• Felicia6

Volvo V70

Vad har ni för v70 och vad har ni för erfarenheter av dom?
    Nåt man ska hålla koll på då man äger en?

Köpte en volvo V70 2.5T -04a idag så jag är ute efter alla tankar och åsikter om bilen

• Svar på tråden Volvo V70
  • Rokka Jill
    Axels mamma skrev 2007-07-12 21:11:25 följande:
    Vi har aldrig kylt vår turbo på något speciellt sätt och den går som en klocka, har aldrig fått någon indikation på att man ska kyla den på något speciellt sätt???
    jo det ska man gäöra, det är JÄTTE VIKTIGT
    jesså...
  • Lobos mágicos

Vi hade visserligen en AWD, men den drog i alla fall 1,1L/milen.

• Axels och Annies mamma
    Rokka Jill skrev 2007-07-12 21:17:46 följande:
    jo det ska man gäöra, det är JÄTTE VIKTIGT
    Vår servicetekniker på Volvobil har aldrig sagt något om det
    Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • LuMa
    Axels mamma skrev 2007-07-12 21:22:06 följande:
    Dom vill väl ha mera jobb.

Nä, seriöst. Är man rädd om sin bil och vill undvika onödiga fel så bör man kyla motorn en stund varje gång man har kört den (om man har turbo).
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Rokka Jill
    Axels mamma skrev 2007-07-12 21:22:06 följande:
    det är faktiskt viktigt på alla bilar, men speciellt på turbo.
    jesså...
  • Axels och Annies mamma

Fläkten går ju igång om motorn/turbon behöver kylas oavsett om man har turbo eller ej. serviceteknikern är en kompis till mannen så han gör ingen profit på oss

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • ElenaPauline
    Felicia6 skrev 2007-07-12 21:06:26 följande:
    Men visst är det rätt bra ändå?Det jag har hunnit köra med våran visar ett snitt på 1liter/mil och det känns helt okej med tanke på storleken på bilen o motorn och att det är turbo Hur kyler man turbon då?
    Jodå! Enligt gubben i huset är det rätt bra! Vi har automatlåda, så det är absolut godkänt med under litern på landsväg.
    Axels mamma skrev 2007-07-12 21:11:25 följande:
    Vi har aldrig kylt vår turbo på något speciellt sätt och den går som en klocka, har aldrig fått någon indikation på att man ska kyla den på något speciellt sätt???
    Nä, jag vet inte heller. Sambon brukar säga ibland att en turbo ska man låta stå och gå en stund när man har stannat innan man "slår av bilen".

Jaja, när vi ändå pratar om turbo, så brukar sambon även säga att man måste låta motorn bli varm innan man kan gasa på för fullt...
  • LuMa
    Axels mamma skrev 2007-07-12 21:32:00 följande:
    Fläkten går ju igång om motorn/turbon behöver kylas oavsett om man har turbo eller ej. serviceteknikern är en kompis till mannen så han gör ingen profit på oss
    Fläkten kyler inte turbon.
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • WhiteTrash

Kan man få hoppa in med en fråga?
    Drar V70 mycket soppa??
    Pratade med en om dessa och sa att vi är lite sugna på en V70 och hons äger att typiskt för volvo är att dom överlag drar mkt soppa. Jag blev helt ställd, det är inte vad jag hört. En automatlåda drar ju såklart mer, men en vanlig manuell? Vad är det som gör att dom tar mkt soppa? Min kompis visste inte, bara att dom gör det..

• lucasmamman

Vi har en volvo v70 aut. den drar ca 0,85-0,90 170hk

Jättenöjd men det klonkar lite i framvagnen haft den inne men service killen sa att det kan dem göra.

Någon mer som råkat ut för detta?

~~älskar min familj~~
  • xxxx
    lucasmamman skrev 2007-07-16 11:29:06 följande:
    Vi har en volvo v70 aut. den drar ca 0,85-0,90 170hk Jättenöjd men det klonkar lite i framvagnen haft den inne men service killen sa att det kan dem göra. Någon mer som råkat ut för detta?
    Vi har oxå ett klonkande ljud i framvagnen på vår v70!! Men inte hittar någon något som är fel!!
  • IceIceBobby
    xxxx skrev 2007-07-16 13:58:37 följande:
    Vi har oxå ett klonkande ljud i framvagnen på vår v70!! Men inte hittar någon något som är fel!!
    Det är antagligen intercoolern som överladdats pga. snedtändning i någon av cylindrarna. Kolla så att någon av kolvarna inte knackar, om nån gör det kan det vara bäst att vrida kolvarna 180 grader längs vevaxeln.
  • MirjaochJolinesMamma

Vi hade en V70R förut. Drog runt litern. Nu har vi en V70D5, drar 0.5-0.6, helt underbart!! Beroende på hur mycket man kör så kan det vara värt att köra Diesel.
    Kör du 1500 mil så har du gått + med diesel. Jag har kört 2500 sedan i mars! Och D5:an går som en dröm. Inte samma klös som i R:en, men det räcker. Saknar bara "skjutsen"!!

• Gemini1
    IceIceBobby skrev 2007-07-17 12:44:18 följande:
    Det är antagligen intercoolern som överladdats pga. snedtändning i någon av cylindrarna. Kolla så att någon av kolvarna inte knackar, om nån gör det kan det vara bäst att vrida kolvarna 180 grader längs vevaxeln.
    =))
  • K J N

När man slår av motorn sjunker oljetrycket eftersom detta skapas av motorn.

Turbon fortsätter dock att snurra av sin egen levande kraft och detta innebär att den riskerar att gå utan smörjning de sista sekunderna under sin avstängningsfas.

Om man låter motorn gå på tomgång en halv minut innan man stänger av så minskar turbon sitt varvtal till vilolägesvarvning varför den inte snurrar så många varv efter att motorn stängs av.

Då hinner oljetrycket smörja turbon ända tills den slutar att rotera.

Turbon blir fruktansvärt varm och varma föremål är mera beroende av smöjning för att inte gå sönder.

• Soulie
    IceIceBobby skrev 2007-07-17 12:44:18 följande:
    hört att glappande spindelleder är ett av dom vanligaste felen på v70 och kan klonka då man kör i gupp/landsväg osv.

sen har jag ingen aning ;D
  • livvakten

Om man har en bil till salu...
    Får man skriva det på familjeliv?

• Viggo och pyrets mamma

I love my V70, vi hämtade ut våran v70 2,4 D för 3 veckor sedan, svart metallic underbar att köra backsensor så jag kan fickparkera slagskeppet till bil och det får äntligen plats mer än hundburen till vår lilla voffsing där bak. Och bäst av allt 0,65 l/milen blandad körning och köper diesel för ca 5,50 litern och ingen skatt har vi heller på de närmaste 3 åren. Mohaha vad jag älskar våran bil!!

• cindirellaa

Jag har en v70n t5 som är trimmad och chippad till ca 360hk. Kolsvart med 19"kromefälgar har även en dumpventil som pyser till när man drar på.
    Den är heeelt underbar jag är supernöjd med den..
    Det är många som har blivit ifrånkörda av mej i rödljusen:)
    PÅ e4 är den kung när man kommer upp i högre farter.
    Härlig komfort och inbyggd barnstolar o bord bak för barnen och tv med dvd.

• cindirellaa

på förra v70 som jag hade var ett klonkande ljudet en bussning i framvagnen.

Svar på tråden Volvo V70