• Tifastar

Lyxfällan, Aftonbladet

Någon här som läst aftonbladet idag? Är GRYMT nyfiken på att veta vad som stog där :P

Hur kan dem på lyxfällan ha pajat deras ekonomi? Det gjorde ju deltagarna så bra själva :P

• Svar på tråden Lyxfällan, Aftonbladet
  • korven72

hmm själv tror jag att alla som vägrar sin post på något sätt förtränger fakta och låtsas att allt är bra och fortsätter blunda =).

• Gable

Klockrent inlägg!!

Det verkar som om man i Sverige idag inte har något som helst eget ansvar. Det är alltid någon annan som ska göra det åt en. Och gör ingen annan det åt en, så ska det gnällas till höger och vänster. Jag blir skittrött på sånt beteende!

Liwa1 skrev 2007-08-24 14:05:30 följande:
    Men snälla....Är det synd om hästtjejen verkligen? Hon betalade inte sin skatt, då är det okej att alla ndra ska betal för henne eller ska alla andra som har eget företag med sluta betala den när det är kärva lägen?Det handlar nog inte om att han får betala själva resan själv, det är jag nästan till hunda procent säker på, utan kostnaderna runt om resan som han gnäller om. Uppehållet, ledig från semester osv. Han fick en resa och den inkl inte förlorad arb.ersättning eller omkostnader för resan. Ska han då resa om han inte har råd med det? Det tycker inte jag, lite får han väl ha i sin hjärna själv.Dom är både naiva och mediakåta. Om man är desperat att man går till att var med i tv så är man het på att få hjälp och var med i tv. Går man även med på att göra så det ser värre ut (om nu tv-teamet gjorde det) så borde man väl där fatta att nä det här vill jag inte vara med om, dom ska inte få förnedra mig. Men inte ens där satte dom stopp på det hela. utan villigt går med på att göra bra tv men sen gnälla över att dom inte fått hjälp.Dom har fått hjälp, dom hjälpte dom att styra upp sin ekonomi, genom att se över det och komma med förslag vad som skulle göras. vad jag vet så såg jag aldrig något om att dom skulle ta ansvar efter det att programet var slut och då revs även pappret dom skev på. Vad gjorde dessa personer sen, levde dom på som vanligt eller tog dom tag i sin ekonomi som lyxfällan försökt lära dom?
  • Maja K

den ene av de två experterna, minns inte om det är charlie eller matthias, men det är han som har företaget balansekonomi, håller föredrag för allmänheten på berns i sthlm för 250 kr...

• Pumpkin

Det är Charlie

Maja K skrev 2007-08-25 08:38:25 följande:

den ene av de två experterna, minns inte om det är charlie eller matthias, men det är han som har företaget balansekonomi, håller föredrag för allmänheten på berns i sthlm för 250 kr...
  • kerstinsdotter

Jag håller med Gable och Liwa1! Folk måste börja ta ansvar för sina egna liv och problem!

Jag älskar att titta på Lyxfällan och alla nötter de lyckas gräva fram vilket gör mig till en hemsk människa, jag vet, men det är ett beroende jag inte lyckats bryta...

Och jag kan inte tycka synd om dem som varit med i programmet för är man så dum att man skriver på en fullmakt där man ger två främlingar total makt över sin ekonomi och avsäger sig rätten att själv fatta besluten så får man faktiskt skylla sig själv om resultatet inte blir det man hoppades på. Skriv aldrig, aldrig, aldrig bort dina rättigheter på det viset och gå aldrig med på att vara borgenär för någon, hur väl du än känner dem.

• Cuprima
    Liwa1 skrev 2007-08-24 08:17:58 följande:
    .Sitta och diskutera priser som dom får ut, på tv såg man inte allt och som tv tittare kan man inte avgöra hur och vilket skick hästen verkligen är. tror ni en tv bild säger allt?Allvarligt, ingen av deltagarna som gnäller tycks lärt sig att dom själva handlat fel från början. Att inte betala skatten och sen sitta och snyfta...finner inte ord.
    Jag vet vilket skick hästarna var i och tro mig det var underpriser!
  • olpansfamilj

man blir inte av med sin F skattesedel för att man har misskött sig en gång!!!! Det ska alla veta. Det krävs upprepade varningar och sedan har du 30 dagar på dig att fixa felet!! Så antar att hon har skitit i att öppna breven igen!!! Löjligt att hon skyller ifrån sig....
    Kanske slarvade byggfirman, vad vet jag. Men hon skulle ju inte få allt åtgärdat...

