Varför borgerlig vigsel??
Snubblade in på en annan tråd om vigsel och märkte att många ha "fördomar" mot borgerliga vigslar. Nu undrar jag varför just DU tror att man väljer att gifta sig borgerligt!
Snubblade in på en annan tråd om vigsel och märkte att många ha "fördomar" mot borgerliga vigslar. Nu undrar jag varför just DU tror att man väljer att gifta sig borgerligt!
Min man ville inte gifta sig i kyrkan och lova något inför en Gud som han inte tror på. Mej spelade det egentligen ingen större roll vid närmare eftertanke, så därför blev det så!
När han friade sa han så; "Vill du gifta dig med mig - men inte i kyrkan inför Gud o alla människor, utan borgerligt i all enkelhet"
Såklart att jag sa JA
i min värld så är det för att man inte är troende..
Inte troende
Ville ha det på ett visst sätt - vad menas med det?
Jag och min sambo gifter oss borgerligt eftersom ingen av oss är troende. Vi kommer ha ett "vanligt" bröllop med vit klänning, vacker vigsel, stor fest och hela balunsen... bara det att Gud inte är bjuden. ![]()
För att man inte är troende.
Jag gifte mig borgerligt då jag absolut inte ville gifta mig i kyrkan.
Skulle jag bli gift fick det helt enkelt blir borgerligt! Hade inget med religion eller ekonomi att göra.
Vi har valt borgerlig vigsel för att ingen utav oss är troende.
Med en borgerlig vigsel får vi också större utrymme att forma vår egen vigsel än vad vi skulle få i kyrkan.
Alt 3 - Man vill kanske inte göra så stor "sak" av det. Det viktigaste är att bli gifta, inte att göra en ceremoni av det.
Enkel, borgerligt är om man inte är troende då en kyrklig vigsel är en gudstjänst