• Tyche

Varför borgerlig vigsel??

Snubblade in på en annan tråd om vigsel och märkte att många ha "fördomar" mot borgerliga vigslar. Nu undrar jag varför just DU tror att man väljer att gifta sig borgerligt!

Isaac 050520 & Elin 070307
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför borgerlig vigsel??
  • Lorina

Ni kan läsa varför vi tog borgligt bröllop i min pres!

• vinylblomma

Varken jag eller min pojkvän är kristna.
    Ska vi gifta oss så är inte kyrkan ett alternativ.
    Jag vill bara ha papper på att vi är gifta och sedan vill jag ha en personlig ceremoni i skogen med familj och vänner som passar min wiccatro.

• Mamma Eli
    Themis skrev 2007-07-11 13:04:18 följande:
    Jag tycker att det vore respektlöst och rent hyckleri (eller kanske bara ignorans, vad vet man) att gifta mig i kyrkan om jag inte är troende, så därför gjorde vi inte det.
    Precis så resonerar jag också. Hyckleri mot mig själv och mot de som faktiskt är troende. Tycker fler borde tänka till lite mer angående detta, men det brukar jag få mothugg på så jag får väl förvänta det här också. Flört Visst kan det vara svårt att hitta en liknande lokal, för jag håller med om att kyrkorna är vackra och att de ger en härlig känsla i och med sin arkitektoniska storhet, men - ett stort men - det borde finnas andra värden som är viktigare!
    ♥ Daniel mars 2006 ♥
  • mamma2004

Jag är troende och gift i kyrkan. Men min första tanke när jag hör att folk gifter sig borgerligt är att de inte står för samma tro som kyrkan står för. Helt naturligt tycker jag...

Att ha en borgerlig vigsel för att det skulle vara billigare har jag itne förstått.. Och att ha på ett visst sätt, mm det kanske skulle vara ett alternativ, men då får det ju avvika ganska rejält, och det hör ju oftast med tron att göra. Man kan ju ofta hitta präster som förstår att man inte vill ha psalmsång och samma "program" som det vanligtvis innebär.

Tacksam mamma till Jemima (040626) och Jonatan (060212)
  • hotten

ville gifta oss på ett annorlunda ställe, svårt att få präst dit, samtidigt som det inte spelade roll då vi inte är kristna..
    pappan min levde dock i tron att det var en präst som vigde oss mitt uppe i alptoppen, vi sa aldrig nått annat åt han heller utan lät han tro det han tyckte det var förskräckligt att prästen fick snö i skona

• LilaStar

vill inte ha en präst närvarande på en så stor dag... inget alternativ för vår familj alls

• TheCoopers

För mig är själva giftermålet det viktigaste ..inte vart jag gifter mig ...i vilken lokal ... festen ...kläderna osv ...
    Om vi gifter oss så kommer det vara väldigt litet och familjärt ...kanske åker vi bort ... det viktigaste är att vi har de allra närmaste med oss .

Kyrkan är inget alternativ för vi är inte kristna - helt naurligt tycker jag .

Adele sitter själv
  • Mogika
    Themis skrev 2007-07-11 13:04:18 följande:
    Jag tycker att det vore respektlöst och rent hyckleri (eller kanske bara ignorans, vad vet man) att gifta mig i kyrkan om jag inte är troende, så därför gjorde vi inte det.
    Kunde inte sagt det mycket bättre själv! samma gäller om att döpa sina barn när man inte är troende..
    Vi ska bli mamma och pappa!
  • TheCoopers
    Mogika skrev 2007-07-11 19:11:32 följande:
    Kunde inte sagt det mycket bättre själv! samma gäller om att döpa sina barn när man inte är troende..
    Exactamundo !
    Adele sitter själv
  • Mogika

En som inte är troende kristen men gifter sig i kyrka skulle nog aldrig få för sig att göra det i en moské eller liknande.. Varför inte frågar jag då? Kan man hyckla i svenska kyrkan kan man väl göra det överallt?

Vi ska bli mamma och pappa!
Svar på tråden Varför borgerlig vigsel??