• Kajsan

Ångest av amning!

Dottern är 22 månader och har ammat mycket.
    Ammade till 75% tills hon var ett år nästan, och nu är det fortfarande mycket.
    Hon somnar bara till bröstet om vi är inne, och hon ammar på nätterna bredvid mig.

Nu har jag börjat tycka att det är obehagligare och obehagligare.
    Jag kan inte förklara på vilket sätt, men det är en så otroligt läskig känsla!
    Hon har fått för sig att hon ska snurra, pilla på den andra bröstvårtan och det är en ständig kamp för att få henne att låta bli.
    Men nu börjar jag lida av själva amningen också, det känns som hon slickar på bröstvårtan, jag kan inte förklara och jag vet inte om hon har gjort så förut också men att jag först nu reagerar på det.
    Inatt var droppen.
    Jag fick sån stark ångest och dottern blev såklart hysterisk när jag tog bort bröstet.
    Nu ligger hon trots allt här i knät och ammar medan jag skriver och tårarna sprutar på mig.
    Jag kan inte neka henne! Jag ville ju så gärna amma länge, och hon vill ju!
    Vad kan jag göra? Nån som vart med om detta?
    Jag funderar på om det är psykiskt, jag är gravid i vecka 8-12 nånstans och mår illa av det.

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Ångest av amning!
  • pootie

Du kanske har sett att katter när de diar sin mamma så trampar de mot hennes mage..lika gör din dotter.Mina barn har gjort lika jag kan förstå din irritation men sätt för den andra bröstvårtan med en kudde eller nåt om du tycker att är obehagligt så hon inte når den direkt.
    Att hon slickar gör hon säkert för att smaka på det hon äter precis som vi vuxna gör.Inget onormalt där heller.
    Bli inte arg på din goa flicka hon har ju bara dig o att du ammar henne är det vackraste som finns och för henne den bästa ömhet hon kan få.Jag har tre såna fast nu är de stora o min sista ammade jag tills han var två år.
    Så lägg en mjuk kudde mot ditt andra bröst så hon inte kan ta tag i den så ska du se att det blir bättre.

• Kajsan
    pootie skrev 2007-08-02 04:28:40 följande:
    Du kanske har sett att katter när de diar sin mamma så trampar de mot hennes mage..lika gör din dotter.Mina barn har gjort lika jag kan förstå din irritation men sätt för den andra bröstvårtan med en kudde eller nåt om du tycker att är obehagligt så hon inte når den direkt.Att hon slickar gör hon säkert för att smaka på det hon äter precis som vi vuxna gör.Inget onormalt där heller.Bli inte arg på din goa flicka hon har ju bara dig o att du ammar henne är det vackraste som finns och för henne den bästa ömhet hon kan få.Jag har tre såna fast nu är de stora o min sista ammade jag tills han var två år.Så lägg en mjuk kudde mot ditt andra bröst så hon inte kan ta tag i den så ska du se att det blir bättre.
    Nä, det är klart jag inte blir arg på henne och jag vet varför hon gör det.
    Det hjälper inte med kudde på bröstet, vi har provat allt.
    Hon blir galen och slåss om hon inte får ta det andra bröstet.
    Fortfarande, jag VILL amma så länge hon vill, men det GÅR inte, jag mår så dåligt.
    Jag kan inte förklara känslan, men jag stårgråter.
  • flybell

Har hört att man inte ska amma om man är gravid...
    den som blir ammad tar all näring som din bebis behöver...

• Buttelina

jag blev avrådd från att amma av min barnmorska när jag blev gravid... sluta om du inte orkar mer. visa att det är du som bestämmer, hon vänjer sig fort...

lycka till

• Marlene

Det är bara om man har en risk graviditet man kanske bör överväga att sluta amma. Under en normalt graviditet är det inga som helst problem att amma, man kan ev få lite mer sammandragningar men det får man när man får orgasm också, så länge det är ok att ha sex går det bra att amma i princip.

Det är bara du som kan bestämma om du vill fortsätta att amma. Kanske det kan funka att bara dra ner ordenligt? Kanske bestämma att man bara ammar på morgonen eller morgon och kväll eller nått sånt. Och förklara när hon vill amma att inte nu då får när vi vaknar/går och sover osv.

Om du verkligen vill sluta amma så bestämm dig och stå på dig. Det är inte farligt att vara ledsen och sakna amningen, det är helt ok så länge man har föräldrar som finns där för en när man är ledsen.

• danitra

Jag kände precis likadant, en otäck känsla i hela kroppen varje gång jag ammade. Jag slutade efter ett par veckor och det var ett jättebra beslut, både jag och sonen blev lugnare.

• Kajsan

Jag vill ju egentligen inte sluta, om det kändes som förr.
    Jag gillade ju att amma!
    Men jag får väl dra ner på det, det kan hända att det har blivit för mycket nu under semestern, och att det blir skillnad när dagis börjar igen.
    Tack för svar och råd!

• Tsarbabe

Min mor ammade min syster samtidigt som jag var i magen.
    Men det kanske är din kropp som säger att du inte ska amma mer.
    Om du verkligen vill fortsätta amma så gör det annars finns det välling. Hon är ju ändå så pass stor nu att det går bra med välling med. Även fast det kommer bli en kamp de första dagarna.

*lycka till*

Gravid i vecka 20 {BF 071226}
  • Gäspan

Hej Kajsan!
    Jag kände som du, ville amma länge och låta sonen bestämma själv. Men till sist så fick jag knappt inte sova alls. Så jag slutade amma när han var runt 22 månader. Och det gick lätt! På två nätter (jag sa till honom att tutten var sönder. Att den behövde vila sig och så sov jag med behå och t-shirt på för att göra bröstet mer oåtkomligt. Hans pappa tog honom den första natten.)

Jag tror att din ångest kanske beror på att du är gravid igen. Att du mentalt håller på att förbereda dig på att du ska vara mamma åt två barn sen. Och jag tror att man ska sluta amma när amningen skapar mer negativt än positivt i relationen till barnet.

Lycka till med ditt beslut och försök att känna att om du väljer att sluta amma henne nu, så har du ändå ammat henne jättelänge! Hon har fått mycket mer av dig än vad många småbarn får idag. Och man slutar ju inte gosa med barnet bara för att man slutar amma. Axel brukar sitta i mitt knä och stoppa ner handen mot bröstet och "hålla tutte" när han vill vila. Jättemysigt.

• Punkster

Jag förstår absolut obehagskänslorna när hon vill snurra på den andra tutten, min vill gärna göra det också. Men jag tillåter inte det, jag tar bort handen och sätter något för.

Om min tjej blev arg och ledsen av det så skulle jag nog faktiskt ha markerat min gräns ännu tydligare. Dvs ta bort henne från bröstet så länge hon försöker komma åt det andra bröstet. Antingen så accepterar hon det efter ett tag och fortsättar amma men låter bli bröstet. Eller så får hon väl sluta amma då.

Anledningen att de gör så där är instinktivt. De vill få mjölken att rinna till. Kanske har graviditeten gjort att du sinar lite. Eller så spänner du dig så att utdrivningen kommer igång långsammare. Det låter som om situationen är frustrerande för er båda!

Svar på tråden Ångest av amning!