• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Lillpyret0508

Här sitter en förvirrad morsa... Tror att jag oroar mig alldeles för mycket i onödan... Nojar mig för minsta lilla prick, minsta tendens till förstoppning osv osv.. Nu har sonen, som numera käkar mjölkfri gröt börjat bli flammig vid tinningarna så fort han får puré. (smakportioner) Mest av fruktpureerna. Tidigare har han inte reagerat på katrinplommonpuren, men det har han gjort nu två kvällar i rad...

Jag undrar förtvivlat om det måste betyda allergi/överkänslighet eller om det bara kan vara att han är ovan..? Eller nåt annat? Kanske lite OT i en mjölkallergitråd, men allergier har ju en tendens att vara fler, så jag hoppas att det finns nån erfaren här inne som kanske kan lugna mig..

Trevlig fredag på er alla! :)

• Muminski
    lolo21 skrev 2007-11-09 18:20:11 följande:
    miagab: din berättelse ger hopp! tack=) vad underbart för er att det har funkat!Nu har vi vart på Barnkliniken och fått rådet att testa Nutramigen för Wille har som jag trodde, antagligen mjölkallergi. Så vi har försökt mata med Nutra ikväll med dåligt resultat, han grinade så illa och spottade ut flaskan.. även att vi hade i lite socker.Så det blir att ha i lite NAN de första gångerna, o sen hoppas vi att han vänjer sig vid smaken. Några andra tips för att få honom att äta Nutran?Och "hormonplitarna" som BVC sa, det var utslag sa läkaren, typiskt för mjölkallergi.. så trött på BVC!Nu är det dags att gå tillbaka till skrikande wille, hoppas vi också slipper detta snart!
    Åh min envisa bvc sköterska hävdade bestämt att eksemet LillPrinsen hade var "ettriga hormonplitor"..

ehhh??? Hormonplitor? Som vätskade som kliade och som verkligen verklligen såg ut som eksem? Jag var skeptisk men höll låg profil. Jag höll tand för tunga var envis själv och gick till en annan sköterska som på direkten sa: eksem. Då hade jag redan på eget initiativ slutat med MP (mjölkprotein).

Men man kan ju inte komma till bvc och kunna ngt då får man på fingrarna *muttrar*
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Blå myran.. det där med ällpe..det beror kanske på vilken typ av reaktion man har. Får man ont i magen kanske man tolererar det på ett sätt och får man utslag på ett annat.

Jag har en dotter som är allergisk mot äpplen..eller intolerant kanske man ska säga, för det är en korsreaktion med björk så att säga. Det kliar i munnen om hon äter äpplen råa, men om hon klyftar ett äpple och kör klyftorna (smart tips från vår allergiläkare) hastigt i micron försvinner det hon reagerar emot. Det funkar verkligen!

LillPrinsen fick rosor på kinden när jag druckit juicen.. ja det kanske är citronsyran eller nåt. Idag åt jag äpple så vi får se om det uppkommer ngt.

Pallas: Det var lite trist idag eftersom jag inte fick någon tårta på min fylla år dag..men men..det får gå. Köpte godis istället

• Pallas Athena
    Muminski skrev 2007-11-09 22:59:55 följande:
    Pallas: Det var lite trist idag eftersom jag inte fick någon tårta på min fylla år dag..men men..det får gå. Köpte godis istället
    Det går visst att få tårta! Ska göra en om två veckor när Matilda fyller tre år! Använd havrebaserad vaniljsås (enormt god! Godare än marsánsås enligt mig!) eller GoGreens Visp (havrevispgrädde) som smakar rätt sött men fungerar jättebra! Eller använd Thick&Easy eller ThickenUp (finns på apoteket) och tjocka till någon annan havre-/soja-/risprodukt! Ha i lite vaniljsocker och så ha det på en sockerkaksbotten! Smaskens!

Coolt med äpplet förresten! Och grattis på fölsedagen!
  • Muminski
    Pallas Athena skrev 2007-11-09 23:07:30 följande:
    Det går visst att få tårta! Ska göra en om två veckor när Matilda fyller tre år! Använd havrebaserad vaniljsås (enormt god! Godare än marsánsås enligt mig!) eller GoGreens Visp (havrevispgrädde) som smakar rätt sött men fungerar jättebra! Eller använd Thick&Easy eller ThickenUp (finns på apoteket) och tjocka till någon annan havre-/soja-/risprodukt! Ha i lite vaniljsocker och så ha det på en sockerkaksbotten! Smaskens! Coolt med äpplet förresten! Och grattis på fölsedagen!
    hmm är lite kräsen och rädd för allt nytt

Tackar
  • Millivanillie

HEJ!!!
    Har en son på 8 månader som är mjölallergiker , han får väldiga eksem över hela kroppen!!
    Vad bra med en sida där man kan få lite hjälp och oxå dela med sig!

• Millivanillie

Vet iofs inte om 8månade räkans som spädbarn , såg det precis när jag läste trådstarten en gång till !

• lolo21

Hej!
    Tack för era svar.
    I natt har han ätit bra, men blandat med NAN. Tänkte försöka minska mängden av den under dagen, vi får se hur det går..

Kaiza: känner igen mig alltför väl tyvärr.. Man ska bara lyssna och vara nöjd hos bvc..

Hade en liten undran. Vad är det för skillnad på den som bara heter Nutramigen och den som heter Nutramigen 1 med Lgg pluver?
    Vilken använder ni och varför?
    Vårat apotek hade bara den som bara heter Nutramigen, och läkaren sa inte ngt om några siffror eller LGG.. Hoppas att det är den rätta vi har köpt!

Vi får ju köpa Nutran själva nu i tre veckor. Är det någon som har en aning om hur mycket som kan gå åt under den tiden? Sonen är 5 veckor nu..

Tack för en underbar tråd, så skönt att inte vara ensam i detta!

• lolo21

lägger till: läser nu att vissa tvålar och schampon innehåller mjölk (tex lactacyd) och att det räcker med att få dessa på huden för att få symtom.
    Vet någon vilka produkter som innehåller mjölk, av de som man ofta använder till små bebisar? Eller vilka ord man ska leta efter i innehållsfötreckningarna?

Tusen tack igen=)

• Blå Flygare

Kaiza: Känner igen mig. Tog några veckor, men sen började jag testa havredryck i mat och sen har det bara fortsätt Man tröttnar ju rätt snart på tomatsåser och pytt-i-panna

lolo: Du har köpt rätt sort. LGG är en magbakterie, s4amma sort som finns i sempers magdroppar. Så det är inget fel i Nutra1 LGG, men det är dyrare och det är ett licenspreparat.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar