• Pluggisen

gallstensanfall

I måndags (förra veckan) drabbades jag av ett gallstensanfall. Fy vad ont det gjorde. Jag är inte överviktig och äter normalt hälsosam kost. Ändå hade det bildats en 3 cm i diameter stor sten i min gallblåsa!

Visst har jag tidigare haft värk i ryggen i flera år men har aldrig förstått att detta kan kopplas samman med gallblåsan!

Nu skall jag skicka in en remiss för ytterligare bedömning och antagligen opereras. Är det någon annan här som har erfarenhet av en sådan operation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 21:39:53:
    Beskriv gärna smärtan hos er som drabbats och hur ofta och länge anfallen håller på.

• Svar på tråden gallstensanfall
  • Marie4barn

snabbt och lätt....titthålsoperation;)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Mina Älskade Barn ♥¸.?°´¯) ♥
  • Smulan

Gjorde op i feb i år. Anfallen började när jag var gravid i v 7 med mitt yngsta barn (dec 2004). Hade en 2 cm stor sten, enligt läkaren fanns det bara en rekommendation och det var att ta bort gallan. Sista halvåret spelade det ingen roll vad jag åt, jag kunde få anfall bara för att jag åt. Nackdelen med stor sten, den lägger sig framför en gallgång. Operationen gick underbart bra. Ont gjorde det givetvis men läkningen funkade fint. Tyvärr drabbades jag av bihåleinflammation veckan efter op, min man fick bronkit och bägge barnen influensa två veckor efter op. Inte mycket till återhämtning, men det är ju ett annat problem.

Efter operationen är det bara att äta och dricka det man känner för. Det tog ändå tid innan jag vågade mig på de värsta grejerna, som stekt ägg, skaldjur och alkohol. Nu har jag nog provat det mesta och inte fått något anfall.

Lycka till!

• Lilla O

Pluggisen: Nej, det var innan operationen, jag fick anfall så fort jag åt något annat. Fick därför en operationstid ganska snabbt.

• Kaldorei

Min mamma levde på kokta torskblock å potatis innan hon fick sin operation.... snacka om att hon INTE tycker om fisk å potatis längre. det var det enda hon inte fick anfall av....

Inte för att skrämmas, men min mosters kille opererade sig på gävle sjukhus, med titthålskirurgi.... det var bara det att kirurgerna var så jävla inkompetenta så när han låg på uppvaket så kraschade han plötsligt, å dem upptäckte då att dem hade rispat upp hans lever och han hade flera liter blod i buken.... =( han fick ligga kvar på sjukhuset i nästan 2 månader...över julafton å allting....

• Pluggisen

Jag skall operera mig på Kungsbacka sjukhus. Tror dock att dett kommer att bli bra!

• FrökenHöst

Jag var också normalviktigt (mer underviktig) när jag hade gallsten och fick gallblåseinflammation. Operationen tog 5 timmar!! Hur lång tid tog eran, ni som gjort en. Nyfiken. Det var en vanlig titthålsop.

En sak till jag är nyfiken på är om det är någon fler än jag som inte kan äta gluten sen borttagandet av gallblåsan??

Jag kan det inte. Min läkare säger att det händer i mycket sällsynta fall.
    Det har gått snart fem år sedan operationen och jag kan fortfarande inte bryta ner gluten. Blir jättesjuk. Har däremot inte diagnosen celiaki så jag får inte ut kost från apoteket!!! Mycket dumt :(

• Pluggisen

Oj! Det där med glutenkänslighet i samband med gallstensoperation lät inte så kul... Jag är faktiskt laktosintollerant så om jag skulle drabbas av samma (som fröken höst) åkomma så har jag svårt att äta någon annan stans än hemma...

• jakeline

halloj här är en till som är relativt nyopererad! (14 juni) Fick dubbel förtur till op för jag hade så mycket problem! Gick väldans fort och jag hade ett smärre grustag i gallblåsan (se starka bilder i mitt galleri). Sen dess har jag knappt känt av någonting mer än vad som kan väntas av läkningen. Själva operationen tror jag tog kanske en timme? Jag sov ju! hehe... Har skrivit om det i min blogg.

Jag har även läst någonstans att p-piller kan ha en viss inverkan på gallstenen, det är dock inte vetenskapligt bevisat. Jag kan iofs villigt erkänna att min kosthållning inte har varit den bästa hela tiden, men det som antagligen fick mig att få gallsten var alla dessa äpplen jag stoppar i mig. Hade även problem med hallon. Men nu kan jag äta allt, de uppmutrade till att särskilt äta det jag inte kunnat äta innan.

• FrökenHöst

TS; ifall det skulle råka bli så att du inte skulle tåla gluten (vilket tydligen är väldigt ovanligt efter en gall.op)så finns det ju produkter att äta samt att restauranger är bättre nu på att hitta alternativ. Även om du är laktosintolerant.
    Fast det är rätt tråkigt...man blir less på att alltid vara "besvärlig"

Själv tål jag inte: gluten, komjölksprotein, ägg, jäst, soja, baljväxter mm.
    Jag brukar äta ute. Inte alltid helt lätt.
    Mina vänner och familj har börjat lära sig. Det blir ju aldrig halvfabrikat. Skulle vilja äta mindre kött också men det är svårt med tanke på allt som jag inte tål, samtidigt som jag behöver kunna äta de saker som jag faktiskt tål.

I perioder blir jag väldigt deppig för att jag inte kan äta saker som GOTT bröd, god choklad (som INTE är mörk), pizza och en hel del annat. Ja, FY vad less jag blir ibland.
    Hoppas att bebisen i magen tål saker bättre.
    Sen är ju allt mycket DYRARE!!!
    Eftersom jag är inte tål gluten men har intakt tarmludd så räknas det inte som att jag har Celiaki så därför får jag inte ut pasta, hårdbröd mm från apoteket!! Knäppt!

Tror säkert att du slipper glutenallergi.
    Håller tummarna. Lycka till med dina gallprobem!

Svar på tråden gallstensanfall