man gör sina val...
Jag är själv inte mamma. Varesig biologisk eller bonus/styv. Så jag försöker inte säga att jag vet hur man känner sig i den situationen.
Det närmsta jag kommit var att en kille som jag dateade lite hade en dotter. Men jag träffade aldrig dottern då han bestämde att det var för tätt på skilsmässan för ett nytt förhållande och valde att göra slut.
Jag gick dock in i det hela med öppna ögon. Insåg att om han hade ett barn så MÅSTE barnet få komma i första hand i de flesta lägen. Jag var beredd på det som isåfall skulle krävas av mig. Och att barnet har rätt till kärlek och omtanke även från mig om jag var en del i hennes pappas liv.
Men ju mer jag läser här ute på FL så märker jag att det finns många som inte inser att väljer du en man med barn väljer du ÄVEN hans barn! Nej du måste kanske inte älska barnet men du bör ialla fall försöka! Och även om du inte älskar barnet skall det ALLTID behandlas med respekt! Barnet kanske inte alltid har lätt för att acceptera att deras föräldrar har nya partners och därför kanske de inte alltid beteer sig som änglar, men det ger dig ingen rätt att behandla dem illa!
Jag blir så ledsen när jag läser om styv/bonus föräldrar som skriver att de hatar sina styv/bonus barn.. eller när biologiska föräldrar berättar att deras barn blir illa behandlade av den andra förälderns nya partner...
Har dessa personer inte tänkt till? Det är inte så lätt som att säga att de älskar pappan eller mamman de älskar. Du väljr barnen också när du väljer någon som redan har barn! Så enkelt är det! Är du inte beredd att ta med barnet i dina beräkningar så avstå från personen! Tro mig de finns andra för dig här i världen utan barn! Och föräldern kan få chansen att träffa någon som accepterar deras barn fullt ut!
Det är det bästa för alla i detta läget!
Tror ingen väntar med att säga att de har barn tills man redan flyttat ihop.
("vad är detta rummet till för?Vi behöver väl inte så många rum?""Jo älskling jag har en liten flicka på 5 år som skall bo här varannan vecka/helg och detta skall bli hennes rum")
Nej du vet om det innan... och då om du känner att din kärlek inte räckertill kanske det är dags att dra sig ur? Visst kan det göra ont att bryta med någon som man älskar men troligen får du reda på att han redan har barn innan det går från flört till förälskelse till kärlek... Och fråga angående barnet. Är barnet friskt? Tror du att du klarar av att hjälpa ett barn med något form av handikapp(eller liknande)? Är det fler än ett barn? Hur gammalt är det? Det fnns massor med saker du måste ta med i beräkningen! För det funkar inte att sen komma efteråt och klaga över att hans barn har än det ena än det andra som gör dem jobbiga. Det är ingen ursäkt! För det är du som har gjort valet!!!
Gör ditt val innan förhållandet går för långt så undviker du lidande för dig själv och för barnet!
Var bara tvungen att lufta mina åsikter lite...