• Maddiz20

Du som blev igångsatt INNAN bf?

Hur lyckades du få en igångsättning innan bf? Jag ska träffa en läkare 5 september. Där ska vi diskutera igenom hur allt ska gå till. Läkaren har redan satt en övre gräns på v 40+0 kommer min lilla Tindra inte innan det så blir jag igångsatt. Men jag vill ha en igångsättning v 38+0 (För läkaren sa att de nämligen inte gör några igångsättningar INNAN v 38+0)Jag har nämligen träffat samma läkare när jag var runt v 20. Detta är min andra graviditet, min första blev jag igångsatt v 41+5 för att jag hade för lite fostervatten osv. Denna graviditet har jag alldeless för mycket övervikt och jävligt mycket mer problem med foglossning, jag är ensamstående och har redan ett barn. jag ska ha med mig min syster på förlossningen, MEN jag och de runt mig MÅSTE ha planering!! Hur ska jag få läkaren att förstå det och framförallt, eftersom att min förra förlossning gick väldigt fort men bra även med igångsättning för att min bebis inte mådde bra så måste de väl också ha förståelse nu? Hade min lilla plutt stannat ett tag till (typ ett par dar) så hade han nog dött för de kund inte fånga hans andningsrörelser osv. Men hur gjorde du? Måste jag rullan rint på golvet, som en köttbulle. Skrika och gråta?

• Svar på tråden Du som blev igångsatt INNAN bf?
  • Psychobilly

i morgon ska jag ringa till min bm och gråta igen. Har haft så ont i ryggen hela helgen, har bara legat och gråtit. Sjunker längre ner i min depression och jag orkar inget mer.
    just nu hoppas jag på snitt eller igångsättning 36+0. jag kommer inte orkar mer.

• rply

Dom måste förstå dig oxå, ska oxå träffa min kurator imorrn, och ska verkligen be dom göra nått.
    Hoppas det går bra för dig.

• Inåå

Psychobilly: Usch låter jobbigt, går du hos nån aurora eller liknande eller går du bara hos vanliga bm. Själv ska jag till aurora bm på tisdag för första ggn. Hoppas verkligen att det mötet går bra för här där jag bor så snittar man väldigt ogärna, så det är nästintill omöjligt att få här, så jag hoppas då på en igångsättning som sista utväg.
    Vad gör att du har svårt att välja vilket alternativ du vill ha?

• Psychobilly
    Inåå skrev 2007-09-16 14:07:14 följande:
    Psychobilly: Usch låter jobbigt, går du hos nån aurora eller liknande eller går du bara hos vanliga bm. Själv ska jag till aurora bm på tisdag för första ggn. Hoppas verkligen att det mötet går bra för här där jag bor så snittar man väldigt ogärna, så det är nästintill omöjligt att få här, så jag hoppas då på en igångsättning som sista utväg. Vad gör att du har svårt att välja vilket alternativ du vill ha?
    Jag ska börja hos aurora bm. Dem är bara så sega här. tar evigheter innan man får tid. tanken var att dem skulle ringt förra veckan, men jag har fortfarande inte hört av dem. Har dock pratat med en förlossningsläkare, också har jag min psykolog.
    anledningen till att jag tvekan om igångsättning är att jag blev utsatt för en väldtäkt fr 1,5 år sen. Klarar knapt av en gynundersökning utan att skrika. så det är svårt att se mig själv föda barn...
  • Inåå
    Psychobilly skrev 2007-09-16 14:11:39 följande:
    Jag ska börja hos aurora bm. Dem är bara så sega här. tar evigheter innan man får tid. tanken var att dem skulle ringt förra veckan, men jag har fortfarande inte hört av dem. Har dock pratat med en förlossningsläkare, också har jag min psykolog.anledningen till att jag tvekan om igångsättning är att jag blev utsatt för en väldtäkt fr 1,5 år sen. Klarar knapt av en gynundersökning utan att skrika. så det är svårt att se mig själv föda barn...
    Ja, det förstår jag verkligen då. Hade nog i ditt fall valt snitt då så man slipper så mkt undersökningar som möjligt.
    Hoppas verkligen att du får hjälp så du orkar igenom både graviditeten och förlossningen för du behöver ju ha krafter kvar till sen också för det är ju då det verkligen börjar med barn & familj, ny rutiner osv. Då vill man ju inte känna sig helt nedbruten både fysiskt och psykiskt.
    Massa styrke kramar!!
  • Psychobilly
    Inåå skrev 2007-09-16 14:20:17 följande:
    Ja, det förstår jag verkligen då. Hade nog i ditt fall valt snitt då så man slipper så mkt undersökningar som möjligt.Hoppas verkligen att du får hjälp så du orkar igenom både graviditeten och förlossningen för du behöver ju ha krafter kvar till sen också för det är ju då det verkligen börjar med barn & familj, ny rutiner osv. Då vill man ju inte känna sig helt nedbruten både fysiskt och psykiskt.Massa styrke kramar!!
    ja jag blir ju utan tjat beviljad snitt. men jag drömmer fortfarande om den där perfekta förlossningen. Hör hur mina systrar pratar minnen från deras och jag vill också kunna göra det.
    Men som sagt, jag måste ju må bra även psykist när lillen väl kommer. Jag ska orka vara mamma direkt liksom.
    tack så mycket för styrkekramarna. det betyder mycket att folk bryr sig och inte bara tycker man är gnällig..
    hur kommer det sig att du vill ha snitt eller igångsättning?
  • Inåå
    Psychobilly skrev 2007-09-16 14:25:53 följande:
    ja jag blir ju utan tjat beviljad snitt. men jag drömmer fortfarande om den där perfekta förlossningen. Hör hur mina systrar pratar minnen från deras och jag vill också kunna göra det. Men som sagt, jag måste ju må bra även psykist när lillen väl kommer. Jag ska orka vara mamma direkt liksom.tack så mycket för styrkekramarna. det betyder mycket att folk bryr sig och inte bara tycker man är gnällig..hur kommer det sig att du vill ha snitt eller igångsättning?
    Jag har haft två svåra förlossningar där den första slutade med akutsnitt efter 19 h, varpå bedövningsslangen åkte ut och man märkte detta först när man började öppna och jag gallskrek, det var då försent och man var tvungen att ta ut barnet innan man kunde söva mig och det var grymt vidrigt. Efteråt konstaterade man att jag aldrig hade kunnat föda detta barn vaginalt då barnet var förstort (4180 g).
    Den andra var också långdragen så när varken jag eller barnet orkade mer så skulle man hjälpa mig med sugklocka men det han man inte då barnets hjärtljud försvann så det slängde sig två bm på min magen från varsitt håll och ut kom barnet som tur var. Jag upplevde detta som chockartat och jobbigt då man inte riktigt hann med eller förstod vad som hände. (Detta barn var 3110g)

