• vackrastarflow

Näta in balkong?

Nu har jag äntligen bestämt mig för att skaffa den där katten jag så länge velat ha. Det passar mig ypperligt i livet just nu, jag kommer ha mycket tid till en kattunge om det inte blir en äldre katthemskatt. Dock så kommer det att bli en innekatt då jag kommer bo i ett tätbebyggt område med mycket trafik. Jag flyttar till en ny lägenhet, med balkong och vill nu höra hur ni som har nätat in en balkong har gjort, vad för nät ni använt osv.

• Svar på tråden Näta in balkong?
  • Mori
    Dripknot skrev 2007-08-10 10:09:29 följande:
    Mori:Hur har det gått för dig??
    Nja...sådär. Dottern har varit krasslig så jag har skjutit lite på det. Mest för att jag är en chicken faktiskt....
  • sydneygirl

Vi har nätat in vår balkong.

Använde vanliga 45X45 tryckimpregnerade reglar som vi sedan betsade mörkbruna för att smälta in med övriga färger.

Vi byggde från golv till tak (har tak i form av grannens balkon över) och byggde i sektioner. Varje sektion hade alltså två reglar från golv till tak, och sen tre tvärgående reglar mellan dessa, högst upp (tak), längst ner och en på mitten.

Spände sedan hönsnät (syns minst) på dessa sektioner. Satte fast dessa med märlor och häftklamrar.

En sektion gjorde vi tvådelad, som en sån tvådelad dörr liksom (där man kan öppna endast övre delen om man vill) och så gjorde vi den övre delen som ett fönster.

Detta för brandsäkerheten, vi vill snabbt kunna komma ut där om det skulle behövas.

Fungerar alldeles utmärkt! Och riktigt diskret blev det - har lagt ett par foton i mitt galleri där man ser lite av nätet iaf.

• sydneygirl

Sen att man man kan ha öppet på balkongen för att en katt inte visat tidigare intresse för att hoppa upp på räcket kan jag INTE rekommendera.

Tidigare hade jag en mycket stillsam perser som i flera år var ute på balkongen och låg på golvet och spanade i springan längst ned. Hon gillade inte att klättra och var inte en busig katt.

Men en dag trillade hon ner från balkongen (vån 2 så hon var helt oskadd - dock chockad). Såg inte hur det gick till, men kan tänka mig att hon fick syn på en geting eller nåt.

Var riktigt läskigt och det kunde säkert slutat illa om hon landat på fel ställe eller på fel sätt.

• vackrastarflow

sydneygirl

så snyggt ert var! bra tips där

• Dripknot
    Mori skrev 2007-08-10 14:06:14 följande:
    Nja...sådär. Dottern har varit krasslig så jag har skjutit lite på det. Mest för att jag är en chicken faktiskt....
    Ja.. då är det bara att lida vidare om du inte tar tag i problemet.....
  • Mori
    Dripknot skrev 2007-08-10 14:48:33 följande:
    Ja.. då är det bara att lida vidare om du inte tar tag i problemet.....
    Ja jag vet Jag har faktiskt köpt en plåtbit som vi ska sätta upp mellan balkongerna så som någon beskrev hör i tråden. Vi får se om det hjälper, annars har jag lovat mig själv att klaga hos hyresvärden!
  • Lady Dahmer

Min älskade Bengt (katt) ramlade ner från balkongen och punkterade lungan... veterinären visste inte om han skulle verleva (han överlevde tack gode gud)

nu ska vi glasa in balkongen.

• polarcat
    ladydahmer skrev 2007-08-10 16:12:19 följande:
    Min älskade Bengt (katt) ramlade ner från balkongen och punkterade lungan... veterinären visste inte om han skulle verleva (han överlevde tack gode gud) nu ska vi glasa in balkongen.
    vad skönt att det gick bra! nä det är verkligen inte kul när det händer:(
    Min katt har fått komma hem o är bättre ,men det hade varit lite kris första natten när morfinet inte riktigt tog:( men hans öga har svullnat av nu så han käkar anitibiotika o jag får smörja med salva så får vi se om synen går att rädda..ska tillbaka om 10 dagar.

I dag var vi på ett återbesök och då kom det just in en katt som ramlat 3 vån från balkong.
    ägaren hade suttit med katten på balkongen men inte hunnit med:(
    Veterinären sa då att dom har haft flera fall nu av katter som ramlat ,när det blir varm o folk öppnar fönster o balkondörrar. Nä har man balkong så ska man näta in,man kan aldrig beräkna när det ska hända kommer det en fluga så går det på en sekund!Hur lugna dom än är så är det ju katt djur.
    Åsså inga fler balkonger nu! sa en av veterinärena när vi gick(hade nog inte hört hela historien)..nä vi har ingen han hade ju bara oturen att lyckas ta sig ut genom det trasiga badrumsföstret som vi olyckligt ställt tvättkorgen under,så det blev lätt att klättra och ta sig ut. men hade vi balkong så självklart skulle vi näta in den.

Min katt Morzart var så glad när han kom hem att han bara skrek-Mjjaauuuu!! kurr kurr och skulle bara kramas och äta och dricka..och dricka..sen har han sovit nu en hel del.
    sitter just nu i mitt knä o kurrar:)
    trevlig helg på er allihopa!
  • Lady Dahmer

:(

vad skönt att allt gick bra. hoppas ögat blir bra också. lilla bebisen. :(

min bengt fick sova i sängen i två veckor efter olyckan... tro att han var lycklig då!!!

det konstiga var att Gunnar (min andra katt) betedde sig som han inte kände igen Bengt, fräste o sniffade och var rädd. ???

• polarcat
    ladydahmer skrev 2007-08-10 21:54:31 följande:
    :(vad skönt att allt gick bra. hoppas ögat blir bra också. lilla bebisen. :(min bengt fick sova i sängen i två veckor efter olyckan... tro att han var lycklig då!!! det konstiga var att Gunnar (min andra katt) betedde sig som han inte kände igen Bengt, fräste o sniffade och var rädd. ???
    ja det har jag varit med om med andra katter som jag haft tidigare,Han katten som hade blivit kastrerad o var vinglig av narkosen så gick dom handra katterna gick fram o morra o klappa till han stackarn:) dom kan ju lukta annars oxå när dom varit borta ,eller så känner dom inte riktigt igen deras beteende..vet inte riktigt va de är..
Svar på tråden Näta in balkong?