• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Pjutten

En liten fråga till mjölkproffsen Vad kan man använda istället för Keldas milda citronsås? Den står med i ett recept som jag gärna vill göra ikväll, men jag är så ny på detta så jag vet inte hur jag ska byta ut vissa saker... Tack på förhand!

• Tokaungen

Oatly imat med lite pressad citron i skulle jag ta istället för citronsåsen!

• crazy hannah

Hej, Kom häromdagen på att det står mjölkfritt på polarbrödet (det som ör lika stort som hönökaka) Är det garanterat mjölkfritt? Även Åkes hönökaka skall vara mjölkfritt nån som vet?

kram skall snart på mjölk provokation eller va det heter hoppas och tror att han inte är allergisk hoppas hoppas

.?:*¨¨*:?.Gabriel 07-02- 20.?:*¨¨*:?.
  • Pallas Athena

crazyhannah skrev 2007-11-08 13:50:43 följande:

Hej, Kom häromdagen på att det står mjölkfritt på polarbrödet (det som ör lika stort som hönökaka) Är det garanterat mjölkfritt? Även Åkes hönökaka skall vara mjölkfritt nån som vet?kram skall snart på mjölk provokation eller va det heter hoppas och tror att han inte är allergisk hoppas hoppas
    Står det mjölkfritt på så är det garanterat mjölkfritt, det finns många stränga regler om sådant, och det är därför många skriver ut spår av mjölk på sina produkter liksom för att gardera sig! Och de flesta fabrikstillverkade bröd innehåller som tur är ingen mjölk, så det är nog i princip det enda som vi har kunnat fortsätta äta precis som vanligt (men utan ost på så klart, om man inte kan äta sojaost!)..
  • Muminski

Hoho.. jag har följt tråden på distans... jag ammar och håller mig mjölkfri då sonen fick eksem som försvann när mjölken togs bort.

Jag har en fråga när det gäller vegetabiliskt fett.

Är det alltid mjölkfritt? Enligt min logik borde det vara det då mjölk är animaliskt men kanske är det så att det vegetabiliska fettet har tillsatser i som är av mjölk?

Om man läser på en limpa står det ofta veg fett... på en annan limpa kan det stå mjölkfritt margarin. Så kan man utgå ifrån att det som inte är märkt mjölkfritt men bara innehåller veg fett verligen ÄR mjölkfritt eller?

Förstår ni hur jag tänker?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Blå Flygare

Kaiza: Det FÅR inte innehålla mjölk, och det är väldigt ovanligt att det är felmärkt. Jag litar på alla stora matproducenter, men inte alltid på alla små.

• Pallas Athena
    Muminski skrev 2007-11-08 18:33:09 följande:
    Hoho.. jag har följt tråden på distans... jag ammar och håller mig mjölkfri då sonen fick eksem som försvann när mjölken togs bort.Jag har en fråga när det gäller vegetabiliskt fett. Är det alltid mjölkfritt? Enligt min logik borde det vara det då mjölk är animaliskt men kanske är det så att det vegetabiliska fettet har tillsatser i som är av mjölk?Om man läser på en limpa står det ofta veg fett... på en annan limpa kan det stå mjölkfritt margarin. Så kan man utgå ifrån att det som inte är märkt mjölkfritt men bara innehåller veg fett verligen ÄR mjölkfritt eller?Förstår ni hur jag tänker?
    Hej där! Kul att du tittade in till slut!
    Vegetabiliskt fett ska inte vara några problem, mycket små mängder i allra värsta fall, men i princip så säger alla att det är mjölkfritt. Däremot kan vegetabiliskt margarin innehålla mjölk (håller med, väldigt märkligt, men iofs så tycker jag det är märkligt att någonting får kallas vegetariskt som innehåller mjölk eller ägg!) så undvik det! ("Fett" = Fritt och "Margarin" = Mjölk - för att komma ihåg! )
  • Pallas Athena

"..mycket små mängder MJÖLKPROTEIN i allra värsta fall.." skulle det ju vara!

• Pjutten

Tokaungen: Tack för hjälpen. Ska testa det!

• lolo21

Hejsan!

Har läst en del i tråden och ni verkar så kloka o kunniga! Därför tänkte jag fråga er om lite råd.
    Min son Wille är nu drygt fem veckor. Han har ont i magen (förstoppad tror vi), sover mkt lite eller inte alls, är mkt missnöjd och överaktiv, ingenting är riktigt bra tycker han.
    Han har plitor i ansiktet men har även fått ner på hela halsen och magen. Torr hud spec över ögonbryn och panna.
    Nu har han dessutom börjat äta mindre än innan. Han äter enbart ersättning (NAN1) sedan ett par veckor tillbaka.
    Vi har provat med Miniform och Sempers magdroppar, inget verkar hjälpa.

Så vad tror ni kunniga, kan det vara mjölkallergi han har?
    Mkt Tacksam för svar!
    Tack på förhand

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar