Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

    måla gillestuga

    vi är hyfsat nyinflyttade i ett 70-talshus och planerar riva bort panelen i gillestugan.
    Är du ts säker på att det inte finns fukt bakom vävtapeten? Det var några decennier när man inte riktigt visste hur man skulle hantera källare.
    Om ni ändå ska göra om kan det vara smart att titta ordentligt bakom allt.

    (Vi ska spackla och måla vitt i gillestugan plus lägga in något sorts ventilerat laminatgolv för at tminska mögelrisken. I vardagsrummet har vi en öppen spis som är gjord i samma gula tegel som resten av huset men någon tidigare ägare har vitmålat den. Jag hade faktiskt önskat att den var kvar i orginal. Jag gillar att bevara det som är snyggt och fräscht från 70-talet)

  • Jalapeno
    mallte skrev 2007-08-22 21:17:26 följande:
    TYras föräldrar : Om ni vet att det är fukt i väggarna så måla med silicatfärg som släpper genom fukten Annars finns risk för att färgen möglar/släpper... Ett litet tips från en fukttekniker bara Källare/Gillestugor är ju rätt vanskliga att inreda om man inte vet att det är bra dränerat och uttorkat.
    tack, det är precis så vi ska göra trots att vi itne sett några tecken på fukt och inte grannarna heller i deras identliskt byggda hus. Varför ta onödiga risker?
  • Jalapeno

    vitt tak och spottar har vi redan men vi ska flytta ner vår stora gröna soffa, måla väggarna med vit silikatfärg och sen klä halva kalaset med bokhyllor. Nåt säger mej att det kommer påminna om skrivas rum
    Jag längtar tills vi får upp bokhyllorna - nu har vi flyttkartonger och garderober fulla med böcker.

  • Jalapeno
    skriva skrev 2007-08-23 21:08:28 följande:
    Tyras: Ha ha ha! Vad roligt! Om jag kommer ihåg det ska jag skriva i din gästbok när vårt rum är färdigt så att vi kan titta på varandras!Fast vi har inte ens börjat än. Det är tal om att vi eventuellt ska få fjärrvärme här, och det ska i så fall göras iom att vi lånar pengar till det. Vi har ett hus som värms med pellets och om man byter till fjärrvärme är det bra om man istället värmer källaren med element eftersom gamla hus med (olje, numera pellets)panna inte ska ha kalla källare.Får vi inte fjärrvärme till vår gata så inreder vi källaren ändå, för i vårt nuvarande kontor ska sonen ha sitt rum.
    schysst!!
    vi har inte heller kommit igång. Vi har i ärlighetens namn inte gjort nåt inomhus. Men nån gång ska man ju börja. Vi har satt startdatum gillestuga i sept, efter makens fölsedagskalas då rummet behövs som sovrum och inte dammhög.
Svar på tråden måla gillestuga