• noodle

Sollentunamammor!!

Men självklart kanske det blir annorlunda sen när man får två. Jag vill ju inte att Felix ska bli svartsjuk och ledsen för att inte han får vara hemma när bebben får det. Men det får man ju diskutera med sin dagmamma/dagis och se om han verkar annorlunda om dagarna.

• noodle

Beccagrodan att skaffa barn tätt kan ju vara ett val man gjort, men man kan nog aldrig förutspå hur det kommer att bli. Ingen mår bättre av att mamma är helt slut och bara står och skriker till slut för att hon bara inte orkar längre. Att sätta barn på dagis måste väl inte _bara_ vara för barnet skull? Barn mår bra av att få vara med andra barn och få utlopp för sin leklust även under 3 år, och om det gör att mamma och bebis får lite egentid så är det väl bara bra? Och sen det där med att gå i affärn, det kan ju vara så att barnen är helt hopplösa att gå i affärn med och att mamma/pappa inte har en chans att lämna dem hemma. Då borde det väl inte spela nån roll om de får vara på dagis en halvtimme längre om de ändå har roligare där?

Krodan håller fullständigt med dig ;) Förr hade man mycket mer stöd från övriga familjen, jag är glad om vi får en barnledig kväll i kvartalet så då är tiden när Felix är på dagis väldigt värdefull. Och då är jag ändå "hemma" för det mesta eftersom jag delvis är arbetslös. Men hade Felix varit hemma med mig så hade jag inte kunnat söka ett enda arbete. Plus allt annat som aldrig blir gjort här hemma när Felix är här. Och visst har jag själv valt att skaffa barn, men för det måste man inte försaka sig själv helt och hållet.

Kickans mamma ja det är helt fruktansvärt hur ni har blivit bemötta, hoppas verkligen att de lärde sig något på bvc och inte behandlar nästa mamma med samma problem på samma sätt.

• noodle

Och att man vill ha lite egentid betyder inte att man älskar sitt barn mindre lr är en sämre mamma. Det är väl snarare bra att man vill ta hand om sig själv så att man kan vara en bättre mamma den tiden man har sina barn hemma?

• noodle

Beccagrodan ja jag kanske också ska poängtera det, jag har absolut inget emot att diskutera och tycker inte sämre om någon för att de tycker annorlunda än jag ;)

Vi är såna där som inte träffar så många andra barn, dels för att jag inte känner så många med barn i närheten (förns nu ;) ), och dels för att jag inte är en så jätteutåtriktad person egentligen. Har svårt för öppna förskolan eftersom jag är ganska blyg irl. Så för vår del så tror jag att Felix får ut väldigt mycket av att vara hos dagmamman, även om han inte ännu leker på riktigt med de andra barnen så lär han sig massor. Han lär sig interagera med andra mycket mer än hemma - andra barn tolererar definitivt inte lika mycket som mamma och pappa och därigenom lär han sig vad som är ok och inte i lek. Och framför allt får han utlopp för sin överskottsenergi vilket han inte alltid får hemma.

Och om man inte _får_ gå och handla när ens barn är på dagis tycker jag låter helt befängt. Nu retar jag väl gallfeber på dig, men dagis/dagmamma ÄR ju barnpassning? Man betalar ju för att få ha sitt barn på dagis ett visst antal timmar, och det borde väl inte spela nån roll vad man gör de timmarna? Om jag väljer att gå tidigare från jobbet (och kanske får mindre i lön) för att hinna handla så mår väl ingen sämre av det? Barnet vet ju inte skillnaden mellan att mamma är och jobbar/handlar. Och så kan jag väl tycka att det inte riktigt är samma sak att ge med sig om barnet vill till dagis och om barnet vill ha tex glass. Att gå till dagis är ju inte ett dugg skadligt och om han/hon trivs så bra så är det väl jättebra! Att ge glass lr sånt bara för att han/hon tjatar är ju lite annorlunda. Man får väl välja sina krig och se till vad som är bra/dåligt för sitt barn. 

Felix har aldrig varit sådär gosig han heller, det är ytterst sällan han kommer fram för att ge en pussar och kramar utan det är mest slag och skallningar här ;) Något nytt han börjat med vid nattningen nu är att han försöker trycka in ögonen på en.. lr mular en med sin läbbiga snuttekanin.. hehe.. en liten sadist. Ska nog föresten ta och tvätta snutten imorrn medan han är hos dagmamman, de skulle visst bada imorrn.

• noodle

Dulia ja jag menade det inte alls som något förolämpande, ser nu att det kunde tolkas så! Dagispersonal är ju precis lika viktiga som lärare, och dagis heter ju egentligen förskola. Och när barnen är i skolan så får man ju handla, så varför får man inte det när de är på dagis? Jag förstår inte riktigt.

• noodle

Och just det, jag menade inte att det är befängt att påstå att man inte får handla när de är på dagis, utan jag menade att det är befängt att ha en sån regel ;)

• noodle

Beccagrodan ok om det är så att barnen blir kvar på dagis långt efter de normalt brukar gå hem så förstår jag att du tycker att det är dumt, men om de går hem samma tid de brukar så förstår jag inte vad det spelar för roll. Och samma sak till dig, menade inte att förolämpa dagispersonal. Jag vet att det är mer än _bara_ barnpassning, men det är ju till för att passa barnen om dagarna. Sen att det finns en läroplan och att det är utbildad personal är ju jättebra, men huvudsyftet är ju just att passa barnen. Eller? Rätta mig gärna om jag har fel ;)  

Jättesöt overall! :)

• noodle

Beccagrodan ok men strunta i ordet barnpassning, det finns ju andra sätt att beskriva det på. Men hur man än ser på det så är ju det själva syftet med dagis, vilket inte alls gör det mindre viktigt eller på något sätt förolämpande. Det är ju jättebra att barnen blir pedagogiskt mottagna när de är borta om dagarna och att det finns en plan att gå efter, men det är ju inte en obligatorisk utbildning, eller ett jobb, så vad är det? Och som sagt var, jag förminskar inte ditt arbete på något sätt (jissus, jag själv jobbar ju som städerska! ;) ).

Ja folk är verkligen helt galna ibland på tradera vad det gäller POP-kläder, du skulle förmodligen få ut mer än du köpte den för om du sålde den :)

• noodle

Beccagrodan sant! Så många kan det väl inte finnas som ångrar sitt köp lr får dubletter att man dagligen ser nya kläder läggas ut.

Svar på tråden Sollentunamammor!!