Morning bitch skrev 2007-11-14 00:27:47 följande:
Men hur unisex ett plagg en ser ut vid första anblicken så nog har de oftast lyckats klämma dit nån ibland extremt liten eller löjlig detalj som gör att det blir antingen det ena eller det andra. Som en helt underbar brun kofta som har funnits nu i höst. Liksom lurvig fram och bak men med stickade ärmar, hur unisex som helst...men då ser man till att den lilla dragflärpen som sitter på dragkedjan är guldig och rosa (tror jag det var) så vips blev det ett tjejplagg. Nu svämmade det över av koftor här hemma och flera är knappt använda så jag "kunde" bara inte köpa den. Hade jag bara behövt en kofta hade jag självklart struntat i det där med flärpen.Problemet med detaljerna är att det bestämmer plaggets "könstillhörighet" och därmed avgör vilken "sida" det hängs på. Det gör att många som handlar missar plagg som skulle kunna vara intressanta eftersom de inte kollar av båda avdelningarna. Säger inte butikerna själva, inte bara Lindex, att det är så här kunderna vill ha det, könsavdelningsuppdelat alltså? Men när gjorde de senast en undersökning om det undrar jag?
Jo, visst är det så. Men måste butikerna bestämma vilket kön som ska ha vad? Det är väl bättre köparen gör det! Jag menar pojkar dör inte av lite rosa. Det verkar ju vara en dödssynd enligt många att sätta rosa på en pojke, medans det verkar vara "lättare" för tjejer kan gå i kläder från pojkavdelningen. Jag förstår inte varför man bryr sig så mkt. Men sen kan jag hålla med om att det är otroligt onödigt att förtjejiga o förpojkiga allt. Just de där små detaljerna kan de skippa. Lindex är på god väg att skapa en helt unisex kollektion och det vore roligt om de gjorde det och skiljer sig lite från Kappahl o hm. Jag tror faktiskt de skulle tjäna på det, det handlar bara om att våga och just nu är unisex väldigt inne. Sen självklart ska det finnas kjolar, klänningar etc också, men just andra plagg vore det roligt om de var mer unisex så man kan välja själv om man vill köpa den rosa tröjan till sin pojke eller flicka!!
Det jag menade med att det vore bättre att skippa avdelningarna är att för att folk hakar upp sig på om det är pojk- eller flickplagg, o som du säger... de kollar bara pojk om de har en pojke o flick om de har en flicka. De missar ju hälften... men som sagt... det är känsligt för vissa om det står flicka el pojke på lappen i plagget eller på kvittot när de har motsatta könet.
Jag har alltid kollat på båda avdelningar till mina pojkar. O jag köper mer från tjej till min 2½-åriga son än från pojk, speciellt på Lindex där jag i princip slutat kolla på pojk nästan för det finns ju inte ett skit!!! Allt är så jäkla dystert och tråkigt. Det gör inte det hela bättre att min pojk hatar döskallar, läskiga monster etc. Så det finns inte mkt att handla åt honom från pojk.
Baby är bättre för där behöver det inte vara så läskigt och dystert, men snart går lillkillen också upp på barnavdelningen så då blir det väl bara tjejkläder åt honom också. Vi har som tur är inte svårt för rosa detaljer... bara det inte är krimskrams som spetsar, broderade blommor etc.