• MosieSassa

Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III

Välkommen till marsvinsmänniskornas tredje tråd!
    Hit är alla marsvinsintresserade välkomna för att prata om de underbara djuren MARSVIN.

Sätter här uppe i trådstarten uppmaningen att ALLA marsvin ska hållas minst två och två om inte särskilda skäl finns. Detta är lag from 1 juli 2003. Det går till 99% lika bra att ha två hanar ihop som att ha två honor.
    En kanin är absolut inte tillräckligt sällskap för marsvin.

Marsvin ska alltid ha fri tillgång till hö och vatten, dagligen ska de även få C-vitaminrika grönsaker som tex vitkål, paprika, persilja och morötter.

Hus (gömställe) ska man också alltid ha till sina marsvin.

Höhäck och salt/mineralsten är inget som är bra för marsvin utan ställer oftast bara till problem.

EN UPPMANING TILL ER SOM SKA KÖPA MARSVIN
    Ta alltid kontakt med en seriös uppfödare, många djuraffärer köper djur från grossister som absolut inte tar hand om djuren på något bra sätt, tex så går honor och hanar konstant tillsammans, ungarna tas från mamman innan de är mogna att lämna sin mamma och de får inte rätt sorts mat.
    Många djur från djuraffärer är sjuka (har ohyra eller lider av vitamin brister) är av "fel" kön, kanske tom dräktiga etc.
    ALLA DJURAFFÄRER ÄR SJÄLVKLART INTE OSERIÖSA!
    Sen kan man nästan alltid få se föräldrar och andra släktingar hos seriösa uppfödare, uppfödaren känner sina linjer och vet vad de avlar på, man får stamtavla med på köpet och framför allt så kan man alltid väda sig till sin uppfödare om man undrar någonting och får så svar från en kunnig person.

Länk till våra tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m21248236.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m17762510.html

• Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III
  • NeA 84

grattis!

MosieSassa skrev 2007-09-02 12:23:00 följande:
    Sent på kvällen den 31 augusti fick Eve tre stora bebisar!Det blev tre flickor men tyvärr var en dödfödd98 gram, white/ golden roan109 gram white/ black roan138 gram golden/ white roan (död)Bilder finns på min hemsida www.sweetdreams.webb.se under Födda kullar (Kull XII)En av flickorna kommer att stanna den andra kommer förmodligen bli till salu.
    vad kommer efter de här........
  • Hästtokigmamma33

Sasaa och alla andra: Min hona har fått två ur söta bebisar, dom är bara 15 minuter gamla ännu återkommer med kön och färg sen

• NeA 84

vad roligt.....*spännande*

Hästtokigmamma33 skrev 2007-09-02 15:20:39 följande:
    Sasaa och alla andra: Min hona har fått två ur söta bebisar, dom är bara 15 minuter gamla ännu återkommer med kön och färg sen
  • Taggtroden

Grattis Hästtokigmamma också!!

• God cares

Va mysigt med marsvinsungar! Är så sugen på att köpa marsvin igen, men tror inte det går med två katter och en busig hund. Funderar på att köpa en hund till så småningom också, när vi fått ordning på denna. Får väl nöja mig med att beundra marsvinen i djuraffärerna.

• MosieSassa

Vad kul att de äntligen kom, grattis!

Hästtokigmamma33 skrev 2007-09-02 15:20:39 följande:
  • MosieSassa

Tack alla, de är ljuvliga fast deras mamma har inte tillräckligt med mat så jag håller på med stödmatning nu

• Hästtokigmamma33

Hej alla marsvins människor hur är det med era vackra grisar?

Mina mår bra

• NeA 84

mina marsvin mår fin fint. just nu har dom sitt "morgon race" i buren...de skvätter spån överallt. tihi....
    ska plocka undan lite så dom kan rejjsa på golvet ist. dom typ springer å sladdar runt....dom e så söta. å stora börjar dom bli nu. *stolt*

• Taggtroden

Hello!
    Mina marsvin har aldrig varit några som rejsar runt så mycket, lite trist för det hade varit kul om de hade velat sppringa lös ibland ;) Min Rasmus äter och mår bra, han ska snart få en kompis, honan jag nämnde tidigare, men jag vill helst få bort kaninen innan jag tar henne, så det inte blir sånt kaos med djur här hemma...

Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III