• Maddiz20

Du som blev igångsatt INNAN bf?

Hur lyckades du få en igångsättning innan bf? Jag ska träffa en läkare 5 september. Där ska vi diskutera igenom hur allt ska gå till. Läkaren har redan satt en övre gräns på v 40+0 kommer min lilla Tindra inte innan det så blir jag igångsatt. Men jag vill ha en igångsättning v 38+0 (För läkaren sa att de nämligen inte gör några igångsättningar INNAN v 38+0)Jag har nämligen träffat samma läkare när jag var runt v 20. Detta är min andra graviditet, min första blev jag igångsatt v 41+5 för att jag hade för lite fostervatten osv. Denna graviditet har jag alldeless för mycket övervikt och jävligt mycket mer problem med foglossning, jag är ensamstående och har redan ett barn. jag ska ha med mig min syster på förlossningen, MEN jag och de runt mig MÅSTE ha planering!! Hur ska jag få läkaren att förstå det och framförallt, eftersom att min förra förlossning gick väldigt fort men bra även med igångsättning för att min bebis inte mådde bra så måste de väl också ha förståelse nu? Hade min lilla plutt stannat ett tag till (typ ett par dar) så hade han nog dött för de kund inte fånga hans andningsrörelser osv. Men hur gjorde du? Måste jag rullan rint på golvet, som en köttbulle. Skrika och gråta?

• Svar på tråden Du som blev igångsatt INNAN bf?
  • Maddiz20

det vet jag faktiskt inte riktigt :/ men vad jag fattar det som så har det inte så mycket med tappen att göra. men hon får inte vara vid mina lungor o sväva så att säga. när jag var hos min bm v 32+6 så var Tindra r/ru och det sa hon va ett gott tecken då det inte är lika vanligt att det fixerar sig med andra barnet

• Inåå

Maddiz20:
    Är inte r/ru att den ligger med rumpam nedåt och att den är ruckbar? Min ligger nämligen med huvudet nedåt och är ruckbar och det står h/ru i mina papper.
    Nej, det sa min bm också att det inte ens är säkert att de gör det då man fött barn innan kan vara ruckbart ända fram till man föder typ.

Nån annan som vet vad som gäller vid igångsättning ska man ha nån viss påverkan på tappen innan helst eller sätter man igång trots att inget har hänt??

• Maddiz20

nej men jag menar fosterdelen var Huvud och de andra tecken hon skrev var rörligt/ruckbart
    Överläkaren där jag bor sa att det inte spelade så stor roll egentligen vad gäller tappen. Men det får inte endast vara rörligt då navelsträngen kan hamna runt halsen.

• Inåå

Okej, låter bra då min lill* är ruckbar så borde det inte bli ett problem då iaf.
    Om man nu skulle lyckas få till att de ger med sig..hmm hoppas iaf än

• Nikki6

Jag har hf och man provade därför att sätta igång mig förra lördagen med gel - tappen var inte mogen så det fanns inga andra alternativ då jag var i 37+6. Det hände absolut ingeting - fick några sammandragningar och blev lite dålig i magen! Jag var alltså inte förlossningsklar och därför fortsatte man inte. Det kan tydligen bli rena mardrömsförlossningar annars. Jag får alltså vänta tills kroppen är "klar". Får se i början på nästa vecka.

Kan tillägga att jag blev igångsatt förra gången också och då gick det hur bra som helst - det tog knappt tre timmar från första värken, så det kan nog variera.

• Inåå

Nikki6: Men förra ggn som du blev igångsatt var tappen mogen då?

• rply

jag ska få ett ks innan vecka 40, pågrund av vissa saker.
    SÅ stå på dig, det har jag fått göra.

• biltokig1

Jag blev igångsatt i v 38+3, då var jag öppen 2-3 cm och de ville helst att de skulle vara så eller att tappen skulle vara mogen...

jag hade foglossning (har fortfrande och haft sen 2001 pga hormonella problem) från början, blev bara värre såklart.. 2 veckor innan jag blev igångsatt fick jag även en njurledarförträgning så jag hade jätte ont och kunde i princip bara ligga ner på min vänstra sida och vänta!!! ringde och grät flera gånger till BM och BB och frågade vad som skulle hända osv???
    kände ju att krafterna sinade och jag var rädd att jag inte skulle orka med en förlossning, samtidigt som jag ville vänta ut barnet och att allt skulle starta när kroppen var klar lixom.
    Blev överlycklig när jag var hos läkaren och han kände på tappen och sa att jag var öppen och att om inte förlossningen skulle starta under helgen så skulle jag in för igångsättning på måndagen.

på måndagen kom han, lillkillen.... efter ca 6 timmar (4 timma rmed värkar), de tog hål på fosterhinnan och det var allt som behövdes...

STÅ PÅ ER!!!

Monz 061127 Mammas lilla prins!!!
  • Reduto

Jag hade svår foglossning senaste graviditeten, var mer eller mindre sängliggande sista 5 månaderna. Jag blev igångsatt men det var inte därför. Jag började kräkas i slutet på graviditeten, kräktes hela nätterna, var inlagd på isoleringen på förlossningen flera gånger för uppvätskning och utredning. I vecka 38 började jag kräkas blod och när vi på förlossningen fick träffa läkaren bönade jag och bad att de skulle göra slut på mitt lidande. De gjorde ultraljud och lilleman hade lite för lite fostervatten (samma med min första förövrigt) och då tog de beslutet att sätta igång mig på en gång.

Svar på tråden Du som blev igångsatt INNAN bf?