• vackrastarflow

Näta in balkong?

Nu har jag äntligen bestämt mig för att skaffa den där katten jag så länge velat ha. Det passar mig ypperligt i livet just nu, jag kommer ha mycket tid till en kattunge om det inte blir en äldre katthemskatt. Dock så kommer det att bli en innekatt då jag kommer bo i ett tätbebyggt område med mycket trafik. Jag flyttar till en ny lägenhet, med balkong och vill nu höra hur ni som har nätat in en balkong har gjort, vad för nät ni använt osv.

• Svar på tråden Näta in balkong?
  • jannovich

Vi har använt grönt hönsnät och det fungerar superbra. Köpt på biltema. Vi har inte varit sådär avancerade och byggt en träram till, utan har istället häftat fast det i "väggen". På ena sidan har vi dock betong så där sitter det inte fast på samma sätt. Katterna har dock inte upptäckt det ännu efter sisådär 2 år och vi har alltid koll på dom när dom är där ute

Din kisse kommer bli jätteglad att få vara ute på balkongen och kika. Jag rekommenderar att köpa ett litet balkongbord som man sätter fast i räcket, där gillar missarna att sitta. Lycka till

• vackrastarflow

Tack för bra tips!

Jo jag ska ju redan ha ett bord därute och där kommer katten få lov att sitta. Med tanke på att jag inte kan ha den som utekatt så tycker jag nog att balkongen ska få vara en fristad för den. Har tänkt sätta upp infravärme där, så att kisen kan få kika ut även på vintern (och jag för den delen haha).

Så "hårt" nät rekommenderas? Min balkong är inbyggd så det är i princip bara framåt som gäller.

• jannovich

Jag tror det är sånthär nät vi har:

www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-403_l.jpg

Det är inte direkt hårt. Men det är ganska små maskor så katterna kan inte få in hela sina tassar i det. Dock klättrar en av dom som galningar, men då är det ju klorna han tar igenom Och eftersom han klättrar i det så är det tillräckligt stabilt för att hålla.

Som sagt, vi har haft det i kanske 2 år nu och det håller fortfarande.

Det där med infravärme låter schysst. På vintern vill våra missar inte vara ute lika länge som på vår/sommar/höst

• Dripknot

Vi har inte nätat in balkongen alls och vi bor på 3:e våningen. Har ingen balkong i närheten som kisse kan hoppa till.

När hon är ute så ligger hon mest på någon av stolarna, sitter på balkongbordet eller så ligger hon på trätrallen och solar.. Ibland tassar hon omkring på räcket men vi oroar oss inte. Kvällstid har vi henne under uppsikt då det förekommer en hel del nattaktiva insekter som kan få henne att glömma vart hon befinner sig.

Egentligen finns det ingen anledning att näta in sin balkong. Katter är väldigt anpassningsbara och man märker snabbt om de tänker busa eller inte. =)

• jannovich

Vi bor på bottenvåningen, så om inte vi hade nätat in balkongen så hade vi inte haft några innekatter längre

• Zirup

Vi bor på andra våningen men har aktiva devon rexar så här var innätning obligatoriskt. Vi använde svetsnät som finns att köpa på ÖB. Det blev snyggt och diskret och praktiskt. Har dessutom köpt en klematis och lite indiankrasse som glatt klättrar upp i nätet och ramar in balkongen som ett riktigt litet uterum.

• jannovich

Zirup,

Det var ett bra förslag att köpa! Blir ju lite snyggare Nåt att tänka på tills nästa sommar, helt klart!

• längtans tider

Ååååh jag vill också ha katt! Tyvärr tycker inte sambon om de.. Annars skulle jag skaffa en på direkten!

• polarcat

hej sitter just o läser på denna tråd..har själv en devon rex hane
    som nu i fredags var med om en hemsk fall olycka :(
    Vi bor då på 4e våningen , har ingen balkong men hade öppet badrumsfönstret lite för att vädra. då har han hoppat upp på tvätt korgen som inte brukar stå under fönstret men gjorde det nu denna dag av någon anledning..och sen hoppat ut på taket som kommer under vårat fönster det är brett + att det finns en ränna lixom nedanför så om han skulle halka till så tar den emot,men han måste ha jagat en fluga eller fågel o helt glömt bort sig och flygit över kanten rakt ner på asfalten!! Det är så hemskt vi var på stan när detta hände så han kan ha legat där en timme skadad när vi hitta honnom hade han landat hårt på ena sidan av huvudet så ena ögat står ut av trycket,ja det var så fruktansvärt hemskt att hitta honnom så,var ju livrädd att han skulle vara död! så vi åkte i illfart till veterinären som gav honnom morfin,men var positiv för att han andades bra och så , men ögat kanske han inte får behålla=( första natten var kritisk men nu verkar det bättre med honnom ,så vi får bara vänta o se om ögat blir bättre eller om dom måste ta det.han ligger nu kvar på djursjukhuset ,vill bara vara med honnom! ja jag har gråtit här som en tok! o svurit över fönstret!! han är världens snällaste kisse + att han blev bis nu när han ställdes ut lill killen min! men utan öga blir det nog inga mer utställningar,men det är ju skit samma bara han får må bra,o det lova veterinären att han kommer göra om han nu bara skulle få ha ett öga ,men nog känns det sorligt ändå.så jag skulle nog tipsa alla här att skaffa nät på balkongen för man vet alldrig när det händer en olycka!!oj va jag skrev mycket.

• vackrastarflow

polarcat

vad hemskt, men tur i oturen så blir det kanske bara ögat som förloras. bättre det än ett liv!
    jag kommer definitivt näta in min balkong, jag hade varit alldeles för nervös annars.

Svar på tråden Näta in balkong?