• MosieSassa

Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III

Välkommen till marsvinsmänniskornas tredje tråd!
    Hit är alla marsvinsintresserade välkomna för att prata om de underbara djuren MARSVIN.

Sätter här uppe i trådstarten uppmaningen att ALLA marsvin ska hållas minst två och två om inte särskilda skäl finns. Detta är lag from 1 juli 2003. Det går till 99% lika bra att ha två hanar ihop som att ha två honor.
    En kanin är absolut inte tillräckligt sällskap för marsvin.

Marsvin ska alltid ha fri tillgång till hö och vatten, dagligen ska de även få C-vitaminrika grönsaker som tex vitkål, paprika, persilja och morötter.

Hus (gömställe) ska man också alltid ha till sina marsvin.

Höhäck och salt/mineralsten är inget som är bra för marsvin utan ställer oftast bara till problem.

EN UPPMANING TILL ER SOM SKA KÖPA MARSVIN
    Ta alltid kontakt med en seriös uppfödare, många djuraffärer köper djur från grossister som absolut inte tar hand om djuren på något bra sätt, tex så går honor och hanar konstant tillsammans, ungarna tas från mamman innan de är mogna att lämna sin mamma och de får inte rätt sorts mat.
    Många djur från djuraffärer är sjuka (har ohyra eller lider av vitamin brister) är av "fel" kön, kanske tom dräktiga etc.
    ALLA DJURAFFÄRER ÄR SJÄLVKLART INTE OSERIÖSA!
    Sen kan man nästan alltid få se föräldrar och andra släktingar hos seriösa uppfödare, uppfödaren känner sina linjer och vet vad de avlar på, man får stamtavla med på köpet och framför allt så kan man alltid väda sig till sin uppfödare om man undrar någonting och får så svar från en kunnig person.

Länk till våra tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m21248236.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m17762510.html

• Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III
  • a halleluja moment

hej alla marsvinsägare!!

jag har en liten fråga
    Måste göra oss av med våra två små tjejer..hur trist som helst,men med allergiska dagbarn så kan vi inte behålla de.
    Nu vill inte jag sätta ut ngn annons på blocket utan vill ju att de ska hamna hos ngn kunnig människa.

Så min fråga till er,ngn som är intresserad?Känner ni ngn i Uppsalatrakten som är intresserad?

De är snart 1år...

• a halleluja moment

jag puffar tråden lite för jag är smått desperat....

vill inte sätta ut en annons på blocket...hur sjutton ska jag veta att de är seriösa,att de bara inte köper marsvinen för att "överraska" sin 5åring typ??

• Taggtroden

Tyvärr har jag inte plats just nu för fler och sen bor jag en hel del mil ifrån ...

Men kan du inte be i annonsen att de mailar först och berättar om sig själva och deras djurintresse och sen att de får komma och hälsa på en gång innan gången de hämtar den ... så gör ju hunduppfödare och är man inte seriös i ditt djurköp så orkar man nog inte engagera sig så i marsvinet ...
    Min mamma krävde att de skulle komma och hälsa på marsvinsungarna innan de hämtade dem för då kunde hon prata med dem och se att de verkade bra djurägare. Det hände att hon nekade folk att få köpa dem efter deras besök...

• a halleluja moment

jag fick ett svar från en mamma med två tonåringar,och de har haft totalt 6marsvin.Så hon ska komma och titta på de ikväll.
    Hua sorgen är stor alltså!!
    Hemskt!!

Taggtroden skrev 2007-09-30 14:36:27 följande:
    Tyvärr har jag inte plats just nu för fler och sen bor jag en hel del mil ifrån ... Men kan du inte be i annonsen att de mailar först och berättar om sig själva och deras djurintresse och sen att de får komma och hälsa på en gång innan gången de hämtar den ... så gör ju hunduppfödare och är man inte seriös i ditt djurköp så orkar man nog inte engagera sig så i marsvinet ... Min mamma krävde att de skulle komma och hälsa på marsvinsungarna innan de hämtade dem för då kunde hon prata med dem och se att de verkade bra djurägare. Det hände att hon nekade folk att få köpa dem efter deras besök...
  • Taggtroden

Åh ... hemskt att behöva bli av med dem :(
    Men det var ju tur att ni verkar ha fått en seriös ny ägare till dem :)

• a halleluja moment

ja jag hoppas hon är seriös,hon skulle komma ikväll men har inte dykt upp eller hört av sig ännu...

