Inlägg från: InaSthlm77 |Visa alla inlägg
  • InaSthlm77

Karriärsmamma?

onehappen,

just nu är det högkonjunktur, företagen har jättesvårt att få tag på bra folk. En person som du, som redan är inkörd och vet vad det handlar om är mycket värd. Gör ett försök.

humma,
    fy sjutton... Föra in flickskolor igen?

• InaSthlm77

fjutt,

maken är advokat och jag är mellanchef på ett mjukvaruföretag. Vi har bra möjligheter att jobba hemifrån med VPN osv.

• InaSthlm77

onehappen,
    om du känner att tråden kan ge dig något är du varmt välkommen!

Humma,
    jag har haft tur; jag har alltid kännt att det varit en fördel att vara tjej. Men jag är inne på ett väldigt mansdominerat område; finans och IT tillsammans, så då sticker man ut som tjej. De få tjejer som finns på min arbetsplats håller ihop och hjälper varandra uppåt...
    Men jag har hört hemska historier om hur illa tjejer kan behandla andra tjejer som "vill upp".

En väninna till mig berättade att det är standardexempel 1A i "härskarteori"; de som tillhör en subgrupp som är underställd den härskande subgruppen blir elaka om någon ur den egna gruppen försöker göra ett kliv till den härskande...

Det finns tydligen kurser för att lära sig känna igen härskarteknik och hur man bemöter det i praktiken. Exempel på härskarteknink: förlöjliga medlemmar ur subgruppen (jag tycker att lilla du ska...), ignorera medlemmar ur subgruppen (inte låtsas som man hör att någon säger något eller börja prata mitt i det någon försöker säga) mycket spännande!

• InaSthlm77

Nu åker jag på 2 veckors semester utan uppkoppling. Hoppas att jag inte regnar bort
    Kram!

• InaSthlm77

Godkväll!
    Tillbaka från semestern i idylliska lilla Torekov i Skåne, vi fick lite fint väder till slut!!!

Välkommen svalan!

Ja, tillbaka till verkligehten, jobbet och inskolning för några...

Ush, vilken situation ni måsta ha Angel!
    Bra chefer är det ju tyvärr ont om, jag har haft turen att ha väldigt bra chefer som har stöttat mig, men det är ju alltid bra att vara en bra chef i medlut, vad gör man när man har riktiga problem med någon? Vi tränade något liknande på en managementkurs jag gick, med rollspel, och det är verkligen väldigt svårt, till och med när man bara "spelar".

• InaSthlm77

Visst älskar vi Skåne!

Jag var mkt nöjd med kursen, det var en kombinerad management och karriärskurs; effektivisera och optimera sitt arbete, stressa mindre, bygga nätverk, coacha, lära känna sig själv och ledarskapsrollspel. Därefter följde kursledarna upp under ett halvår! med coaching. Kursen var specialskräddad för en liten grupp på mitt företag. Manne & Palmqvist hette företaget som höll i det. Jag har även gått en annan kurs i deras regi som hette "Effective Speaking" kombinerad "hålla tal" och sälj-kurs; otroligt bra, de filmar allting man gör och gör en uppmärksam på små detaljer som avslöjar en eller ger tips osv. Väldigt läskigt att se sig själv hålla föredrag, kan verkligen rekommenderas!

• InaSthlm77

Angel,
    kul! Lycka till

Jo det är väl ett vanligt problem att människor befodras fram till sin inkompetensnivå, och sen sitter de där på en position som de inte kan hantera, och hade istället varit en väldig tillgång om de varit kvar på nivån under. Tydligen har detta fenomen uppmärksammats inom försvaret där det ju blir tydligt...

• InaSthlm77

Välkommen Cissi!

Jag är också Uppsaliensare

• InaSthlm77

Cissi,

jag pluggade där, nu är jag tillbáka i Sthlm.

Jag var väldigt motiverad att gå tillbaka till jobbet, men jag förstår att det är jobbigt när man inte känner så! Försök tänka på alla saker som är bra och positiva med att sätta igång? Kan du ta in någon extern motivation för kick offen?

Jag tror att det är väldigt liten risk att den kommer 5 veckor för tidigt, frågan är om du vågar släppa iväg honom så länge det finns en risk över huvud taget

Svar på tråden Karriärsmamma?