• Tyche

Varför borgerlig vigsel??

Snubblade in på en annan tråd om vigsel och märkte att många ha "fördomar" mot borgerliga vigslar. Nu undrar jag varför just DU tror att man väljer att gifta sig borgerligt!

Isaac 050520 & Elin 070307
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför borgerlig vigsel??
  • JennieL

Oj, finns det bara de alternativen??

Men jag undrar en sak ang första alternativet - har inte råd... Är det dyrt att vigas i kyrkan eller?? *spelar dum*

• Banana82
    JennieL skrev 2007-07-11 12:37:50 följande:
    Oj, finns det bara de alternativen??Men jag undrar en sak ang första alternativet - har inte råd... Är det dyrt att vigas i kyrkan eller?? *spelar dum*
    Nej, men det är ett argument från folk (som jag inte förstår) en vigsel i kyrkan är gratis om en i paret är medlem, det är allt runtomkring som kostar, men det är ju samma med borgerligt
    Inside me, there's a thin woman trying to get out... But I can usuaully shut the bitch up with chocolate!
  • KajsaSthlm

Gifte oss borgerligt främst av den anledningen att vi inte är troende.

Huruvida ett bröllop är "enkelt/billigt" eller inte beror väl inte på om det är en kyrklig eller borgerlig ceremoni? Det är väl festen, kläder etc som kostar.

• Marie Curie
    Banana82 skrev 2007-07-11 12:39:35 följande:
    Nej, men det är ett argument från folk (som jag inte förstår) en vigsel i kyrkan är gratis om en i paret är medlem, det är allt runtomkring som kostar, men det är ju samma med borgerligt
    Förutom att det är svårt att hitta en passande/vacker lokal som är gratis för ett borgerlit bröllop.
  • Tyche
    Marie Curie skrev 2007-07-11 11:36:00 följande:
    Inte troende Ville ha det på ett visst sätt - vad menas med det?
    Det menas att man kanske vill utforma sin vigsel på särskilt vis helt enkelt. En borgerlig vigsel lämnar lite mer öppet än en kyrkligvigsel.
  • Tyche
    JennieL skrev 2007-07-11 12:37:50 följande:
    Oj, finns det bara de alternativen??Men jag undrar en sak ang första alternativet - har inte råd... Är det dyrt att vigas i kyrkan eller?? *spelar dum*
    Ja, bara dom alternativen får man - men man är självklart välkommen att uttrycka andra alternativ i tråden om man känner att det fattas.

Det är inte dyrare att gifta sig i kyrkan - vad jag vet - men många använder det som "ursäkt". Många tror väl att om man hat ett kyrkbröllop måste man ha hela baletten medan man har, typ, jeans och t-shirt och inga gäster på en borgerlig vigsel.
  • Themis

Jag tycker att det vore respektlöst och rent hyckleri (eller kanske bara ignorans, vad vet man) att gifta mig i kyrkan om jag inte är troende, så därför gjorde vi inte det.

• Asereht

Hur mkt man spenderar på sitt bröllop har väl inte  med hur man gifter sig att göra eller? Det är ju ungefär som att säga att troende spenderar på sitt bröllop men det gör icke troende inte. Det är väl ändå själva omkringbiten som kostar, inte själva cermonin.

Vi valde att gifta oss borgerligt för att vi inte är troende.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • mamma 03 05

Därför att jag är troende men med i en annan "kyrka" än svenska kyrkan och min man inte är troende alls.

Svar på tråden Varför borgerlig vigsel??