• Kajsan

Ångest av amning!

Dottern är 22 månader och har ammat mycket.
    Ammade till 75% tills hon var ett år nästan, och nu är det fortfarande mycket.
    Hon somnar bara till bröstet om vi är inne, och hon ammar på nätterna bredvid mig.

Nu har jag börjat tycka att det är obehagligare och obehagligare.
    Jag kan inte förklara på vilket sätt, men det är en så otroligt läskig känsla!
    Hon har fått för sig att hon ska snurra, pilla på den andra bröstvårtan och det är en ständig kamp för att få henne att låta bli.
    Men nu börjar jag lida av själva amningen också, det känns som hon slickar på bröstvårtan, jag kan inte förklara och jag vet inte om hon har gjort så förut också men att jag först nu reagerar på det.
    Inatt var droppen.
    Jag fick sån stark ångest och dottern blev såklart hysterisk när jag tog bort bröstet.
    Nu ligger hon trots allt här i knät och ammar medan jag skriver och tårarna sprutar på mig.
    Jag kan inte neka henne! Jag ville ju så gärna amma länge, och hon vill ju!
    Vad kan jag göra? Nån som vart med om detta?
    Jag funderar på om det är psykiskt, jag är gravid i vecka 8-12 nånstans och mår illa av det.

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Ångest av amning!
  • Laiqua

Vi introducerade spjälsängen i sonens liv. Tidigare har den bara stått och fungerat som klädhögsavlastare i rummet, så mysigt att sova i samma säng, så praktiskt med nattamning...Men kombinationen att jag skulle fortsätta lägga honom plus att han kröp runt när han vaknade och jag inte alltid skulle vara där om jag inte somnade samtidigt som honom (vilket jag också ville sluta göra) gjorde det lämpligt. Vi hade som inställning att han alltid skulle få komma över på nätterna, men att han skulle somna i spjälsången som ett första steg.

Jag körde varianten bära runt, skumpa lätt eller intensivt beroende på vad han behövde, och sjunga Byssan Lull tills han slappnade av och lutade huvudet mot axeln sådär mysgosigt. Då la jag ner honom i sängen. Började också köra magläge som han inte associerar lika mycket som ryggläge. I början reste han sig och gnällde 10-20 gånger. Jag tog upp honom direkt, kramade, sjöng, bar runt, la ner igen. Strök på ryggen, sjöng. Tills slut somnade han in (utan gråt). Nu behöver jag ytterst sällan lyfta upp honom den jag väl lagt ner honom. Ingen gråt, bara mys. Sen så gäller det jku att lägga i rätt tid, inte när han är för pigg. Jag väntar hellre en extra halvtimme så det inte blir för mycket action uppe i sovrummet.

De första nätterna kom han över till vår säng nån gång på natten och gnydde efter tutte. Då gick mannen ner och fixade välling. Sedan började han somna om (hör och häpna!) i vår säng emellan oss, utan att leta bröstet (om han fått typ vatten att dricka). Jag var rätt passiv de första nätterna. Sedan kunde jag också ge välling eller vatten och han somnade hos oss. Nu vaknar han inte alls på nätterna (en månad efter vi slutade kvälls- och nattamma) , sover fortfarande i spjälsängen men kommer över på morgnarna och då har vi puss- och kramkalas!!!

Funderar ibland på att ta över honom igen i vår säng, börja lägga där osv. Får se hur det blir med den saken. Det är ju så mysigt att sova tillsammans. Framförallt när lillasyskonet kommer, så att sonen inte känner sig utanför...

Hur tänker du själv att du skulle vilja göra? Vad känns instinktivt som rätt sätt? Det finns ju många alternativ och allt beror ju på din lilla Skrutt, hur ni tröstar utan tutte annars, vad hon uppskattar (massage, skumpande, kramar, bärsjal, ergo etc...). Om du ska lägga eller din sambo?

• zazla

Laiqua; Haha samma här Vår spjälsäng hade också stått och samlat damm tills jag skulle sluta amma Innan dess sov hon med oss

• Jamson
    Hallonpaj skrev 2007-08-06 21:22:20 följande:
    Jamson:"Bröstmjölken är ju anpassad efter åldern på bebisen, så rent naturligt så måste man väl sluta amma den ena för att få så att säga rätt mjölk till nästa?"Bröstmjölken anpassas alltid efter det minsta barnet, den nyfödda dvs. Mjölken kan också under graviditeten förändras, en del kvinnor börjar producera råmjölk tidigare än andra tex. Det kan göra att smaken förändras, och en del barn gillar inte det medan andra inte verkar regarea alls på det.Det större barnet mår ju inte på någotvis dåligt av att få mjölk med en sammansättning som är mer "bebismjölk". Den är mindre fet och kraftig, men det är ju liksom inget fel på mjölken för det. Vi dricker ju också tex mycket komjölk, och den är ju inte ens gjord för människor utan för kalvar, men kan ändå både vara god och nyttig på många sätt för oss ändå. Eller hur?Huvudsaken är ju att det nyfödda barnet inte får för kraftig mjölk, och mjölkproduktionen ställer in sig på bebisen ioch med graviditet och förlossning. Så man behöver absolut inte vara orolig!
    Åh det hade jag ingen aning om!
    Tack för info!
  • Laiqua

Zazla:

Visst är det häftigt! Från totalt "snutteberoende" till total harmoni!

