Hur man upplever väntan på ett barn är nog väldigt individuellt. Själv tyckte jag att väntan på första barnet var jättejobbig. Vi hade fått foton i augusti och fick vänta ända till mars innan vi fick hämta, d.v.s. 7 månader. Jag trodde nog under hela den tiden att vi skulle få åka snart, kanske nästa månad. Och när månaderna bara gick blev jag ju frustrerad och var nästan på väg att sätta mig på ett plan till Taiwan. Det avrådde dock BV från att göra så jag fick ju lugna mig, ha-ha.
Väntan på andra barnet var rätt annorlunda. Då hade jag ju sett med egna ögon hur bra barnen hade det på barnhemmet. Visst, det är ett barnhem, men med stora resurser, fantastisk personal och volontärer som kommer och leker och gullar med barnen varje dag. Fantastiskt. Och med erfarenhet av första barnet visste jag ju att ett barn på 8 månader fortfarande är väldigt litet. Så denna väntan gick så mycket lättare. Denna gång gick det dessutom lite fortare, 5 månader från barnbesked till resa.
Första gången bodde vi på Feeling Hotel nära CSS nursery. Ett helt ok litet hotel, kanske inte så märkvärdigt i sig, men med väldigt vänlig personal och genuin lokal stadsmiljö runt om. Andra gången bodde vi på Agora Garden mitt i city. Det var ett betydligt större och mer internationellt hotell. Dyrare och bekvämare. De hade inomhuspool och bufférestaurang, vilket inte var så dumt. Men här hamnar man mitt i smeten på gott och ont, nära till köpcentrum av amerikanskt stuk och till Taipei 101. Då låg dessutom CSS kontor nära Agora Garden, men jag tror att de har flyttat sedan dess och jag vet tyvärr inte vart.