Vi introducerade spjälsängen i sonens liv. Tidigare har den bara stått och fungerat som klädhögsavlastare i rummet, så mysigt att sova i samma säng, så praktiskt med nattamning...Men kombinationen att jag skulle fortsätta lägga honom plus att han kröp runt när han vaknade och jag inte alltid skulle vara där om jag inte somnade samtidigt som honom (vilket jag också ville sluta göra) gjorde det lämpligt. Vi hade som inställning att han alltid skulle få komma över på nätterna, men att han skulle somna i spjälsången som ett första steg.
Jag körde varianten bära runt, skumpa lätt eller intensivt beroende på vad han behövde, och sjunga Byssan Lull tills han slappnade av och lutade huvudet mot axeln sådär mysgosigt. Då la jag ner honom i sängen. Började också köra magläge som han inte associerar lika mycket som ryggläge. I början reste han sig och gnällde 10-20 gånger. Jag tog upp honom direkt, kramade, sjöng, bar runt, la ner igen. Strök på ryggen, sjöng. Tills slut somnade han in (utan gråt). Nu behöver jag ytterst sällan lyfta upp honom den jag väl lagt ner honom. Ingen gråt, bara mys. Sen så gäller det jku att lägga i rätt tid, inte när han är för pigg. Jag väntar hellre en extra halvtimme så det inte blir för mycket action uppe i sovrummet.
De första nätterna kom han över till vår säng nån gång på natten och gnydde efter tutte. Då gick mannen ner och fixade välling. Sedan började han somna om (hör och häpna!) i vår säng emellan oss, utan att leta bröstet (om han fått typ vatten att dricka). Jag var rätt passiv de första nätterna. Sedan kunde jag också ge välling eller vatten och han somnade hos oss. Nu vaknar han inte alls på nätterna (en månad efter vi slutade kvälls- och nattamma) , sover fortfarande i spjälsängen men kommer över på morgnarna och då har vi puss- och kramkalas!!!
Funderar ibland på att ta över honom igen i vår säng, börja lägga där osv. Får se hur det blir med den saken. Det är ju så mysigt att sova tillsammans. Framförallt när lillasyskonet kommer, så att sonen inte känner sig utanför...
Hur tänker du själv att du skulle vilja göra? Vad känns instinktivt som rätt sätt? Det finns ju många alternativ och allt beror ju på din lilla Skrutt, hur ni tröstar utan tutte annars, vad hon uppskattar (massage, skumpande, kramar, bärsjal, ergo etc...). Om du ska lägga eller din sambo?