• Jenny81

A kassa istället för jobb?!

Jag blir fruktansvärt irreterad när jag läser vissa trådar här på FL. Verkar som att många hellre vill gå på a kassa istället för att ta ett jobb? Eller så skyller man ifrån sig och säger "nää, men de finns ju inga jobb...." Eller så "nej jag kan inte pendla att ta ett jobb pga dittan o datten..."
    Jag blir så jävla irreterad bara! Det FINNS jobb, om man vill så finns det.

• Svar på tråden A kassa istället för jobb?!
  • Carisma95

Eller "Nej, jag kan inte jobba. Jag är ju gravid. Jag går på intervju och verkar ointresserad".

Det verkar inte finnas ett liv EFTER föräldraledigheten.....

The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • Jenny81

Carisma - Exakt!!! Eller de som väntar på att de ska få "rätt" jobb trots att de är arb.lösa typ "nä, jag kan inte jobba med det - jag är för känslig, kan inte med...bla bla bla" Skitsnack! Alla jobb är bättre än att vara hemma o såsa..

Tex. så är det stor vikariebrist här i kommunen, jag tipsade min granne som är arbetslös, men hon kunde absolut INTE tänka sig att jobba inom vården (där bristen är), sen går hon o gnäller över att hon har så dåligt med pengar o är arbetslös o kan göra vad som helst för ett jobb. Men då ska det vara jobb inom rätt bransch tydligen.. Så jävla löjligt...!

• OXK

Kanske blir sänkt A-kassa en morot att börja jobba. Man har alltid nytta av att arbeta, kanske för att söka nytt jobb i framtiden, för sin pension mm.

• Jenny81

Akassan är väl redan sänkt..?! Däremot är ju akassan faktiskt väldigt hög i sverige, jag menar 80 % av lönen de första (är de de första 100 eller 200 dagarna tom??) då blir man ju bortskämd. Sen sänks den, men inte om man har barn.
    Vi är så bortskämda i sverige, vi ska ha allt serverat. Vi gnäller för mycket.

• Palmyra

håller helt med, är själv mammaledig o kommer i september bli arbetsökande, kan inte förstå hur folk drar benen efter sig när dom inte har jobb,
    verkar som dom inte ens vill ha något utan e lite nöjd amed sin a-kassa,

själv är ja tvärtemot. börjat söka för länge sen o jag hoppas att de ska klaffa så ja slipper gå på a-kassan överhuvudtaget!

Älska nu innan det är försent
  • Gravid2010

Personligen tycker jag det är skittråkigt att gå hemma arbetslös.. (gravid v.33) Men de skulle bara skratta åt mig i min bransch om jag kom dit nu och sökte jobb... det skulle bli havandeskapspenning direkt, och jag orkar inte hålla på och tjafsa på det sättet om 6-7 v arbetslöshet...

• Jenny81

Palmyra - synd att inte fler var som dig! Som börjar aktivt söka jobb innan föräldraledigheten (alt. vikariat, studier etc) är slut. Med din inställning så kommer du inte att behöva gå på akassa, åtminstonde inte någon längre period.

• Jenny81

gravid 07 - vad jobbar du med? Men du har inte tänkt tanken att du måste söka jobb iaf efter föräldraledigheten? Det skadar väl inte att du lämnar intresseanmälningar och intresserar dig lite?

• Cerdrica
    Gravid2010 skrev 2007-07-02 17:01:13 följande:
    Personligen tycker jag det är skittråkigt att gå hemma arbetslös.. (gravid v.33) Men de skulle bara skratta åt mig i min bransch om jag kom dit nu och sökte jobb... det skulle bli havandeskapspenning direkt, och jag orkar inte hålla på och tjafsa på det sättet om 6-7 v arbetslöshet...
    Nej, men det kan jag på sätt och vis förstå, jag rekryterar och vi skulle ärligt talat inte anställa någon som var gravid i v 33. Men å andra sidan, går du på en intervju kan de ju fatta tycke för dig och du kan komma ifråga när de har en ledig tjänst om ett år eller så.
  • Carisma95
    Cerdrica skrev 2007-07-02 17:03:19 följande:
    Nej, men det kan jag på sätt och vis förstå, jag rekryterar och vi skulle ärligt talat inte anställa någon som var gravid i v 33. Men å andra sidan, går du på en intervju kan de ju fatta tycke för dig och du kan komma ifråga när de har en ledig tjänst om ett år eller så.
    Vart drar ni gränsen ? Anställer ni nån som är i vecka 13 ?
    The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
Svar på tråden A kassa istället för jobb?!