• Pluggisen

gallstensanfall

I måndags (förra veckan) drabbades jag av ett gallstensanfall. Fy vad ont det gjorde. Jag är inte överviktig och äter normalt hälsosam kost. Ändå hade det bildats en 3 cm i diameter stor sten i min gallblåsa!

Visst har jag tidigare haft värk i ryggen i flera år men har aldrig förstått att detta kan kopplas samman med gallblåsan!

Nu skall jag skicka in en remiss för ytterligare bedömning och antagligen opereras. Är det någon annan här som har erfarenhet av en sådan operation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 21:39:53:
    Beskriv gärna smärtan hos er som drabbats och hur ofta och länge anfallen håller på.

• Svar på tråden gallstensanfall
  • Wavva

Jag spytdde inte heller under anfallen, men mådde skit illa och kunde varken stå eller sitta stilla knappt. Ättiksgurka tyckte jag hjälpte lite mot illamåendet.

• FrökenHöst

Ja, det var några år sedan. Jag fick åka hem dagen efter operationen. Hadedäremot tillbringat en vecka på kirurgen för att jag var så sjuk.
    Sen så skulle de, som de sa, "bara gå in och spola rent och få bort allt smågrus" genom halsen. Till min man sa de att det tar högst en halvtimme. Jag kom ut från op. fem timmar senare och de hade gjort en titthålsoperation och varit tvungen att ta bort hela gallblåsan och en massa stora stenar för allt var bara så inflammerat.
    Efteråt bad de om ursäkt för att de inte trott på att jag hade sååå ont...
    Men som sagt, dagen efter op. fick jag åka hem.

• FrökenHöst

Ska föda snart, första barnet, och nån har nångång liknat gallstensanfall vid förlossningssmärtor...
    Gallstensanfallen kommer jag fortfarade ihåg för det gjorde så fruktansvärt ont.

• carin 82

oh fy fan. det gör sååå jävla ont!!! jag opererade mig för gallsten för några år sedan. titthål. fick åka hem dagen efter. var lite öm i magen såklart men inte så farligt. var ute och dansade på krogen till helgen sen lycka till och hoppas allt går bra

• LillKråkan

Jag opererade mig för 8 år sedan. Då hade jag haft gallanfall i 12 av 15 dagar om jag minns rätt, var helt knäckt. Min smärta var som om någon stoppade en kniv i mellangärdet och vred om. Jag tappade benen helt och fick ibland ta 8 papaverin/dag för att överleva. Fy vad ont det gjorde och guuuu va skönt det var när det var över.

Jag åkte hem dagen efter operationen och en vecka efter var jag nästan helt återställd

• Pluggisen

Om man kan jämföra förlossningssmärta och gallstennsanfall? Nja, kanske väl komplicerat. Förlossningssmärta kommer ju "stötvis" och har pauser. Gallstenssmärtan tycks stegra i smärta men utan pauser. För min egen del tycker jag att det är värre att föda barn men den smärtan är ju å andra sidan meningsfull.

Personligen slog tanken mig att ta livet av mig vilken är en känsla som aldrig har slagit mig tidigare...

• FrökenHöst

Ja, jag lär ju snart märka vad smärta vid förlossning egentligen är...

• Pluggisen

Tjoho!

Jag skall opereras den 27/9.

• powerbrud

hej
    var på ul i går för att kolla gallsten... hade ett par tre st. men man upptäkte också att min galla var helt ihop skrumpen och slutat fungera =( och min läkare sa oxå att min lever har reagerat och så... man blir lite nervös =/ men det ska bli skönt att bli av med anfallen... och spänningen som sitter där jämnt... skönt att läsa att det är en enkel operation iallafall....

♥♥♥♥11/4 föddes William ♥♥♥♥
Svar på tråden gallstensanfall