• Jenny81

A kassa istället för jobb?!

Jag blir fruktansvärt irreterad när jag läser vissa trådar här på FL. Verkar som att många hellre vill gå på a kassa istället för att ta ett jobb? Eller så skyller man ifrån sig och säger "nää, men de finns ju inga jobb...." Eller så "nej jag kan inte pendla att ta ett jobb pga dittan o datten..."
    Jag blir så jävla irreterad bara! Det FINNS jobb, om man vill så finns det.

• Svar på tråden A kassa istället för jobb?!
  • Jenny81

Kanske ska tillägga, att när jag säger att det finns jobb, då är de ju inte fasta heltidstjänster jag pratar om. Men de finns mycke timanställningar, tidbegränsade vikariat etc.

• Vannis

gravid 07: Jag har haft otur med min handläggare. Hon var arbetslös när hon blev gravid och hade under en lång tid sökt jobb. Hon blev etbjuden 50% på arbetsförmedlingen när dottern var 1 månad och började jobba då. Dottern hade dom hon mormor/farmor om dagarna för mannen jobbade också och ville inte förlora jobbet. Sen efter 4 månader tror jag det var så jobbade hon 75% och efter ett halvår 100%, då var mannen hemma. Sen när dottern avrt ett år så kunde hon såklart börja på dagis. Det berättade hon såklart för mig, och hon tycker att om jag får ett jobb en bit in i graviditeten så ska jag vara tacksam och ta det.

• Gravid2010

Jenny81: SANT! Kontakter betyder ALLT.

Tråkigt att inte alla jobb kommer ut på AF.. det är om jag inte minns helt fel lag på att företagen ska lägga ut alla jobb då de inte internrekryterar.

Här där jag bor finns det företag som bara anställer folk som deras anställda redan känner på ett eller annat sätt. Tragiskt men sant. Helt omöjligt för vissa att få in en fot med andra ord.

• Jenny81

Men suck!!! Tror inte alls att man kan gå in på närmsta företag o få fast heltidstjänst med 20.000 i månaden. Det dröjer! Man måste börja någonstans eller hur? Lite väl att ha såna mål? Våga börja på golvet...

• Carisma95
    Vannis skrev 2007-07-02 18:15:09 följande:
    gravid 07: Jag har haft otur med min handläggare. Hon var arbetslös när hon blev gravid och hade under en lång tid sökt jobb. Hon blev etbjuden 50% på arbetsförmedlingen när dottern var 1 månad och började jobba då. Dottern hade dom hon mormor/farmor om dagarna för mannen jobbade också och ville inte förlora jobbet. Sen efter 4 månader tror jag det var så jobbade hon 75% och efter ett halvår 100%, då var mannen hemma. Sen när dottern avrt ett år så kunde hon såklart börja på dagis. Det berättade hon såklart för mig, och hon tycker att om jag får ett jobb en bit in i graviditeten så ska jag vara tacksam och ta det.
    VET hon att du ska plugga ?
    The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • gertie
    Carisma95 skrev 2007-07-02 17:04:29 följande:
    Vart drar ni gränsen ? Anställer ni nån som är i vecka 13 ?
    Det beror på hur bra personen gör ifrån sig på intervjun, vilka erfarenheter hon har osv. Vet man att den här personen kommer att vara en stor tillgång så spelar det inte så stor roll. Man vill ju gärna hinna lära upp personen innan den blir fl, och det hinner man på 37 veckor men inte på 7.
    Det sägs att vattendroppen urholkar stenen. Men lite dynamit gör också susen! - J. Gardell
  • Vannis

Kan tillägga att jag aldrig skulle kunna jobba när mitt barn är 1 månad. Jag prioriterar annorlunda, men tyvärr så respekterar inte handläggaren att alla är olika.

• Vannis

Carisma: Japp, men hon är lite speciell, hon tycket att man ska jobba genom mammaledigheten också om man kan och vara sååå tacksam för att man har jobb och man ska inte vara till last för arbetsgivarna. Hon vet mycket väl att jag ska plugga, hon frågade tom vilka utbildningar som finns på orten för hon själv tänkte kanske plugga om erbetsförmedlingen skulle skära ner på folk.

• gertie
    Dino78 skrev 2007-07-02 17:21:26 följande:
    Du TS, dom där jobben som du påstår finns: vart finns dom? Jag har sökt nu i över 1 år utan lycka Visst finns dom, men sen ska man lyckas få det med!Jag hatar att gå på a-kassa och vill jobba men svårt hitta jobb, tyvärr-
    Vad är det för jobb du söker då? Vart man bor spelar ganska stor roll, i storstäderna finns det inga direkta ursäkter för att gå arbetslös för där KAN man hitta ett jobb. På "landet" vet jag att det är svårare.
    Det sägs att vattendroppen urholkar stenen. Men lite dynamit gör också susen! - J. Gardell
  • Jenny81

gravid 07 - Jag jobbar extra i kommun (pluggar annars till sjuksköterska) och här har de sagt att de måste lägga ut fasta tjänster på AF, men väldigt sällan lägger de ut vikariat. Då är de någon de känner eller som har extrajobbat som får dessa. Man måste ju våga börja på golvet som sagt, ta alla extrapass ingen vill ha på storhelger, hoppa in med kort varsel så fort någon är sjuk osv. Det är då jobben kommer..

Svar på tråden A kassa istället för jobb?!