Taggtroden skrev 2007-09-30 16:55:57 följande:
    Åh ... hemskt att behöva bli av med dem :( Men det var ju tur att ni verkar ha fått en seriös ny ägare till dem :)
  • a halleluja moment

det blev inget köp,hon och hennes dotter hade missuppfattat varandra ,så dottern hade tagit hem en kanin,med tron att hon skulle få hem marsvinen oxå,hon gjorde en kupp där tydligen..suck

så jag lägger ut min fråga igen om ni vet ngn inom uppsalatrakten som är intresserad av två söta honor...

• MosieSassa

I samband med att Djurskyddet Ängelholm/Bjäre firar Djurens Dag den 7 oktober (mellan klockan 13:00 och 17:00) kommer en inofficiell Drive-In petsutställning för marsvin annordnas mellan klockan 14:00 och 16:00. Alla marsvin som är mellan 2 månader och 6 år och inte sjuka (honorna får inte vara dräktiga eller ha ungar yngre än 4 veckor) är välkomna.

För mer information om Djurskyddet Ängelholm/Bjäre och program över vårt firande av Djurens Dag samt kontaktuppgifter finns på vår hemsida www.djurskyddetangelholm.info.se

Hoppas att vi syns där!

• Hästtokigmamma33

Hur är det med alla marsvinsmänniskor???

• Taggtroden

Det är bra här! Min kaninhane är kastrerad och gör därmed marsvinet sällskap i vardagsrummet nu :)

Har ju förut berättat att mina aldrig varit så intresserade av att springa fritt... kaninen är fortfarande inte så intresserad av det, men de två senaste gångerna jag släppt lös dem på golvet så har Rasmus rejsat nått otroligt och pipit högt hela tiden Så roligt! :)

• Baby Animal

Jag är ganska ny i "marsvinsfamiljen" är påläst sen flera år tillbaka eftersom jag alltid velat ha marsvin och NU äntligen har jag två damer

Den ena är dräktig troligen enligt säljaren, men jag är skeptisk, kan inte känna något och hon är inte så spec "päronformad" och jag kan inte känna några rörelser.. och då ska hon ha om max 1v..

Damerna jag har är Lakelands och 11mån gammal är den "dräktiga" Sally och 6mån är Hibiscus "Hibbie".

Funderar på att köpa en Lakeland hane till damerna, vad tros om det? Självklart får han bo i egen bur, men träffar han damerna så lär han inte gilla en annan hane sen läste jag

• MosieSassa

Baby Animal skrev 2007-11-01 10:01:48 följande:

Jag är ganska ny i "marsvinsfamiljen" är påläst sen flera år tillbaka eftersom jag alltid velat ha marsvin och NU äntligen har jag två damer Den ena är dräktig troligen enligt säljaren, men jag är skeptisk, kan inte känna något och hon är inte så spec "päronformad" och jag kan inte känna några rörelser.. och då ska hon ha om max 1v.. Damerna jag har är Lakelands och 11mån gammal är den "dräktiga" Sally och 6mån är Hibiscus "Hibbie".Funderar på att köpa en Lakeland hane till damerna, vad tros om det? Självklart får han bo i egen bur, men träffar han damerna så lär han inte gilla en annan hane sen läste jag
    Det behöver inte alls vara några problem att ha avelshanar ihop när de gått med honor.
    Jag har för närvarande 6 st hanar (2 unga på exakt 3 månader och 4 vuxna som samtliga är använda avel) och inga av mina marsvin går ensamma, hanarna bor för tllfället i 2 burar men de brukar gå ihop alla 6, honorna går också i 2 burar pga att en av dem är dräktig.
Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III