• Tifastar

Lyxfällan, Aftonbladet

Någon här som läst aftonbladet idag? Är GRYMT nyfiken på att veta vad som stog där :P

Hur kan dem på lyxfällan ha pajat deras ekonomi? Det gjorde ju deltagarna så bra själva :P

• Svar på tråden Lyxfällan, Aftonbladet
  • HeddaBigBum

Liwa1:
    Kunde inte håller med dig mer! Finner inte ord!!

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • mjukisvicki

det jag reagerar på är att dom lovar att dom ska hjälpa till men sen skiter i det. tror inte deltagarna är mediakåta jag tror dom verkligen trodde på att dom skulle få hjälp. om det sen är naivt ja då är det väl det. får man en resa ska man väl inte behöva betala den själv? eller hur?

och om dom fixar så att ett par byggare ska fixa huset då ska ju inte huset bli sämre? eller hur? det var ju inte hennes fel att inte skatten blev betald utan det var ju teamet som gjorde att hon förlora sin f-skattesedel. på det viset blev hon skyldig staten pengar.
    nej tycker det är så fel av programmet att gå ut för att hjälpa men så stjälper dom istället.

• LeWi
    mjukisvicki skrev 2007-08-24 09:48:54 följande:
    det jag reagerar på är att dom lovar att dom ska hjälpa till men sen skiter i det. tror inte deltagarna är mediakåta jag tror dom verkligen trodde på att dom skulle få hjälp. om det sen är naivt ja då är det väl det. får man en resa ska man väl inte behöva betala den själv? eller hur?och om dom fixar så att ett par byggare ska fixa huset då ska ju inte huset bli sämre? eller hur? det var ju inte hennes fel att inte skatten blev betald utan det var ju teamet som gjorde att hon förlora sin f-skattesedel. på det viset blev hon skyldig staten pengar.nej tycker det är så fel av programmet att gå ut för att hjälpa men så stjälper dom istället.
    Fast när det gällde hästtjejen så hade hon ju inte betalat in någon skatt alls från sitt företag innan tv-teamet kom dit. Så att säga att det enbart var tv-teamets fel att hon blev skyldig staten pengar är nog att ta i lite. Sen är det självklart väldigt oansvarigt av dem att missa hennes F-skattesedel...
    Men som jag fattade det så anlitade de revisorer på orten för att reda upp  i pappren och det kan ju tänkas att det är revisorfirman som har falerat. På samma sätt som det är kontraktören som falerat med renoveringen.

Sen att hon hade sina papper i ordning och de rörde till det för henne... Att ha räkningar och inkassokrav i oöppnade brev anser ju inte jag innebär att man har "ordning" - oavsett i hur raka högar man har lagt dem.
    I reject you reality and substitute my own.
  • mjukisvicki

jag har inkassokrav i kuvert men vet mycket väl ändå hur mycket jag har i skulder. onödigt att öppna dem bara när man vet vad det är. så ja man kan ha ordning även om det är oöppnat

visst dom hade sina problem det var ju därför dom sökte till programmet. för att dom ville få det bättre för att dom ville komma i ordning då ska ju inte programmet strula till det mer för dem.

• Abessiniern

Tycker att det är ganska svårt att veta faktiskt, tror kanske att sanningen ligger någonstans mitt emellan, det brukar ju faktiskt vara så oftast. Min sponatan tanke är ju att de som varit med i Lyxfällan, verkar ha väldigt dålig koll på sin ekonomi och på något sätt tappat greppet, annars hade de väl inte sökt dit överhuvudtaget. Om man nu har så bar koll på sina papper, så varför söka till programmet från början. Tror kanske att vissa kan ha haft en lite orealistisk förväntan på vad programmet skulle kunna göra för deras ekonomi. Fakta är ju att man har en summa som kommer in varje månad och en summa som försvinner, om det under lång tid varit så att summan som försvinner vida överstiger det man får in, ja då får man problem. Har man en skuld i form av obetalda räkningar osv på flera hundra tusen kronor, så finns det väl inga lätta lösningar. Så jag tror att många blir besvikna över att verkligheten ser ut så. Man kan välja att fortsätta som förrut och till slut kommer mana att falla riktigt långt, eller också behövs det drastiska åtgärder.

Om produktionen sen anlitar hantverkare som på produktionens bekostnad ska renovera hemma hos någon, så är det självklart att de har ansvaret. Det är ju jättetråkigt om man får sitt hem fördärvat för att hantverkarna inte gjort sitt jobb.

• Abessiniern

Mjukisvicki, jag tror att det finns en olika defenition på att ha ordning. Att ha obetalda inkassokrav överhuvudtaget är inte vad jag defenierar som att ha ordning. "Hästtjejen" hade massor av obetalda räkningar och hade inte betalat någon moms alls för sitt företag på ett år, eller något sånt, sen om man öppnat kuverten eller inte kan ju kvitta. Men att fortsätta konsumera en massa i det läget, det är nog inte vad de flesta betecknar som ordning på sin ekonomi.

