• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • sagogrynet82

jag är så rädd att tre försök inte kommer att räcka! Huvva!

• Nånting

Jag vågar inte tänka så långt som tre försök. Brukar man få veta i förväg att man får ett visst antal eller bestämmer de efterhand beroende på hur det fungerar?

Hej Sagogrynet, jag är också ganska ny här i tråden och har inte påbärjat några behandlingar ännu. Min sambo har ett kromosomfel som gör att vi inte kan göra barn själva. Just nu väntar vi på att få sätta igång.

• sagogrynet82

hej ingenting! kul med en till som är ny som planerar för fullt med att komma igång! Lycka till!
    för mig får man tydligen göra tre försök, känns riktigt jobbigt på något vis!

• Klara69

Är det svårare att lyckas med IVF om man även gör PGD? Hur kommer det sig i så fall...? Vi gjorde IVF/PGD för ganska precis ett år sedan (första och enda försöket). Vi fick tre ägg tillbakastoppade och ett klarade sig.

• zanila

Hej och välkommen sagogrynet.

Det är inte svårare att lyckas vid IVF med PGD om man väl kommer till en äggåterföring, problemet är att det inte blir äggåterföring i lika stor andel av cyklerna som vid vanlig IVF eftersom en stor del av de embryon som kommer fram inte är friska. I alla fall är det den informationen jag fick av genetiker och ivf-läkare.

Sagogrynet, jag gjorde min behandling i Görteborg på Sahlgrenska och gentikern där berättade om flera par från Norge som gjort många försök hos dom för att peppa mig när vi gjort en behandling där alla embryon var sjuka. Med detta menar jag inte att det är kul att höra att det kan krävas många försök utan att jag inte tror att det är omöjligt att ni kan få fler än tre om nu det skulle behövas. Samtidigt tror jag att det är viktigt att inte springa iväg alltför långt i tankarna utan ta behandling för behandling för att inte bli galen på kuppen. Jag har åtminstone försökt tänka så och jag måste säga att jag är glad att jag inte på förhand visste att jag skulle behöva gå igenom fem behandlingar innan jag blev gravid. (4 enligt statistiken eftersom ett försök sket sig pga teknsika fel på inkubatorn men i alla fall fem för min kroppp).

Lycka till nu och hoppas att administrationen kan gå undan så du får komma igång snabbt. Håll koll på dina remisser, vi är många här som fått ringa och tjata eftersom våra papper kommit bort på vägen.

Ingenting - Enligt min läkare på Sahlgrenska hänger de inte upp sig lika exakt på ett visst antal försök när det gäller PGD utan man kan få fler än tre om de bedömmer att det fortsatt finns goda chanser med fler försök. Jag fick alla mina betalda och jag vet att fler här (Sogo tror jag) fått flera försök betalda i Stockholm.

Iliaca, hoppas du snart får post

• Nånting

zanila, man hoppas ju att det ska gå bra redan vid första försköket så att man itne behöver bekymra sig om hur mång omgångar det kan bli.

Jag kan nog bara se en behandling framför mig. Funkar inte det så får vi ta ställning då till hur vi går vidare. Jag är rädd att jag kommer må väldigt dåligt av det hela, men man vet ju aldrig i förväg. Det finns ju andra sätt att bli föräldrar. För oss är första alternativet donerad sperma om inte PGD lyckas. Men den sista tiden har jag börjat läsa på om adoption. Idag känns inte det som ett alternativ för oss men jag tror att vi kan ändra oss på den punkten.

• iliaca

Gokväll!
    Min läkare sa att vi får tre försök, men om det behövs fler och om man orkar gå igenom ytterligare behandlingar hoppas jag på att vi får fler beviljade. Man kan ju alltid försöka. Men jag tänker dock som ni andra och inriktar mig på försök nr 1. Om det inte lyckas så får vi se då hur vi ska gå vidare. Men nu till en fråga som jag funderar över: Jag frågade läkaren om hur många ägg som sätts tillbaka och hon svarade bestämt att det är ett. Men är det inte så att ni som har gått igenom pgd har fått satt tillbaka minst två ägg? Ska tillägga att min läkare har vid ett tidigare tillfälle sagt att hon inte är så hemma i det här med pgd men hon har stor erfarenhet vad gäller ivf. Känner mig förvirrad och undrar om läkaren gav mig rätt besked. Kramar!

• sagogrynet82

hur många av er har fått tvillingar genom pdg?

• MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-04 20:05:25 följande:
    hur många av er har fått tvillingar genom pdg?
    Jag och Sogo har varsitt par tvillingtjejer!

Jag förstår att det är pirrigt, och en massa nytt, men man kommer snart in i det hela. Ansöker ni om pgd i Sverige eller? Håller tummen!!

Å just ja...vill inte vara "petig" men det heter PGD, inte PDG
    *~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • sagogrynet82

hihi jag blandar alltid ihop det där... förlåt!

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!