Raser som INTE fäller??
Har så dålig koll, men vilka hundraser finns det som inte fäller utan som man klipper istället? Alla raser, inte bara typ pudel.
Har så dålig koll, men vilka hundraser finns det som inte fäller utan som man klipper istället? Alla raser, inte bara typ pudel.
Jag tror att pumin inte fäller hår.
Ja då får du inga förslag från mig.
Bichon frisé.... HUUUUR gullig ras som helst... skulle mer än gärna ha en sådan om det just inte var pga pälsvården..... men själva rasen är en "clown"-hund, användes för att göra konster osv. Väldigt lättlärd mao, och man märker på dom att dom har en väldigt positiv syn på livet. Dom är alltid glada och skuttar.
Sen har dom en viss egenskap som inte alla får men vissa. Kallas bla "bichon-hoppet" när dom hoppar över steg med bakbenen ibland vilket ser ut ungefär som att dom hoppa pippi-långstrump-hopp(om ni nu vet vad det är?)
(av mina föräldrars hundar så har inte mamma-vovven detta men hennes valp har fått denna egenskap)
Är ju som en pudel i päls och storlek(mellan pudel) dock så är dom med bastanta i kroppen.
Kortare nos, och kortare ben.
Sen bethöver man ju inte klippa dom i utställningsklippning om dom bara ska vara sällskapshundar.
(tycker utställningsklippningen ser f-djävlig ut) men håller man dom kortklippta så är dom riktigt söta ![]()
soft coated wheaten terrier, lagotto romagnolo, sen kan jag tyvärr inte komma på fler. Återkommer om det dyker upp fler i huvudet.
Vill du ha en hund som varken fäller eller luktar hund så finns det nog bara en ras som gäller. En "chines crested dog powder puff", gäller lika så dom nakna som pällsade. (En kinesisk nakenhund, finns även med pälls. Påminner om en Bichon frisé fast mycket lättare pälls.
Denna rasen kan även komma ikontakt med pällsallergiker, då den inte utsundrar fettet i hårrötterna som ger den hemska hundlukten. Helt klart den bästa rasen jag vart i kontakt med, har man en gång haft en så byter man aldrig ras.
i regel luktar alla hundar, det är naturligt. Vissa lukter iofs mer än andra. Vi hade dvärgpudlar under min uppväxt och dom luktar hund, oavsätt om dom var nybadade eller inte. Grannen har en toy pudel och den luktar något innerligt, och ändå badar hon den 1-2 gånger i veckan. Men hon själv känner inte av att den luktar. Trar att man som hundägare vänjer sig vid lukten, men vi som inte har någon känner av lukten bara av att stå någon meter ifrån.
Ta det inte personligt nu, för det är ju en hund, och då luktar den hund. Men puffar har faktiskt inte den starka lukten, så vill man komma undan den så finns det andra alternativ. (:
Puli