• Jenny81

A kassa istället för jobb?!

Jag blir fruktansvärt irreterad när jag läser vissa trådar här på FL. Verkar som att många hellre vill gå på a kassa istället för att ta ett jobb? Eller så skyller man ifrån sig och säger "nää, men de finns ju inga jobb...." Eller så "nej jag kan inte pendla att ta ett jobb pga dittan o datten..."
    Jag blir så jävla irreterad bara! Det FINNS jobb, om man vill så finns det.

• Svar på tråden A kassa istället för jobb?!
  • Änglamark

"Plus ex antal kronor i skatt ;) Akassan finansieras väl också av skatteintäkter till staten....eller har jag missat nåt?"

Okej, men det förutsätter givetvis att hon inte har använt något som är skattefinansierat. Sjukhus, skola, dagis etc.

• Vannis

Änglamark: Dom pengarna som jag får från a-kassan i ca 2 månader överstiger knappt 15000 kr.

• Änglamark

"några månader" tolkar jag som fler än två.

• Vannis

Och handläggare har antagligen regler att följa, men tex bebis 07 här i tråden slipper söka jobb på annan ort för att hon är gravid, medans jag måste göra det för reglerna är så och det gör jag. Jag gör precis som arbetsförmedlingen vill men jag tycker att det är dumt eftersom jag hinner jobba i några månader bara medans det finns de som verkligen behöver jobben.

• Vannis

Jag skrev tydligt 2,5 månad i ett tidigare inlägg, och lär få bebisen vilken dag som helst och då blir det ca 2 månader.

• Vannis

Jag tycker att systemet är fel om man ska försöka tvinga folk att jobba när barnet är 1 månad.

• gertie
    Vannis skrev 2007-07-03 09:57:31 följande:
    Jag tycker att systemet är fel om man ska försöka tvinga folk att jobba när barnet är 1 månad.
    Ja det är sjukt att tvinga folk, men det är det ingen som gör eftersom du har fl att ta ut när barnet är 1 år så det är ju bara löjligt att ta upp. Däremot är det inget konstigt att af vill att du söker jobb när du är inskriven som arbetssökande, oavsett vad du "lider" av. Af HAR regler att följa och för att ha rätt till a-kassa så ska man vara aktiv arbetssökande. Det konstiga är att bebis 2007's kontaktperson på af inte bryr sig om den regeln. Är det så att du inte kan sköta ett jobb eller klarar av att vara arbetssökande så ska väl din läkare avgöra det och io såna fall sjukskriva dig. Det konstiga och felaktiga är när folk uppbär bidrag de inte har rätt till, därmed inte sagt att ni inte har rätt till några pengar alls.
    Det sägs att vattendroppen urholkar stenen. Men lite dynamit gör också susen! - J. Gardell
  • Vannis

gertie: Jag antar att jag inte skulle tycka det var lika fel om alla blev behandlade likadant. Man hör så ofta om hur många slipper söka jobb överhuvudtaget för att dom är gravida även om dom inte ens är långt gågna. Men jag söker faktiskt jobb även om ingen tar mig på allvar, det är bara att kämpa på. Hoppas verkligen att jag kan plugga efter den här ledigheten!! Och innan skolan börjar till den hösten så lär jag kunna få nåt sommarjobb och tjäna lite extra pengar.
    Och visst är det löjligt att ta upp att hon försöker tvinga mig att jobba under ledigheten, för det kan hon såklart inte göra, så lättpåverkad är jag inte. Hoppas bara att nån annan inte är det.

• Vannis

Glömde en sak, jag har ju faktiskt all rätt till a-kassa, för jag söker jobb aktivt och går på mötena på af som jag ska.

• cDk3r

"Om man tittar på arbetsförmedlingens jobb, ja!"

Du försöker alltså påstå att det finns runt 160 000 lediga jobb i smyg?
    Givitvis finns inte alla lediga tjänster utannonserade hos ams, men att gå runt i nån bubbla och tro att det finns jobb åt alla är inte bara fel det är ganska dumt faktiskt.

Svar på tråden A kassa istället för jobb?!