Jag har alldeles nyss gått igenom samma sak som Zazla!
Är gravid i v 20 ca och sonen snart 13 månader. Innan denna graviditet tänkte jag att jag ville amma länge, såg NOLL problem med det. Sen blev jag gravid, ganska fort. Först var jag peppad på framtida syskonamning, letade information och frågade andra om deras erfaranheter av två ammande barn i olika åldrar. Men sen väcktes jobbiga känslor. Samma sak som du Zazla beskriver om obehag och känsliga bröstvårtor. Panikkänslor av att amma på natten. Sonen bökade runt som en annan vilde med tuttarna - obehaget växte. Känslan av att bli utsugen...usch usch...
Eftersom jag tidigare bestämt mig för att sluta amma när det blev mer av obehag än njutning, insåg jag att det nog var dags. Det var för drygt en månad sedan (då sonen var 11 1/2 månad). Jag ville inte "härda ut" med amningen i detta skede, min son kändes så medveten och svarade på mina känslor med en kinkighet jag inte kände igen. Det tog LÅÅÅÅNG tid att somna på kvällarna.
Men det gick så smärtfritt!!! Jag slutade amma honom till sömns och några nätter i följd blev det välling som "nattmål". Läggningarna tog kortare och kortare tid, från 1 timme till 5-20 minuter. Efter en vecka vaknade han knappt på natten längre. Jag upplever honom nästan som mer gosig nu än då (men det kan ju vara en utvecklings-, eller graviditetshormonseffekt :) )
Jag upplevde samma som Zazla för någon vecka sedan. Råkade vara i sängen med nakna bröst samtidigt som sonen var vaken. Han tittade, skrattade, pillade, "pruttade" på huden mellan brösten. Gosade in sig mot min mage. Sedan valde jag att avleda och klä mig, jag anade attt snuttesuget skulle kunna väckas om det blev för lång exponering...:) Plus att mina bröstvårtor är EXTREMT känsliga. I början fick han snutta på dan någon gång, men det avstyrde jag snart då det gjorde SÅ ONT! Antar att de börjat vänja av sig vid snutteriet, plus gravditetskänslighet...
Jädrar i mig vad jobbigt det kändes veckan innan och veckan efter beslutet att sluta amma. Men nu - gud vad skönt att slippa den frustrationskällan. Min upplevelse är att det enbart gynnande min och sonens relation.
Önskar dig Kajsan tusenfaldig lycka med ditt barn och hur ni nu väljer att göra med amningen. Det är nog detta skede som är jobbigast - att fatta beslutet...Och grattis till det nya livet i din mage!