenska kyrkan.

Men visst finns det ledare som har utnyttjat religionen för sina egna syften. Precis som det finns ledare som tror att dom gör guds arbete när dom sticker världen i brand med eldande tal om gud och hans rike. Och man ska inte glömma att politik och religion har inte direkt varit åtskilda under åren.

Problemet är att be moderata, eller ens fundamentalistiska som trots allt aldrig skulle använda våld, utövare att erkänna problemet som en naturlig del av sin religion, som förekommit genom hela historien. Men kan det verkligen vara rätt att be fredliga troende att göra det? Ja, kanske, det fungerar helt enkelt inte att säga att religionen är kapad så fort någon tolkar den utifrån sin våldsamma sida, samma tolkningar som dessutom sågs som korrekta förr i tiden. Det finns extremt våldsamma uppmaningar i dom abrahamitiska religösa urkunderna, varför är det så svårt att se att dessa inte kräver vare sig en kapning eller en förvridning för att rättfärdiga våld, om det som läser dom har det ramverket att utgå ifrån?

• RadixLecti
    Gummiz skrev 2007-07-01 17:19:54 följande:
    radixlecti, du skrev: blanda in böcker som är fulla av vetenskapliga fel. Då har du inte läst quranen och förstått dess innebörd!Bibeln och torah är en annan sak för där har MÄNNISKAN ändrat, lagt till och tagit bort. Detta är fel!Vill oxå tillägga att bibeln och torahn är oxå Guds böcker i islam men pga att människorna ändrat och hållt på så kom quranen som ett kompelent kan man kanske kalla det, för hur den rätta vägen är.
    Jag upprepar, koranen innehåller vetenskapliga fel.
    Och har snott vetenskapliga upptäckter från andra civilisationer och kallar dem gudomlig kunskap. Illa, sånt.
  • RadixLecti

Ledsen Gummiz, de där länkarna du klistrade in i min gästbok har jag sett förut. Vet du, greken och läkaren Galen visste samma saker nära sex hundra år tidigare (om fosterutveckling).

Perserna hade i sin tur god kunskap om astronomi innan de "införlivades" i Islam.

Rent allmänt kan man säga att dina länkar är ren islamistisk propaganda som fullständigt bortser ifrån och tiger ihjäl fakta som inte stämmer in i deras åsiktsvärld. Källkritik, tack.

• Den Siste

"Jag upprepar, koranen innehåller vetenskapliga fel.
    Och har snott vetenskapliga upptäckter från andra civilisationer och kallar dem gudomlig kunskap. Illa, sånt."

Egentligen är det ju synd att man inte kan pinna en tråd med dom vanligaste klavertrampen i när det rör islam och vetenskapen. Kristendomen har redan diskrediterats till den milda grad att det är onödigt, men kvasivetenskapen som påstås gå att hitta i koranen är inte mycket sämre den.

• RadixLecti

Den Siste skrev 2007-07-01 18:24:57 följande:

Egentligen är det ju synd att man inte kan pinna en tråd med dom vanligaste klavertrampen i när det rör islam och vetenskapen. Kristendomen har redan diskrediterats till den milda grad att det är onödigt, men kvasivetenskapen som påstås gå att hitta i koranen är inte mycket sämre den.
    Håller med. Vore skönt att kunna hänvisa till en tråd istället för att ta det med varenda en som tror sig ha funnit sanningen på ett gäng propagandasidor.
  • Den Siste

Gummiz//

Jaha, var det länkarna som var bevisen? Lyssna på vad RadixLecti säger om dom, det gäller för mig också.

• Gummiz

Nu e ni två mot en, så nu e jag lite mobbad!!!

Nää men allvarligtalat, att dö och få ro smatidigt som du ska göra att ditt liv räknas, men varför ska du va så god människa som möjligt om det inte spelar ngn roll efter du dött?

Och om du menar som tex to make a different så är det ju att förändra ngt som sedan lever vidare för andra människor efter ens bortgång, men varför ska man lägga ner energi då om man ändå bara ska röttna och dö, allt blir svart...

Finns ju ingen mening då liksom

• Den Siste

"Nää men allvarligtalat, att dö och få ro smatidigt som du ska göra att ditt liv räknas, men varför ska du va så god människa som möjligt om det inte spelar ngn roll efter du dött?"

Varför? För att jag tycker om mina medmänniskor. Dom flesta i alla fall hehe. För att jag anser att den gyllene regeln - gör inget mot någon annan, som du inte vill att någon annan ska göra mot dig - är en utsökt utgångspunkt för moralfilosofin samt att vi är hårdkodade med empati och socialt beteende. Även ute i naturen kan vi observera att flockdjur bestraffar individer med anti-socalt beteende.

Sedan är det individuellt om man anser att ens liv räknas. Vissa nöjer sig med att leva och må bra, hitta en partner man älskar, följa lagen, klämma ut en unge eller två och så vidare, andra har mer storslagna planer.

"Och om du menar som tex to make a different så är det ju att förändra ngt som sedan lever vidare för andra människor efter ens bortgång, men varför ska man lägga ner energi då om man ändå bara ska röttna och dö, allt blir svart...

Finns ju ingen mening då liksom"

1. Man mår bra av det.
    2. Ens barn uppskattar det.
    3. Om jag fick uppleva livet, kärleken och naturen ska väl andra som kommer efter mig också få göra det?

Den gyllene regeln är applicerbar på framtida generationer också. Att leva ett gott liv är inget som religösa har patent på. Det finns en inneboende tillfredsställelse i det, ett exempel är att titta på fängelsestatistiken i USA, där icke-religösa är mycket underrepresenterade.

Tittar vi på vetenskapens värld finner vi många framstående icke-troende människor som nyfiket och med passion utforskar den fantastiska värld vi råkar befolka.

Här kan man också nämna hur destruktiv tron kan vara. Apokalyptiska kristna i USA ser den globala uppvärmningen som en frälsning, som det armageddon som förutspåtts ska komma. Dom anser inte att vi bör göra något åt saken alls, ens om det går.

Svar på tråden Don't hate muslims!!!