Vi verkar ha hanterat det på liknande sätt och jag tror som du att ett mjukt men tydligt sätt är guld! Att man ger tydliga signaler till sitt barn, baserade på kärlek! Typ - "blir du ledsen tar jag upp dig", "jag finns i rummet så länge du vill det" etc. Men samtiidgt visa tydligt att det är slutsnuttat.

Du har ju också möjligheten Kajsan att resonera mer med ditt barn, eftersom det är äldre.

• zazla
    Laiqua skrev 2007-08-06 22:58:11 följande:
    Zazla:Visst är det häftigt! Från totalt "snutteberoende" till total harmoni!Vi verkar ha hanterat det på liknande sätt och jag tror som du att ett mjukt men tydligt sätt är guld! Att man ger tydliga signaler till sitt barn, baserade på kärlek! Typ - "blir du ledsen tar jag upp dig", "jag finns i rummet så länge du vill det" etc. Men samtiidgt visa tydligt att det är slutsnuttat. Du har ju också möjligheten Kajsan att resonera mer med ditt barn, eftersom det är äldre.
    Ja det låter så, jag håller verligen med dig iallafall
  • Laiqua
    Zazla: Ja, spjälsängar på gott och ont. Jobbigt att se det lilla livet stå och "skaka galler", men om jag ska vara ärlig - min son har nog mest tyckt att dte varit roligt med de där spjälorna...så länge jag "befriar honom" så fort han ber om det

Samsover ni, Kajsan? Om ni vill fortsätta med det kanske det finns andra här som kan ge mer råd om den situationen?
  • Kajsan

Zazla

Tack för bra tips ( jag har bara börjat läsa)! Vi har märkt att hon somnar bättre efter MASSOR med gröt, nu ska jag läsa vidare

• Kajsan

Problemet är att hon klättrar ur sängen och drar helt enkelt.
    Sen står hon och pekar in till datarummet och gråter: Dääääär!
    Hon vill ammas till sömns framför datorn .

• zazla
    Kajsan skrev 2007-08-06 23:09:29 följande:
    Problemet är att hon klättrar ur sängen och drar helt enkelt.Sen står hon och pekar in till datarummet och gråter: Dääääär!Hon vill ammas till sömns framför datorn .
    Ja det är ju ett problem om hon kommer ur sängen ja. Hm. Men jag tror att det räcker med att man lyckas att bryta ett sånt mönster bara genom att lyckas med något annat ett par gånger i rad. Så det handlar om att vara konsekvent som bara den i början. Bestämma sig för något och sedan är det så. Sedan måste man ju inte sätta upp världens mest orealistiska mål direkt (som tex sluta tvärt och gå direkt in på 5mm eller nått sånt drastiskt). Men ha något att gå efter och håll det. Du kanske kan börja med att amma hennes till sömns i det rummet hon ska sova? Sedan ta det därifrån. Ta ett steg i taget och låta det ta tid.
  • Laiqua

KLättrar hon ur spjälsängen!

Värsta lilla atleten Min son skulle aldrig klara det konststycket...

• Laiqua

Men så är hon ju också äldre...

• Polola77

Jag har inte läst hela tråden, men jag fick en tanken angående att amma när man är gravid. Jag fick (har) känsligare bröstvårtor under hela graviditeten och vill inte att min sambo ska röra dem, i början var det tom obehagligt med duschen. Du har kanske blivit känsligare nu än tidigare? Därför känns det obehagligt med sugandet, bara tanken på att en liten skulle suga på mina ömma bröstvårtor får mig att rysa.

en tanke bara.

• yodi

jag amade min dotter tills hon var 22 månader, jag drog ner rejält inan dess när jag blev gravid med numer två, dels gjorde det ont sen presic som din dotter så ville hon även pilla med andra bröst vårtan och jag blev helstressad av det, var nog lika långt gången som du när jag bestämde mig för att dra ner rejält.
    men efter några veckor kändes det helt ok att amma igen. djur som ger di stöter ju bort sina ungar när det blir dags för att föda igen stöter ju oftast bort dom äldre då, det kanske är rester av någon gaaammmall instink som gör sig til känna? bara min personliga fundering.

• yodi

glömde säga att när hon ville ha boppe så lade vi oss på sängen och myste i stället, hon sover fortfarande i våran säng men numera är kvällsamningen utbyt mot mys stund och sago läsning.

Svar på tråden Ångest av amning!