Under båda dess förlossningar så var jag fullt frisk men hade ändå svårigheter att orka, idag har jag en mkt svår astma och en lungsjukdom som gör att jag inte har samma ork och lungkapacitet.

Så min enda önskan är egentligen att slippa vara med om akutsnitt igen och därför vill jag antingen får planerat snitt men eftersom de verkar vägra ge mig det så kan jag tänka mig att bli igångsatt innan barnet är större än vad mitt andra barn var då jag trots allt har fött ett barn vaginalt så borde det ju funka med den storleken igen
    Mitt nuvarande barn är beräknat att väga ca 3700 i v40+0 så jag vill bli igångsatt i v 37-38 isf då är det beräknat att väga ca 3100g. Jag är nu i v36+2 så lite bråttom är det allt

Det blev lite långt..sorry!!
  • zasata

jag blev ingågsatt 35+6 eller 37+0 med hinnesvepning då min tap pvar mjuk och jag hade öppnat mig lite. men jag tjatade, åkte in akut fick ligga på special bb innan gå till psykolog prata med läkaren varje dag i 5dagar. sen fick jag en hinnesveppning, och skulle inte den funkat skulle dom tagit hinnorna i v38+0

• Psychobilly
    zasata skrev 2007-09-16 15:24:33 följande:
    jag blev ingågsatt 35+6 eller 37+0 med hinnesvepning då min tap pvar mjuk och jag hade öppnat mig lite. men jag tjatade, åkte in akut fick ligga på special bb innan gå till psykolog prata med läkaren varje dag i 5dagar. sen fick jag en hinnesveppning, och skulle inte den funkat skulle dom tagit hinnorna i v38+0
    Varför blev du igångsatt om jag får fråga? Var det pga ditt måeende?
  • zasata

ja det var det

Psychobilly skrev 2007-09-16 17:59:55 följande:
    Varför blev du igångsatt om jag får fråga? Var det pga ditt måeende?
  • Psychobilly

Vad skönt att dem tog dig på allvar i alla fall. Var det en jobbig förlossning?

• zasata

nje hur lätt som helst :p du kan läsa i min blogg..
    jo tillslut gjorde dom det efter gått hos psykolg från v20.
    vart hos läkaren på mvc ett par gånger vart inne på psykakuten mm.

Psychobilly skrev 2007-09-16 18:10:30 följande:
    Vad skönt att dem tog dig på allvar i alla fall. Var det en jobbig förlossning?
Svar på tråden Du som blev igångsatt INNAN bf?