• Pluggisen

gallstensanfall

I måndags (förra veckan) drabbades jag av ett gallstensanfall. Fy vad ont det gjorde. Jag är inte överviktig och äter normalt hälsosam kost. Ändå hade det bildats en 3 cm i diameter stor sten i min gallblåsa!

Visst har jag tidigare haft värk i ryggen i flera år men har aldrig förstått att detta kan kopplas samman med gallblåsan!

Nu skall jag skicka in en remiss för ytterligare bedömning och antagligen opereras. Är det någon annan här som har erfarenhet av en sådan operation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 21:39:53:
    Beskriv gärna smärtan hos er som drabbats och hur ofta och länge anfallen håller på.

• Svar på tråden gallstensanfall
  • FrökenHöst

Åh, stackare. Hoppas du får op. snabbt.
    Min lever var också starkt påverkad men den blev bättre när de tog bort gallblåsan.
    LYCKA TILL!

• humlan25

Jag led av gallsten i drygt 10 år. Det blev som värst efter mina graviditeter, hade anfall som höll i sej i drygt 5 timmar. Smärtan satt mellan revbenen i fram och sen som en båge ut på höger sida och bak i ryggen, mådde samtidigt illa och spydde emellanåt. Fick anfallen var å varannan dag, fick slut till nog och kollade med UL, hittade 5 stenar och massor med grus.

Opererades i sept förra året, fick då en akuttid. Operationen tog drygt 2 timmar och den gick bra.

Nu så här efteråt så kan jag få känningar men aldrig dessa anfall, som för övrigt e det värsta jag varit med om.

*Älskar mina busfrön*
  • Baby Ru

Föder hellre ett barn om dagen resten av livet än har ett enda gallstensanfall.

• Noali

Baby Ru: Åh, vad jag håller med dig. Gallstensanfall gör så helvetiskt jävla ont.

Har utretts för gallsten och visst var det det jag hade. Var hos kirurgen idag där han konstaterade att jag ska opereras så nu är det bara att vänta snällt på en tid. Det är inte det mest optimala att få gallstensanfall när man har en liten tjej på 4 månader att ta hand om. Tack och lov har det inte hänt när jag varit ensam med henne (... än) men om det skulle göra det vet jag inte hur jag skulle göra eftersom benen inte ens bär när det är som värst.

Efter mitt andra anfall åkte jag till akuten där jag träffade en skitläkare som verkade trött på livet som bara lyssnade på min mage och sa att jag skulle få magsjuka inom ett dygn (väntar fortfarande på den där magsjukan, tre månader senare...) och sa att "jag minsann ska möta morgondagen som alla ni andra får göra" när jag sa att jag var orolig för min bebis. De 220 kronorna det kalaset kostade hade jag lika gärna kunnat spola ner i toaletten... Ska anmäla honom för värdelöst bemötande.

Humlan 25 beskriver värken kanonbra... Jag blir kallsvettig av blotta tanken på ett anfall...

• humlan25
    Noali skrev 2007-08-30 20:12:05 följande:
    Baby Ru: Åh, vad jag håller med dig. Gallstensanfall gör så helvetiskt jävla ont. Har utretts för gallsten och visst var det det jag hade. Var hos kirurgen idag där han konstaterade att jag ska opereras så nu är det bara att vänta snällt på en tid. Det är inte det mest optimala att få gallstensanfall när man har en liten tjej på 4 månader att ta hand om. Tack och lov har det inte hänt när jag varit ensam med henne (... än) men om det skulle göra det vet jag inte hur jag skulle göra eftersom benen inte ens bär när det är som värst.Efter mitt andra anfall åkte jag till akuten där jag träffade en skitläkare som verkade trött på livet som bara lyssnade på min mage och sa att jag skulle få magsjuka inom ett dygn (väntar fortfarande på den där magsjukan, tre månader senare...) och sa att "jag minsann ska möta morgondagen som alla ni andra får göra" när jag sa att jag var orolig för min bebis. De 220 kronorna det kalaset kostade hade jag lika gärna kunnat spola ner i toaletten... Ska anmäla honom för värdelöst bemötande.Humlan 25 beskriver värken kanonbra... Jag blir kallsvettig av blotta tanken på ett anfall...
    vet hur det e å ha en liten när man får ett satans anfall. Båda mina var runt 2 veckor då jag fick det. Var inge skoj alls, som tur var så har jag en man som var hemma å tog dom.

