• MosieSassa

Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III

Välkommen till marsvinsmänniskornas tredje tråd!
    Hit är alla marsvinsintresserade välkomna för att prata om de underbara djuren MARSVIN.

Sätter här uppe i trådstarten uppmaningen att ALLA marsvin ska hållas minst två och två om inte särskilda skäl finns. Detta är lag from 1 juli 2003. Det går till 99% lika bra att ha två hanar ihop som att ha två honor.
    En kanin är absolut inte tillräckligt sällskap för marsvin.

Marsvin ska alltid ha fri tillgång till hö och vatten, dagligen ska de även få C-vitaminrika grönsaker som tex vitkål, paprika, persilja och morötter.

Hus (gömställe) ska man också alltid ha till sina marsvin.

Höhäck och salt/mineralsten är inget som är bra för marsvin utan ställer oftast bara till problem.

EN UPPMANING TILL ER SOM SKA KÖPA MARSVIN
    Ta alltid kontakt med en seriös uppfödare, många djuraffärer köper djur från grossister som absolut inte tar hand om djuren på något bra sätt, tex så går honor och hanar konstant tillsammans, ungarna tas från mamman innan de är mogna att lämna sin mamma och de får inte rätt sorts mat.
    Många djur från djuraffärer är sjuka (har ohyra eller lider av vitamin brister) är av "fel" kön, kanske tom dräktiga etc.
    ALLA DJURAFFÄRER ÄR SJÄLVKLART INTE OSERIÖSA!
    Sen kan man nästan alltid få se föräldrar och andra släktingar hos seriösa uppfödare, uppfödaren känner sina linjer och vet vad de avlar på, man får stamtavla med på köpet och framför allt så kan man alltid väda sig till sin uppfödare om man undrar någonting och får så svar från en kunnig person.

Länk till våra tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m21248236.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m17762510.html

• Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III
  • Hästtokigmamma33

Sassa: Bra att du skrev det du skrev . Är ju en rätt vanligt återkommande fråga här ...

Jag väntar smått här hemma en pet kull Satin coronet och min eng crestades Pe Golden hane..

• MosieSassa

Tack
    Kändes bäst att sätta det i trådstarten så att de som kommer till tråden läser det.

Vad kul, hoppas att det blir små söta bebisar med häftiga frisyrer:-P

Själv har jag tre teddykullar på G nu, Eve som ska ha inom två veckor (tror jag iaf, hon har ju bara bott här sen den 30/7 så jag har ingen koll när hon blev parad) och Melora & Lily-Anne som jag satte med Alfonz i fredags, ska bli riktigt spännande att se vad som kommer i kullarna

Är dags att flytta på Agnez pojkar också nu, de har redan blivit stora killar (fyra veckor i morgon). Nu hoppas jag bara att jag kan hitta ett nytt bra hem till dem

Hästtokigmamma33 skrev 2007-08-27 22:24:10 följande:
    Sassa: Bra att du skrev det du skrev. Är ju en rätt vanligt återkommande fråga här...Jag väntar smått här hemma en pet kull Satin coronet och min eng crestades Pe Golden hane..
  • Taggtroden

Åh jag vet inte vad jag ska göra nu :( Jag har tillfälligt mitt marsvin (har ju bara ett sedan bur kompisen dog) och kaninen i samma bur uppe. Mamma kom idag med en till bur så jag kan ha kaninen i en egen om jag vill. Men de trivs bäst att va tillsammans. Båda är deppiga när de satt var för sig (då var dock marsvinet inne själv och kaninen i uteburen. Har kaninen inne eftersom det ändå bara regnar ute hela tiden. Men nu har han börjat markera revir och skvätter en massa. Det far på väggar och golv och möbler och är inte trevligt. Fortsätter han såhär måste jag ha honom i källaren igen och då även marsvinet såvida jag inte hittar en burkompis åt honom. Men jag vill så gärna ha marsvinet uppe´, och har jag en till kompis till honom så blir kaninen ensam nere... blir fel hur jag än gör >< Jag vet att det skulle gå bra om jag kastrerade kaninen men jag har fortfarande en räkning kvar från djursjukhuset sen jag var där med marsvinet som dog, och sedan har vi en katt som ska kastreras och märkas inom några månader så det är fullt upp med räkningar som det är från djursjukhuset..... någon som har något tips/lösning?

• Taggtroden

Marsvinet och kaninen är så söta! Marsvinet brukar ligga över kaninen ibland när de vilar. I gårkävll kom jag in och de låg så och sov! De hann dock vakna innan jag hann fota, men jag tog ett foto ändå som ligger i mitt galleri om nån vill se Dom är så fina :)

• NeA 84

vad söta dom var!
    jag har två marsvin...den minsta brukar ligga så där över den stora....hihi....

Taggtroden skrev 2007-08-30 18:48:51 följande:
    Marsvinet och kaninen är så söta! Marsvinet brukar ligga över kaninen ibland när de vilar. I gårkävll kom jag in och de låg så och sov! De hann dock vakna innan jag hann fota, men jag tog ett foto ändå som ligger i mitt galleri om nån vill se Dom är så fina :)
    vad kommer efter de här........
  • Taggtroden

Hihi jaa vad sött :D

• Hästtokigmamma33

När ska bebbarna komma .

• MosieSassa

PRECIS!
    Väntan är lång och tråkig

Hästtokigmamma33 skrev 2007-08-31 11:21:20 följande:
    När ska bebbarna komma.
  • Hästtokigmamma33

Sassa: Ja alldeles för lång.. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge

• MosieSassa

Precis, tar alltid för lång tid..........

Hästtokigmamma33 skrev 2007-08-31 17:02:25 följande:
    Sassa: Ja alldeles för lång.. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge
Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III