• Runguska

Det jag reagerat på i detta program är att när saker säljs så säljs de ofta för underpriser. Nu kan jag inte riktigt hästpriser, men jag vet att hästar som säljs för billigt kan komma till sämre ägare och därför inte bör säljas för billigt.

Dessutom tror jag att det i många fall handlar om tiden. Ofta är det år av problem som ska lösas på någon vecka. Det blir som med dierter ungefär. De flesta klarar att hålla en diet i några veckor, men sedan när vardagen kommer tillbaka så kommer också problemen tillbaka. Det som behövs är helt nya synsätt och att få den hjälp som behövs för att komma problemen riktigt nära.

Jag tror att de snabba lösningar som presenteras i programmet skulle behöva vara lite mindre snabba i många fall. Visst får deltagarna klara sig själva en tid innan de återvänder, men själva delen med stöd och hjälp att tänka om borde vara längre. Dessutom borde de i många fall inte sälja till första bästa som det ofta verkar. Även om personerna behöver sälja så behöver de även alla pengar som är möjliga så att vänta på ett bra pris vore ofta bra. Då skulle de slippa känna ångest över en sak till nämligen det dåliga andrahandsvärdet.

På det stora hela tycker jag att det var ett okej program. Men kanske hade det varit bättre att visa minde snabb försäljning och färre snabba lösningar och istället satsa på att bygga upp ett nytt tänk hos de som behöver hjälp. Säg att de följt tre fyra personer under ett år och visat små inslag om dessa i programmen. Resten av tiden kunde gått till att lära ut det som borde läras ut i skolen - hushållsekonomi!

• Abessiniern

Seroc, jag har snarare en uppfattning att folk ofta får ganska bra betalt för saker som säljs i lyxfällan. Vid flera tillfällen har saker sålts till någon man som säljer loppissaker, han har t.ex.köpt ryggsäckar och diverse pryttlar som knappast går att sälja begagnat alls för mer än max en tia. Sen vet jag inget om hästar, det kan jag säga direkt eller priser på dem. Men i just hästprogrammet så såldes ju hästarn till en hästförsäljare, alltså en person som skulle sälja de vidare. Det är ju självklart att hon kommer att sälja dessa hästar något dyrare, annars skulle det ju bli ren välgörenhet. Personen i programmet hade ju haft mycket lång tid på sig att inse att hon borde ha sålt kanske en eller två av sina hästar för länge sen. Då kanske hon hade fått ett annat pris också.

Ett annat exempel är ju killen med Corvetten ,den skulle ju givetvis ha sålts på våren och inte på höst/vinter, men hallå det borde han kanske ha tänkt på själv. Han skulle aldrig ha köpt den alls. Naturligtvis kan inte programmet Lyxfällan sitta och vänta till våren för att sälja en bil till absolut högsta pris.

• Liwa1

Men snälla....

Är det synd om hästtjejen verkligen? Hon betalade inte sin skatt, då är det okej att alla ndra ska betal för henne eller ska alla andra som har eget företag med sluta betala den när det är kärva lägen?

Det handlar nog inte om att han får betala själva resan själv, det är jag nästan till hunda procent säker på, utan kostnaderna runt om resan som han gnäller om. Uppehållet, ledig från semester osv. Han fick en resa och den inkl inte förlorad arb.ersättning eller omkostnader för resan. Ska han då resa om han inte har råd med det? Det tycker inte jag, lite får han väl ha i sin hjärna själv.

Dom är både naiva och mediakåta. Om man är desperat att man går till att var med i tv så är man het på att få hjälp och var med i tv. Går man även med på att göra så det ser värre ut (om nu tv-teamet gjorde det) så borde man väl där fatta att nä det här vill jag inte vara med om, dom ska inte få förnedra mig. Men inte ens där satte dom stopp på det hela. utan villigt går med på att göra bra tv men sen gnälla över att dom inte fått hjälp.

Dom har fått hjälp, dom hjälpte dom att styra upp sin ekonomi, genom att se över det och komma med förslag vad som skulle göras. vad jag vet så såg jag aldrig något om att dom skulle ta ansvar efter det att programet var slut och då revs även pappret dom skev på. Vad gjorde dessa personer sen, levde dom på som vanligt eller tog dom tag i sin ekonomi som lyxfällan försökt lära dom?

mjukisvicki skrev 2007-08-24 09:48:54 följande:
    det jag reagerar på är att dom lovar att dom ska hjälpa till men sen skiter i det. tror inte deltagarna är mediakåta jag tror dom verkligen trodde på att dom skulle få hjälp. om det sen är naivt ja då är det väl det. får man en resa ska man väl inte behöva betala den själv? eller hur?och om dom fixar så att ett par byggare ska fixa huset då ska ju inte huset bli sämre? eller hur? det var ju inte hennes fel att inte skatten blev betald utan det var ju teamet som gjorde att hon förlora sin f-skattesedel. på det viset blev hon skyldig staten pengar.nej tycker det är så fel av programmet att gå ut för att hjälpa men så stjälper dom istället.
Svar på tråden Lyxfällan, Aftonbladet