Sen kan jag hålla med om att jag hellre föder ett barn om dagen än står ut med dom smärtorna!
    *Älskar mina busfrön*
  • Pluggisen

Min operationstid blev flyttad till den 17/10... Men jag har inte fått några anfall nu när jag undviker fet fisk, gurka samt äpplen.

Saknar dock att äta makrill och lax! Tror att jag har fått enfall främst efter jag har smaskat i mig dessa fina firrar...

• humlan25
    Pluggisen skrev 2007-08-31 13:05:05 följande:
    Min operationstid blev flyttad till den 17/10... Men jag har inte fått några anfall nu när jag undviker fet fisk, gurka samt äpplen. Saknar dock att äta makrill och lax! Tror att jag har fått enfall främst efter jag har smaskat i mig dessa fina firrar...
    håller tummarna att du klarar dej tills dess... För mej gick det så lång att jag fick anfall av precis vad som helst till slut, var nästan så man inte ville äta alls!
    *Älskar mina busfrön*
  • Noali

Pluggisen: Hoppas du klarar dig utan anfall tills dess. Äter du nån medicin mot anfallen och isf vilken?

Är det nån här som har opererats då era barn varit så pass små att de ammats? Hur löste ni allt det praktiska med amning/sjukskrivning etc? (Jag hoppas på att få tid för operation snarast och därmed innan jag slutat amma, men min amning är rätt lättstörd som det är och jag hoppas så att jag inte kommer paja allt om jag opereras...)

• humlan25
    Noali skrev 2007-08-31 19:56:01 följande:
    Pluggisen: Hoppas du klarar dig utan anfall tills dess. Äter du nån medicin mot anfallen och isf vilken?Är det nån här som har opererats då era barn varit så pass små att de ammats? Hur löste ni allt det praktiska med amning/sjukskrivning etc? (Jag hoppas på att få tid för operation snarast och därmed innan jag slutat amma, men min amning är rätt lättstörd som det är och jag hoppas så att jag inte kommer paja allt om jag opereras...)
    nu var min son 8 veckor när jag opererades, men jag ammade inte så pappan tog honom. Men har hört att man får ha bebisen på sjukhuset.. Kolla upp det där med sjukhuset du ska opereras på!

Annars så får du ge ersättning om det inte skulle funka!
    *Älskar mina busfrön*
  • Noali

Humlan: Valet mellan amning+gallsten eller ersättning+smärtfri är inte speciellt svårt. Att gå över till ersättning känns säkert ändå som ett naturligt steg när jag ska opereras; hon kommer säkert hinna bli 6 månader (eller ännu äldre. hej landstingets väntetider...) innan det är dags för operation.

• humlan25
    Noali skrev 2007-08-31 21:27:23 följande:
    Humlan: Valet mellan amning+gallsten eller ersättning+smärtfri är inte speciellt svårt. Att gå över till ersättning känns säkert ändå som ett naturligt steg när jag ska opereras; hon kommer säkert hinna bli 6 månader (eller ännu äldre. hej landstingets väntetider...) innan det är dags för operation.
    får du ofta anfall? Tjata på att du vill ha en akuttid!
    Jag fick vänta 2 veckor från det att jag träffade en läkare tills jag var opererad. Men under tiden jag väntade så åkte jag på ett par anfall, var därför dom plockade in mej akut!
    Påpekade ett par ggr att jag hade en nyfödd och det funkade
    *Älskar mina busfrön*
  • Noali

Humlan: Mina anfall kommer i omgångar om 1 anfall/dygn i 2-4 dygn i sträck med 2-3 veckors mellanrum. Jag har försökt förstå vad det är som utlöser dem, men det verkar inte spela så stor roll vad jag äter. Det är möjligt att det kan vara vissa grejer i kombination, men jag ser inget samband.

Läkaren jag träffade igår sa att jag ska kontakta kirurgmottagningen om jag får anfall under väntetiden och att jag annars bara ska vänta på min tid. Jag har inga större förhoppningar om att det kommer att gå fort. Man lär sig iaf att värdesätta de perioder man är besvärsfri. Gud så skönt det är att inte ha ont!

• Pluggisen

Jag har fått diflofenac. Åt detta regelbundet veckorna efter anfallet och åt senast två tabletter för cirka två veckor sedan. Känner mig just nu ganska besvärsfri, men det kan ju slå till när man minst anar det! inte så roligt då man är på charter?

Svar på tråden gallstensanfall