• Felicia6

Jag tycker det är hemskt ni som tycker dom får skylla sig själva o att dom bara är mediakåta?

Hade ni sagt så till vemsomhelst med problem som man råkat göra själv o sen inte får den "vård" som dom sökt efter?

En narkoman tex? tycker ni att han får skylla sigsjälv om han desperat söker hjälp men folk struntar i honom?

• Mary Lo
    Liwa1 skrev 2007-08-24 08:17:58 följande:
    men allvarligt, hur korkade är inte dom som ställer upp. Är man så mediakåt att man går med på att göra saker för att det ska bli bra tv (om det nu stämmer att det var så) får man väl tänka till lite.Som hästentjejen, hennes mamma tycker så synd om henne, dotterns pappaer var i ordning med tv-teamet hällde ut det och fick det att se ut som det var kaos. Men varför är då tjejen så korkad att man gå med på att ställa upp på en sådan sak???Eller han som säger sig att han måste ta lån för klara av resan. fattar han inte att problemet ligger hos honom. Saknades det pengar för kunna göra resan och han måste ta kredit för det så skiter man i resan. Har man problem med skulder, vart med i lyxfällan och få veta att man har höga skulder och problem så måste han ju själv ta ansvar och inse att han inte kan åka på resan. Om jag får en häst i gåva så kan jag säga att jag har inte råd att ha den, utan säljer den så klart. Nu säger jag inte att tv-teamet är klanderfritt, men att som deltagare grina ut när man gjort valet själv för att det ska framstå som bra tv, ja då får man allt skylla sig själv med.Sitta och diskutera priser som dom får ut, på tv såg man inte allt och som tv tittare kan man inte avgöra hur och vilket skick hästen verkligen är. tror ni en tv bild säger allt?Allvarligt, ingen av deltagarna som gnäller tycks lärt sig att dom själva handlat fel från början. Att inte betala skatten och sen sitta och snyfta...finner inte ord.
    Klockrent!! TACK!!
    Mamman till den där bruden säger att hon nu bor i ett "livsfarligt hem" och så är det tre bilder på en lös sladd och något litet hålrum här och där. Snacka skit, vadå livsfarligt? Hon är väl inte handikappad heller?
    Sen snubben som gick och köpte dataspel, han hävdar att han framstod som en idiot tack vare TV. Men för i helvete - du ÄR en idiot. Vadå krediter för att åka på resa?? ÅK inte på resan då!!
    Jesus vilka dumma människor det finns. 
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    Felicia6 skrev 2007-08-26 19:21:26 följande:
    Jag tycker det är hemskt ni som tycker dom får skylla sig själva o att dom bara är mediakåta?Hade ni sagt så till vemsomhelst med problem som man råkat göra själv o sen inte får den "vård" som dom sökt efter?En narkoman tex? tycker ni att han får skylla sigsjälv om han desperat söker hjälp men folk struntar i honom?
    Men nu HAR de ju fått hjälp. De har fått igenom en himla massa saker på bankerna, som de aldrig aldrig hade fått annars. De har fått ordning på sina papper, information om sina räntor och konton och räkningar, hemmakontor, resor, renovering och bla bla bla. För att DE ansökte själva till det här programmet. För att de själv skrev under en fullmakt och ville ha den här hjälpen.
    Att sen sitta och gnälla över en massa grejer som de fått men inte blivit nöjda med, ja det är ju jätteknäppt.
    Håller med oplansfamilj när det gäller F-skatten för övrigt.
    Mucósus orificium.
  • FiaÅkotten

tror inte man söker till det programmet för att man är mediakåt utan snarare desperat. Man har satt sig i en sits som är jävligt obekväm´minst sagt. Sen är det inte vidare smart att skriva på fullmakten. Men som sagt tror jag alla medverkande var desperata, annars hade dem inte blottat sin ekonomi på det sättet.

Håller med om att många saker som säljs, säljs ALLDELES för billigt.

