• Pluggisen

gallstensanfall

I måndags (förra veckan) drabbades jag av ett gallstensanfall. Fy vad ont det gjorde. Jag är inte överviktig och äter normalt hälsosam kost. Ändå hade det bildats en 3 cm i diameter stor sten i min gallblåsa!

Visst har jag tidigare haft värk i ryggen i flera år men har aldrig förstått att detta kan kopplas samman med gallblåsan!

Nu skall jag skicka in en remiss för ytterligare bedömning och antagligen opereras. Är det någon annan här som har erfarenhet av en sådan operation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 21:39:53:
    Beskriv gärna smärtan hos er som drabbats och hur ofta och länge anfallen håller på.

• Svar på tråden gallstensanfall
  • Tina83

kan nån beskriva smärtan?

jag har haft problem i snart ett år i höger sida. har trott att det är lungan jag har ont i, men läkaren trodde inte det, o jag var in på lungröntgen, men den visade inget (skönt)

nu senaste dagarna har det varit jobbigt. det har klänts som hugg i höger sida, gör jätteont.

april 2004 åkte jag in akut, då hade jag ont i mitten mellan revbenen ungeför. det brändes o gjorde jäkligt ont. jag spydde nå gult som luktade apa. dom trodde det var gallan då, men de gjorde inget åt det.

HUR känns det när man har gallsten?

• Lilla O

Jag hade riktigt, riktigt ont i magen på höger sida precis under revbenen. Hade svårt att gå upprätt. Jag spydde som en gris och det tog flera timmar innan det släppte. Inte speciellt kul. Kollade de inte ultraljud för att se om det fanns några stenar?

• Tina83

så et sitter under höger sida, strax under revbenen???

det är ju där det gör ont!

läkaren sa att jag skulle gå på sjukgymnastik, för att det troligen va nå muskler som satt fel...

men jag har ont än ju...

trodde att det va en propp först, i lungan, för jag har även haft typ "håll" i höger sida i tre timmar., gjorde otroligt ont,kunde inte röra mig.

HUR kollar man om man har gallsten? kan läkaren ta nå prov på det?

• Tina83

kom på att lite ont i vänster sida ockås, men inte alls som den högra. vad kan det va? kan det va gallan ändå?

• FrökenHöst

Gallsmärtor brukar kännas under revbenen till höger om mitten. Kan även stråla ut mot ryggen. Ett test som läkare gör, som även min man provade. Var att lägga en hand över gallblåsan, där den ligger.
    Och sen "slå" lite lätt över handen. Har man gallproblem så brukar det göra fruktansvärt ont.
    Detta är vad jag vet om gallsmärtor. Kanske nån annan har någon annan erfarenhet....

• Lilla O

De kan använda ultraljud för att se om det finns några stenar i gallblåsan. Så upptäckte de mina iaf.

• FrökenHöst

Jo, precis. Det är ju alltid bättre att gå till doktorn och kolla upp, så man vet.
    Jag tänkte bara om man inte tar sig i väg till doktorn initialt, utan bara går hemma och funderar...

• Chanette

När Ni nu diskuterar op så måste jag fråga hur länge man får vara på sjukhus vid en gallop.?

• Wavva

opererats med titthål- dagkirurgiskt. smidigt! Man var lite försiktig med att stå upprätt i början och så hade jag som luft i buken som gjorde att det kändes obekvämt i magen, men blev återställd därefter.

Svar på tråden gallstensanfall