• Tyche

Varför borgerlig vigsel??

Snubblade in på en annan tråd om vigsel och märkte att många ha "fördomar" mot borgerliga vigslar. Nu undrar jag varför just DU tror att man väljer att gifta sig borgerligt!

Isaac 050520 & Elin 070307
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför borgerlig vigsel??
  • Majbarnen

Min man ville inte gifta sig i kyrkan och lova något inför en Gud som han inte tror på. Mej spelade det egentligen ingen större roll vid närmare eftertanke, så därför blev det så!

När han friade sa han så; "Vill du gifta dig med mig - men inte i kyrkan inför Gud o alla människor, utan borgerligt i all enkelhet"
    Såklart att jag sa JA

• W W

i min värld så är det för att man inte är troende..

• Marie Curie

Inte troende

Ville ha det på ett visst sätt - vad menas med det?

• Noomi

Jag och min sambo gifter oss borgerligt eftersom ingen av oss är troende. Vi kommer ha ett "vanligt" bröllop med vit klänning, vacker vigsel, stor fest och hela balunsen... bara det att Gud inte är bjuden.

*The African anteater ritual* Swing it McDreamy!
  • miss maple

För att man inte är troende.

• Care69

Jag gifte mig borgerligt då jag absolut inte ville gifta mig i kyrkan.
    Skulle jag bli gift fick det helt enkelt blir borgerligt! Hade inget med religion eller ekonomi att göra.

• Rheannon

Vi har valt borgerlig vigsel för att ingen utav oss är troende.
    Med en borgerlig vigsel får vi också större utrymme att forma vår egen vigsel än vad vi skulle få i kyrkan.

Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • Tettan

Alt 3 - Man vill kanske inte göra så stor "sak" av det. Det viktigaste är att bli gifta, inte att göra en ceremoni av det.

• Marie Curie
    Tettan skrev 2007-07-11 11:50:52 följande:
    Alt 3 - Man vill kanske inte göra så stor "sak" av det. Det viktigaste är att bli gifta, inte att göra en ceremoni av det.
    Kan man inte det med en kyrklig vigsel?

(OBS jag vet redan svaret)
  • Banana82

Enkel, borgerligt är om man inte är troende då en kyrklig vigsel är en gudstjänst

Inside me, there's a thin woman trying to get out... But I can usuaully shut the bitch up with chocolate!
Svar på tråden Varför borgerlig vigsel??