Beccagrodan ja jag kanske också ska poängtera det, jag har absolut inget emot att diskutera och tycker inte sämre om någon för att de tycker annorlunda än jag ;)
Vi är såna där som inte träffar så många andra barn, dels för att jag inte känner så många med barn i närheten (förns nu ;) ), och dels för att jag inte är en så jätteutåtriktad person egentligen. Har svårt för öppna förskolan eftersom jag är ganska blyg irl. Så för vår del så tror jag att Felix får ut väldigt mycket av att vara hos dagmamman, även om han inte ännu leker på riktigt med de andra barnen så lär han sig massor. Han lär sig interagera med andra mycket mer än hemma - andra barn tolererar definitivt inte lika mycket som mamma och pappa och därigenom lär han sig vad som är ok och inte i lek. Och framför allt får han utlopp för sin överskottsenergi vilket han inte alltid får hemma.
Och om man inte _får_ gå och handla när ens barn är på dagis tycker jag låter helt befängt. Nu retar jag väl gallfeber på dig, men dagis/dagmamma ÄR ju barnpassning? Man betalar ju för att få ha sitt barn på dagis ett visst antal timmar, och det borde väl inte spela nån roll vad man gör de timmarna? Om jag väljer att gå tidigare från jobbet (och kanske får mindre i lön) för att hinna handla så mår väl ingen sämre av det? Barnet vet ju inte skillnaden mellan att mamma är och jobbar/handlar. Och så kan jag väl tycka att det inte riktigt är samma sak att ge med sig om barnet vill till dagis och om barnet vill ha tex glass. Att gå till dagis är ju inte ett dugg skadligt och om han/hon trivs så bra så är det väl jättebra! Att ge glass lr sånt bara för att han/hon tjatar är ju lite annorlunda. Man får väl välja sina krig och se till vad som är bra/dåligt för sitt barn.
Felix har aldrig varit sådär gosig han heller, det är ytterst sällan han kommer fram för att ge en pussar och kramar utan det är mest slag och skallningar här ;) Något nytt han börjat med vid nattningen nu är att han försöker trycka in ögonen på en.. lr mular en med sin läbbiga snuttekanin.. hehe.. en liten sadist. Ska nog föresten ta och tvätta snutten imorrn medan han är hos dagmamman, de skulle visst bada imorrn.