Jäkligt illa om det är så att produktionen lurar folk som varit med. Hur fel som helst men som MaryLo skriver så har deltagarna fått en massa massa hjälp med många saker dem inte hade någon som helst koll på.

Som någon annan skrev ligger nog sanningen någonstans mittemellan.

Förresten ang hästtjejjen så sa dem ju (chalie och matthias) att hon kunde ha anmält dem för att ha gått in i hennes hus och grejjat med renoveringen när hon inte var där. men det ville hon ju tydligen inte. OM det nu blev så illa varför inte anmäla dem då?

• ming

Fast enligt artikeln så skulle ju produktionsbolaget fixa skatten åt hästtjejen och hjälpa henne med det. Var det inte så? Då är det ju inte hennes fel, helt, iaf.

• Cuprima
    olpansfamilj skrev 2007-08-26 19:10:31 följande:
    man blir inte av med sin F skattesedel för att man har misskött sig en gång!!!! Det ska alla veta. Det krävs upprepade varningar och sedan har du 30 dagar på dig att fixa felet!! Så antar att hon har skitit i att öppna breven igen!!! Löjligt att hon skyller ifrån sig....Kanske slarvade byggfirman, vad vet jag. Men hon skulle ju inte få allt åtgärdat...
    Läs här så får du veta hur det gick till. Tro inte på allt som tv3 visar..

www.bukefalos.com/f/showthread.php&page=5

(hoppas man får länka hittade inga regler att man inte fick.)
  • Tifastar
    kerstinsdotter skrev 2007-08-25 10:21:32 följande:
    Jag håller med Gable och Liwa1! Folk måste börja ta ansvar för sina egna liv och problem!Jag älskar att titta på Lyxfällan och alla nötter de lyckas gräva fram vilket gör mig till en hemsk människa, jag vet, men det är ett beroende jag inte lyckats bryta... Och jag kan inte tycka synd om dem som varit med i programmet för är man så dum att man skriver på en fullmakt där man ger två främlingar total makt över sin ekonomi och avsäger sig rätten att själv fatta besluten så får man faktiskt skylla sig själv om resultatet inte blir det man hoppades på. Skriv aldrig, aldrig, aldrig bort dina rättigheter på det viset och gå aldrig med på att vara borgenär för någon, hur väl du än känner dem.
    Samma här :P Kan inte sluta sitta o titta och mysa över vilka flan det finns *hihi* Själv skulle jag aldrig sätta mig i värsta skuldfällan. Fast o andra sidan är jag ett kontrollfreak som har kolla på varenda 50 öring *haha* Tabeller o uppställningar osv.

Håller helt med dig :)
  • Kika77

Kanske underpris på hästarna, kanske inte...
    Men är man i den situationen som hästtjejen var i så är livet så att marknaden kan betala ett "underpris" för hon måste ju sälja ändå. Hade hon haft sin ekonomi iordning så hade hon ju kunnat säga nej till priset (även om hon då kanske aldrig skulle sålt, men ändå), och vill köparen ändå köpa så får köparen gå upp i pris.

Det är så livet och marknaden ser ut, inget nytt...tillgång/efterfrågan, desperat... eller inte...

• mjukisvicki

tyckte man fick en del bra svar i den tråden. på forumet som cuprima länka till.

• Twinkle Little Star
    Cuprima skrev 2007-08-26 18:46:05 följande:
    Jag vet vilket skick hästarna var i och tro mig det var underpriser!
    Nu är det ju tyvärr så att om man ska ha snabba pengar så är det underpriser man har att vänta sig - på allt. Har man tiden att vänta på bästa pris på en häst/bil/bokhylla så kan man säkert få det, men behöver man pengar NU så får man ta vad som bjuds.

Lyxfällan är ett tidsbegränsat program, killarna bosätter sig ju inte för att reda upp saker under ett halvår eller mer - vilket de som är med borde inse. De flesta som söker till Lyxfällan har ju sett programmet själva...
  • olpansfamilj

detta stämmer inte cuprima! Är ekonom och jobbar med dessa saker. Skm skickar alltid en varning och sen har man några veckor på sig att åtgärda bristen. När det är åtgärdat är det bara att söka en ny F skatt!

Svar på tråden Lyxfällan, Aftonbladet