• vackrastarflow

Näta in balkong?

Nu har jag äntligen bestämt mig för att skaffa den där katten jag så länge velat ha. Det passar mig ypperligt i livet just nu, jag kommer ha mycket tid till en kattunge om det inte blir en äldre katthemskatt. Dock så kommer det att bli en innekatt då jag kommer bo i ett tätbebyggt område med mycket trafik. Jag flyttar till en ny lägenhet, med balkong och vill nu höra hur ni som har nätat in en balkong har gjort, vad för nät ni använt osv.

• Svar på tråden Näta in balkong?
  • polarcat

mori:nä det finns märkliga grannar,du har ju lixom sagt det på ett bra sätt,så dom borde ju känna att dom borde fixa det med en gång det är inte många grannar som har sånt tålamod som du! hoppas det ordnar sig! nu ska jag gå o lägga mig gott folk! ska ringa djursjukhuset i morron o höra hur det går för kissen min.. gonatt!

• Mori
    polarcat skrev 2007-08-05 23:30:57 följande:
    mori:nä det finns märkliga grannar,du har ju lixom sagt det på ett bra sätt,så dom borde ju känna att dom borde fixa det med en gång det är inte många grannar som har sånt tålamod som du! hoppas det ordnar sig! nu ska jag gå o lägga mig gott folk! ska ringa djursjukhuset i morron o höra hur det går för kissen min.. gonatt!
    Natti natti. Tack för alla svar, och jag hoppas din kisse mår bra efter omständigheterna!
  • Dripknot

Mori:

Ja det var ju trist att ni får grannens katter in till er. Så ska det ju naturligtvis inte vara. Kan du inte prova att gå till grannen och plinga på, öppna en dialog med denna, HELST med katten med dig så grannen förstår att den tagit sig in till dig. Funkar inte det så tycker jag du ska prata med hyresvärden/bostadsbolaget och be dem ställa krav på din granne att näta in sin balkong. Det borde de kunna göra tycker man.

Hade jag haft en av mina grannars balkong för nära min egen så hade jag ju naturligtvis nätat in min balkong också, just för att undvika att min kisse tar sig in på deras balkonger eller in i deras lägenheter. Men nu är det ingen balkong i direkt angränsning till min för att jag bor högst upp på gaveln så då ser jag ingen anledning att näta in balkongen.

Som djurägare ligger det största ansvaret på en själv och tyvärr finns det de katt- och andra djurägare som inte tar det ansvaret. Det är då andra blir lidande och får ta till andra åtgärder. Personligen tycker jag att det är oerhört illa att din granne struntar i att din man är tokallergisk och blir jättesjuk av att katten tar sig in i eran lgh och klöser era möbler och kissar i eran säng bl a. Det anser jag att ni skulle kunna kräva skadestånd för. Katturin är väldigt koncentrerat och lukten är svår att få bort. Dessutom skulle jag bli oxtokig om någon annans katt skulle klösa sönder min skinnsoffa, bara det är ju för mycket!

Nä.. Försök prata med din granne. Funkar inte det så får du prata med hyresvärden/bostadsbolaget, för sådär ska ni inte behöva ha det. Din granne är ett praktexempel på djurägare som inte tar sitt ansvar!

• Tvillingfarsa

Vill bara påpeka att bo på högre våningar är ingen bra ursäkt för att inte näta in balkongen. Katter greppar inte alltid det där och rätt som det är så är olyckan framme.

Pratade med en katthemsföreståndare som tog upp det här vanliga missförståndet att katter aldrig hoppar ut från högt belägna balkonger.

Det är inte sant och är ni rädda om era katter så bör man näta in balkongen.

Vi bor i radhus och vart klara med vår innätning för ca två veckor sen, underbart för katterna att kunna gå ut och få frisk luft utan att vara beroende av oss och en sele.

Det kanske inte är intressant för dig TS men vi gjorde våran innätning med träram osv.

Är du intresserad får du höra av dig så kan jag ta lite bilder.

• Dripknot

"För det finns ju alltid nån jävla besserwisser som alltid vet bäst, kan allt och är så gott som felfri"

• Mori

Dripknot:
    Jag har pratat med dom många gånger, men det går liksom inte in..Och jag är inte den som vill bråka. Dom vet att katterna är inne hos oss, de har själv sett när de klättrar över och in. får helt enkelt göra som du säger och ta det med värden. Men jag är så skraj att grannarna ska blir sura på mig. Jag är en liten mes jag

• Dripknot
    Mori skrev 2007-08-06 18:34:43 följande:
    Dripknot:Jag har pratat med dom många gånger, men det går liksom inte in..Och jag är inte den som vill bråka. Dom vet att katterna är inne hos oss, de har själv sett när de klättrar över och in. får helt enkelt göra som du säger och ta det med värden. Men jag är så skraj att grannarna ska blir sura på mig. Jag är en liten mes jag
    Man är inte mesig bara för att man inte vill ha grannarnas djur i sin bostad. Ta det med värden.
  • Mori
    Dripknot skrev 2007-08-06 18:36:58 följande:
    Man är inte mesig bara för att man inte vill ha grannarnas djur i sin bostad. Ta det med värden.
    Ska ringa imorgon
  • filurar

Mori: Hoppar grannkatterna alltså över från deras balkong till er, inte via marken eller något tak under balkongerna eller så? I området där jag bor har jag sett några som byggt en liten vägg (i plywood typ) mellan sin balkong och grannens, alltså en skiva som skjuter ut från huset mellan balkongerna och skulle hindra passage. Undrade verkligen vad det var, men tänker nu att det kanske var ett hinder för husdjur att smita över. Det kanske vore något (om grannarna fortsätter att vägra).

• Mori
    filurar skrev 2007-08-06 18:57:11 följande:
    Mori: Hoppar grannkatterna alltså över från deras balkong till er, inte via marken eller något tak under balkongerna eller så? I området där jag bor har jag sett några som byggt en liten vägg (i plywood typ) mellan sin balkong och grannens, alltså en skiva som skjuter ut från huset mellan balkongerna och skulle hindra passage. Undrade verkligen vad det var, men tänker nu att det kanske var ett hinder för husdjur att smita över. Det kanske vore något (om grannarna fortsätter att vägra).
    Dom kommer från deras balkong och från marken. Där de hoppar upp från marken satte värden upp nät, men det leker dom i och klättrar uppför. Så jag ska sätta dit plåt. Jag frågade om jag fick sätta upp bit trä mellan balkongerna, men värden sade "nej du får inte gära åverkan på fasaden .... Nähä, men då får väl ni göra det då tänkte jag... Ska ringa imorgon och jaga på dom lite. Nu har jag fått lite mod av er här!
Svar på tråden Näta in balkong?