• Molly7

Taiwan??

Hej!
    Är det någon mer som är på gång med Taiwan?
    Vi är pilotfamilj hos BFA och väntar just nu på ett barnbesked.
    Har du eller ska du adoptera från Taiwan?
    Man känner sig lite ensam eftersom det inte är så många som adopterar från Taiwan. Vi känner ingen mer.

• Svar på tråden Taiwan??
  • Singeladopt
    Fru Mmm skrev 2007-09-02 09:40:44 följande:
    Tyvärr blir det inte Taiwan för vår del. Vi skickade in kopior på medgivandet o hemutredningen till BFA och då visade det sig att vår hemutredning var formulerad på ett sätt som gör att vi inte kan komma ifråga till Taiwan.Det gällde ekonomin ; Att vi troligtvis ska finansiera adoptionen med ett mindre banklån. Vad VI då menade var ju att höja boende-lånet som absolut inte är något problem (det är lågt).Men till Taiwan fick det inte stå skrivet något om lån, (vad jag förstod).Man "konkurrerar" med "rika" amerikaner i Taiwan och eftersom bio-mammorna är med och väljer familj så skulle man troligtvis inte bli "vald" om det står något om lån i pappren.Den lilla formuleringen hade kanske gått att ändra på i och för sig.Men det var ett problem till ; Vi är medlemmar i en frikyrka, men man fick bara va medlem i Svenska kyrkan...Helt otroligt tycker jag!!! Vi har ju kristna värderingar vi också !!!Jaja, det blir helt enkelt omöjligt att skicka vår ansökan till Taiwan. Vi får tänka om när det gäller land, IGEN.... Lycka till ni andra !!!
    Vad tråkigt för er Fru Mmm. Det är verkligen svårt att förstå ländernas regler ibland.
    Hoppas att ni kan hitta ett annant land, som med tiden blir helt rätt för just er.
    Lycka till.
  • Fru Mmm

Tack för medkännande! Ja, det ska nog ordna sig till slut...

• Fru Mmm

Ja, visst känns det otroligt!
    Enligt BFA så är det "myndigheterna i landet" som tänker så.
    Men de kan ju inte veta hur förhållandena i Sverige är så då måste de ju fått fel information tänker vi....
    Maken ska kontakta BFA ännu en gång per telefon och se hur det hänger ihop.
    Hittills har vi bara haft mail-kontakt.
    Vi får se vad som händer men vi räknar ju inte med att kunna förändra detta, det blir i så fall ett helt eget projekt i sig.

Känns som att vi har nog med grejer att tänka på ändå

• Slartibartfast

Det kan knappast vara "myndigheterna" utan troligen barnhemmet/org i landet som styr. Låter dock som dom har missförstått hur det står till i sverige, såvida ni inte tillhör nån obskyr sekt
    I de flesta fall kan dom knappt översätta/tolka samfundsbeskrivningar utomlands. Har tex. lite erfarenhet av Österrike. När jag försökte beskriva att jag var med i en frikyrka så hävdade en kille där att det var en "Sekte" på tyska..

• Fru Mmm

Tyvärr kan det nog vara svårt att få fastställt vem som fattat detta beslutet, men det känns oerhört orättvist.

Egentligen tror jag att om "de i Taiwan" visste vilka vi var och vad vi tror på och står för, så är det egentligen såna som oss de vill ha som adoptiv-föräldrar.
    Jag menar med deras krav "kristna värderingar".

Det behöver ju egentligen inte ha med kyrko-tillhörigheten att göra. De kunde väl nöja sig med ett personligt brev där man får uttrycka sin Gudstro/relation tycker man.

Och det konstiga är ju att det verkar fungera genom Barnens Vänner.
    Sen funderar man ju på hur alla amerikaner som adopterar från Taiwan får redogöra för sin församlings-tillhörighet. Där finns ju ingen "stats-kyrka" vad vi vet.
    Men, men.... det är som det är....

--------------
    Ursäkta oss alla ni andra i Taiwan-tråden, att vi kört fast just i detta ämnet.
    Hoppas att ni inte tar illa upp....

• Titti3

Är det någon som adopterat från CSS i Taiwan och vet om man får reda på resdatum samtidigt som barnbeskedet kommer? Om inte hur långt innan får man reda på när man ska åka?

• happycircle

Till Titti3: Nej, man får tyvärr inte resebesked samtidigt som barnbesked från CSS. Efter barnbeskedet kommer ett kontrakt som ni ska skriva på och få stämplat, sedan skickas det tillbaka till CSS. När de fått kontraktet börjar domstolsprocessen som tar, tja, 4-6 månader brukar de väl säga. Inga garantier åt något håll. Vi fick preliminärt besked om resdatum c:a 4 veckor innan avresan.

• Titti3

Till happycircle: Hur kändes det att veta att man har ett barn på andra sidan jorden under så lång tid utan att få träffa det??
    Hur fixade ni det?
    Vilket hotell bodde ni på i Taipei??

• happycircle

Hur man upplever väntan på ett barn är nog väldigt individuellt. Själv tyckte jag att väntan på första barnet var jättejobbig. Vi hade fått foton i augusti och fick vänta ända till mars innan vi fick hämta, d.v.s. 7 månader. Jag trodde nog under hela den tiden att vi skulle få åka snart, kanske nästa månad. Och när månaderna bara gick blev jag ju frustrerad och var nästan på väg att sätta mig på ett plan till Taiwan. Det avrådde dock BV från att göra så jag fick ju lugna mig, ha-ha.

Väntan på andra barnet var rätt annorlunda. Då hade jag ju sett med egna ögon hur bra barnen hade det på barnhemmet. Visst, det är ett barnhem, men med stora resurser, fantastisk personal och volontärer som kommer och leker och gullar med barnen varje dag. Fantastiskt. Och med erfarenhet av första barnet visste jag ju att ett barn på 8 månader fortfarande är väldigt litet. Så denna väntan gick så mycket lättare. Denna gång gick det dessutom lite fortare, 5 månader från barnbesked till resa.

Första gången bodde vi på Feeling Hotel nära CSS nursery. Ett helt ok litet hotel, kanske inte så märkvärdigt i sig, men med väldigt vänlig personal och genuin lokal stadsmiljö runt om. Andra gången bodde vi på Agora Garden mitt i city. Det var ett betydligt större och mer internationellt hotell. Dyrare och bekvämare. De hade inomhuspool och bufférestaurang, vilket inte var så dumt. Men här hamnar man mitt i smeten på gott och ont, nära till köpcentrum av amerikanskt stuk och till Taipei 101. Då låg dessutom CSS kontor nära Agora Garden, men jag tror att de har flyttat sedan dess och jag vet tyvärr inte vart.

• Titti3

Stort grattis!!
    Hoppas det går fort för er nu.

• MalleNalle

Grattis längatnväntan!! Underbart att ni också fått ert medgivande. Nu står vi på samma steg i äventyret igen. Imorgon ska vi lämna in alla papper för översättning. NJUT!!!! Jag skriver till dig nån dag och berätta om allt som hänt!
    Kram på dig!

Svar på tråden Taiwan??