Du måste logga in för att svara i en tråd.

• MosieSassa

Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III

Välkommen till marsvinsmänniskornas tredje tråd!
    Hit är alla marsvinsintresserade välkomna för att prata om de underbara djuren MARSVIN.

Sätter här uppe i trådstarten uppmaningen att ALLA marsvin ska hållas minst två och två om inte särskilda skäl finns. Detta är lag from 1 juli 2003. Det går till 99% lika bra att ha två hanar ihop som att ha två honor.
    En kanin är absolut inte tillräckligt sällskap för marsvin.

Marsvin ska alltid ha fri tillgång till hö och vatten, dagligen ska de även få C-vitaminrika grönsaker som tex vitkål, paprika, persilja och morötter.

Hus (gömställe) ska man också alltid ha till sina marsvin.

Höhäck och salt/mineralsten är inget som är bra för marsvin utan ställer oftast bara till problem.

EN UPPMANING TILL ER SOM SKA KÖPA MARSVIN
    Ta alltid kontakt med en seriös uppfödare, många djuraffärer köper djur från grossister som absolut inte tar hand om djuren på något bra sätt, tex så går honor och hanar konstant tillsammans, ungarna tas från mamman innan de är mogna att lämna sin mamma och de får inte rätt sorts mat.
    Många djur från djuraffärer är sjuka (har ohyra eller lider av vitamin brister) är av "fel" kön, kanske tom dräktiga etc.
    ALLA DJURAFFÄRER ÄR SJÄLVKLART INTE OSERIÖSA!
    Sen kan man nästan alltid få se föräldrar och andra släktingar hos seriösa uppfödare, uppfödaren känner sina linjer och vet vad de avlar på, man får stamtavla med på köpet och framför allt så kan man alltid väda sig till sin uppfödare om man undrar någonting och får så svar från en kunnig person.

Länk till våra tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m21248236.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m17762510.html

• Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III
  • NeA 84

hur gör ni med maten till marsvinen? har dom mat hela tiden eller ger ni dom typ morgon å kväll el liknande?

vad kommer efter de här........
  • God cares

Jag brukade ge mina marsvin mat när det behövdes, en gång om dagen oftast. Dock inte sk "gnagarblandning" utan bara pellets, för de blir ofta lätt tjocka! Det andra gav jag dem som godis. Och så fri tillgång till hö! (och naturligtvis vatten också)

• NeA 84

hmmm...mina får pellets, fyller på när det behövs. dom har fri tillgång till hö och vatten. sen får dom såklart grönsaker.
    men jag tycker att dom båda börjar bli vääääldigt runda.

vad kommer efter de här........
  • Taggtroden

Mina får knappt nån pellets alls! Dom får grönsaker två gånger om dagen istället och har alltid hö. Och vatten såklart. Jag ger mina Lotti pellets. Dom får ett par matskedar varannan/ var tredje dag.

• MosieSassa

Mina marsvin har, självklart, fri tillgång till hö och vatten.
    Grönsaker bestående av vitkål, paprika och morötter som bas men ibland även annat.
    Pellets (Lottie, orange) ger jag endast till dräktiga samt digivande honor och växande ungar.
    Kraftfoder (havrekross och kornkross) ger jag övriga efter behov.
    Mina hanar tex är ganska tunna så de har fri tillgång, mina honor är ganska tjocka så för tillfället får de inget alls.

Jag tycker att man får se till individerna när man bestämmer om och isf hur mycket kraftfoder de ska ha.

• Taggtroden

Det där kraftfodret du pratar om, MosieSassa, är det vanligt havrekross eller är det något specialanpassat till marsvinen och vart får man tag på det isf?

Jag ska inte lämna bort min kanin ändå, han har fått tid för kastrering i oktober, så han bor hemma hos mig tills dess och sedan, för hoppningvis, ska det gå bra att ha honom uppe hos oss andra :) Jag får helt enkelt ta mig råd till detta, har inte hjärta att lämna bort honom! Han är så fin, lilla Poppe! Dessutom har han på mindre än två år haft två andra ägare innan mig, vilket känns onödigt om han skulle få ännu en.

• MosieSassa

Det är helt vanligt havrekross och kornkross, jag köper mitt i en affär som säljder bla hästfoder.

Taggtroden skrev 2007-09-17 15:09:41 följande:
    Det där kraftfodret du pratar om, MosieSassa, är det vanligt havrekross eller är det något specialanpassat till marsvinen och vart får man tag på det isf? Jag ska inte lämna bort min kanin ändå, han har fått tid för kastrering i oktober, så han bor hemma hos mig tills dess och sedan, för hoppningvis, ska det gå bra att ha honom uppe hos oss andra :) Jag får helt enkelt ta mig råd till detta, har inte hjärta att lämna bort honom! Han är så fin, lilla Poppe! Dessutom har han på mindre än två år haft två andra ägare innan mig, vilket känns onödigt om han skulle få ännu en.
  • Taggtroden

Okej, tänkte är det sånt man kan köpa på ICA, sånt man bakar med?!

MosieSassa skrev 2007-09-18 16:10:09 följande:
    Det är helt vanligt havrekross och kornkross, jag köper mitt i en affär som säljder bla hästfoder.
  • MosieSassa

Jag använder havregryn också ibland, det är sånt man köper matvarubutken och kan använda tll bak eller tex havregrynsgröt. Jag använder mig av ICAs, både jag och marsvinen tycker att det är bra, köpt på COOP eller WILLYs en gång (deras eget märke) och det gillade marsvnen inte, det var väldigt hårt och smuligt.

Taggtroden skrev 2007-09-18 19:18:14 följande:
    Okej, tänkte är det sånt man kan köpa på ICA, sånt man bakar med?!
  • Fraganzia

Nån som ska till Kallhäll på utställning, den 21 oktober? Vore kul att ses =)

Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III