• Tyche

Varför borgerlig vigsel??

Snubblade in på en annan tråd om vigsel och märkte att många ha "fördomar" mot borgerliga vigslar. Nu undrar jag varför just DU tror att man väljer att gifta sig borgerligt!

Isaac 050520 & Elin 070307
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför borgerlig vigsel??
  • gealach

Jag tror att många väljer borgerligt för att de vill ha det lite enklare. Många tror att ett kyrkbröllop måste innebära massor med gäster, stort och tjusigt. Att det kan vara så enkelt som bara brudparet och prästen och det allra nödvändigaste verkar många inte inse, på samma sätt som en borgerlig vigsel kan vara väldigt stor och innehållsrik. Det måste inte betyda två minuter i rådhuset.

För min del är borgerlig vigsel något man väljer om man inte vill blanda in religion.

• SweetStarAngel

Inget av alternativen var väl precis "rätt" men sista stämde bäst Borgerlig vigsel = Man vill ha på visst sätt
    Apropå borgerlig vigsel betyder det automatiskt billigare???

Lycklig fru, mamma och hundägare
  • gealach
    SweetStarAngel skrev 2007-07-11 20:25:44 följande:
    Apropå borgerlig vigsel betyder det automatiskt billigare???
    Nej, eftersom kyrklig vigsel är gratis om man är medlem. Det som kostar är det man vill ha "runtomkring", och det kan man ha på en borgerlig vigsel också.
  • Mint

Jag gifter mig borgerligt eftersom jag inte vill blanda in vare sig Gud, Allah, Buddha eller någon annan som jag inte tror på eller bjudit in. Att jag dessutom vill ha ett litet anspråkslöst bröllop beror ju knappast på att jag inte är kristen - även om jag trott på Gud och gift mig i kyrkan hade jag hållit det smått.

• Mjölk

Kunde inte rösta. Vi valde borgerlig vigsel pga att vi inte delar den kristna tron. Ogillar att kristendomen har övertagit ordet "troende". Är jag då inte troende alls?

• mimmi14

vi gifte oss borgligt jag har alltid drömt att gifta mig på Nolhaga slott tyvärr höll dom på att renovera just när vi skulle gifta oss. så vi bokade en hembygdsgård istället och hade vigseln utomhus.
    var hur mysigt som helst.

• paradise nanny

man behöver inte vara kristen för att man gifter sig i kyrkan.

• Lurvenpajsaren

Du måste väl tro på det som du får höra i kyrkan och kunna stå för det?
    paradise nanny skrev 2007-07-13 11:57:06 följande:

man behöver inte vara kristen för att man gifter sig i kyrkan.
  • Dessie

Jag & min man gifte oss borgerligt i sept -04.
    Vi har fått dumma kommentarer som "Ni är ju inte gifta på riktigt" och "Det är väl klart att man måste gifta sig i kyrkan, annars kan man väl lika gärna låta bli".
    Såna dumma kommentarer blir man lessen av - jag & min man är visst gifta på riktigt och vi säger inga dumma kommentarer till dom som gifter sig i kyrkan.

Bilder finns i mitt galleri för den som vill se

• vis69

Vi gifte oss borgerligt för att vi båda tidigare varit gifta (inte med varandra då...), och då gift oss i kyrkan. Kändes som att vi ville göra något annat, och göra det precis på det sätt som vi ville ha det den här gången. Vi gifte oss ute, vid vattnet på en plats som är lite speciell för oss.

• bitte67

Jag skulle välja att gifta mig borgerligt just pga att jag inte är troende och det skulle kännas fel att blanda in kyrkan i mitt äktenskap.

• Sotardotter

Ja, inte valde vi det för att det skulle bli billigare... På själva bröllopsdagen bjöd vi den närmaste familjen på en fin restaurang och senare på sommaren hade vi en fest för ett gång vänner. Och så får vi inte glömma bröllopsresan!

Nej, vi valde borgerligt av den enkla anledningen att jag skulle känt mig som en hycklare framför en präst i en kyrka. Jag gick ur svenska kyrkan för över tio år sedan och känner att jag har gjort mitt där...

Svar på tråden Varför borgerlig vigsel??