• Molly7

Taiwan??

Hej!
    Är det någon mer som är på gång med Taiwan?
    Vi är pilotfamilj hos BFA och väntar just nu på ett barnbesked.
    Har du eller ska du adoptera från Taiwan?
    Man känner sig lite ensam eftersom det inte är så många som adopterar från Taiwan. Vi känner ingen mer.

• Svar på tråden Taiwan??
  • MalleNalle

Ja, då blir vårar barn "barnhemskusiner"eller vad man säger?!!
    Även Titti3! Hoppas våra vägar kan korsas nån gång!
    Sov gott, jag ska till jobbet...

• Slartibartfast

Hejsan. Längtanväntans gubbe kikar också in här

• Itzilainen

Hej,
    Vi beräknar få ett medgivande efter nämndmöte 29/8. Värmdö kommun är ju inte snabba. Vi ville påbörja hemutredning för syskon i januari men fick vänta till april eftersom det var ett år efter hemkomst med Moa och då hade hon inga tider...Så vi fick komma i slutet av maj och juni. Sista nämndemötet innan sommaren var så tidig att vi skulle varit klara 16 maj! Men nu är vi på gång. Vi kommer att skicka till Taiwan med Bfa. Finns det fler i Stockholmsregionen så får ni gärna maila.

• Fru Mmm

Hej !
    Följer tråden med intresse !

Vårt medgivande klubbas troligtvis igenom 22/8 och sen drar vi också igång med en ansökan till Taiwan via BFA.
    Hemutredningen var klar i maj men vi fick vänta på nämdens möte ända tills aug.
    Så segt med dessa semestertider, det är ju så mycket väntan ändå.
    Men man får väl unna dem deras semester

Är det någon som vet något om aktuella vänetider just nu?
    Försökte fråga på BFA häromdagen men då fick jag bara prata med receptionisten tror jag. Hon visste inte så mycketoch alla andra var upptagna.

Ha det så bra alla Taiwan-vänner!

• Molly7

Hej på er alla!

Va kul att vi nu är ett helt gäng! Kändes ganska ensamt i början. Det ska bli kul att följa varandras vägar.

Kram Kram

• lial

Hej,
    Vad roligt att hitta den här tråden! Vi har nyss fått vårt medgivande och väntar nu på att det ska bli vår tur att få påbörja våra handlingar för adoption från Taiwan, genom BFA. Eftersom vi verkar vara många som är på gång skulle det vara roligt att följas åt.

• Fru Mmm

Hej !
    Idag ska vårt ärende upp i nämden !!!! Pirrigt!
    Men våra utredare skulle ju rekommendera oss så det borde ju inte bli något problem...

lial :
    Vet du något om väntetiderna för Taiwan just nu?
    Vad har ni för medgivande-ålder?
    Vi kommer att ha 0-24 månader.

Ha det så bra allihop!!!

• Fru Mmm

Vi har fått vårt medgivande !!!

Har nu skickat kopior till org. Hoppas på en snabb fortsättning nu!
    Lycka till ni andra också!

• lial

Grattis till medgivandet Frum Mmm, ett steg närmare...

Jag vet tyvärr inte något om väntetiderna annat än att BFA får bara ha ett visst antal handlingar i landet samtidigt, så för att man ska få påbörja sina handlingar måste det först komma ett barnbesked. Så vi håller tummarna för att det kommer fler barnbesked snart!

• Fru Mmm

Tyvärr blir det inte Taiwan för vår del.

Vi skickade in kopior på medgivandet o hemutredningen till BFA och då visade det sig att vår hemutredning var formulerad på ett sätt som gör att vi inte kan komma ifråga till Taiwan.

Det gällde ekonomin ; Att vi troligtvis ska finansiera adoptionen med ett mindre banklån. Vad VI då menade var ju att höja boende-lånet som absolut inte är något problem (det är lågt).

Men till Taiwan fick det inte stå skrivet något om lån, (vad jag förstod).
    Man "konkurrerar" med "rika" amerikaner i Taiwan och eftersom bio-mammorna är med och väljer familj så skulle man troligtvis inte bli "vald" om det står något om lån i pappren.
    Den lilla formuleringen hade kanske gått att ändra på i och för sig.

Men det var ett problem till ; Vi är medlemmar i en frikyrka, men man fick bara va medlem i Svenska kyrkan...
    Helt otroligt tycker jag!!! Vi har ju kristna värderingar vi också !!!

Jaja, det blir helt enkelt omöjligt att skicka vår ansökan till Taiwan. Vi får tänka om när det gäller land, IGEN....

Lycka till ni andra !!!

Svar på tråden Taiwan??