Inlägg från: Pippil8 |Visa alla inlägg
  • Pippil8

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Godmorgon!

Kollar bara in en snabbis för att höra om någon har lust att spontanluncha i Sickla idag? Vi babysimmar och kan i så fall luncha vid 1230.

Hänger inte riktigt med i tråden just nu, men fikar och lunchar - det gör jag gärna

• Pippil8

Frill - kul! Ska vi ses vid ingången till långa gallerian kl 1230? Den ingång som är ungefär vid KappAhl?

Jag loggar kanske inte in nåt mer innan jag åker så om nån annan vill hänga på får ni gärna sms:a mig.

Jag skulle gärna vilja ha hemmaträff här men jag är är tvekis till att nån vill åka ääääända hit ut i bushen. Om man inte har bil, för då är det inte lika långt på nåt sätt. Men om nån vill så har jag gärna hemmaträff!

• Pippil8

Igår kväll hade vi bestämt oss - nu SKA han somna själv och han får ingen mat på natten. Punkt slut. Vi hade laddat och bestämt strategier för vad vi skulle göra när han kinkade och när han blev hysterisk. Jag hade köpt öronproppar, vi hade flyttat honom till eget rum och vi hade bestämt turordning och "ramsor". När han började bli trött var vi lite nervösa och nästan förväntansfulla inför denna prövning. Så la vi ner honom i sängen och sa "Godnatt Edvin. Sov gott, dröm nåt vackert och vakna med hälsan". Han tittade förvånat på mig och jag gick ut ur rummet. Snart började han gruffa lite. M gick in och sa "Godnatt Edvin..." Efter närmare tio sådana turer inklusive en upplockning somnade han efter bara 15-20 minuter. Vi som laddat för flera timmars hysteri. "Natten blir värre" tänkte vi. Vaknade som stora frågetecken först klockan 0530 i morse av att han låg och pratade lite inne i sitt rum. (0530 är för oss en acceptabel tid om han sovit hela natten) Var det så enkelt?!

Lika taggade nu i kväll och lika nervösa. Klockan 1918 gick jag in med honom till sängen och sa "godnatt Edvin...". Han såg lika förvånad ut idag. Han började frusta och "brrr-a" men jag gick ut. Max fem minuter senare var det tyst i hans rum. Vi lyssnade andäktigt efter ill-skriket. Ytterligare fem minuter senare kunde vi inte hålla oss utan tittade in. Edvin sov. Vad Hände Där??? Vi som varit SÅ övertygade om att E inte kan somna själv! Förra gången vi försökte var det hysterisk gråt i minst en timme, då lyfte vi upp honom och han grät hysteriskt ytterligare typ en halvtimme innan han somnade utmattad. Ska bli intressant att se vad som händer i natt.
    Nog om Edvins nya sömnvanor.

Tack Swe för sällis idag! Ni andra skulle ha sett hur sött Freddy somnade i vagnen, med möss-snibben neddragen över ögonen, sugandes på snöret till mössan och med ljudet "da-da-da-da"

Frill - jag fick sällis ändå, trots FL-krångel. Och jag fick ju ditt sms!

Bianca - ska bara ha lite beslutsångest så ska jag strax inboxa dig.

...och sen ska jag läsa ikapp!

• Pippil8

Plutto - Du vet hur det är, vi som själva har varit morgonpigga får morgonpigga barn E vaknar ju gärna 0530. Fast 05 är betydligt värre, det erkänner jag!

Hellur - tack för gästfriheten, jag gillar hemmahäng. Men i morgon har jag lite andra planer.

Lillie - å vad jobbigt med sjuk F!

Och Ginger - menar du att J bara sov en timme på hela natten? Du måste vara ett vrak?!

Jag tog förrätt + huvudrätt + en efterrätt - redan sugen!

• Pippil8

Sofffy - kul höra av dig. När börjar du jobba? När ska E börja på dagis? Jag har bara 1,5 månad kvar nu, sedan är det heltidsarbete för mig, huh!

• Pippil8

TH - hur gick det med Idas tänder? Hur många har hon fått? Vad var det med "bubblor"? E har inga tänder alls än så jag har ingen aning.

Sole - Åre låter supermysigt så här års! Härligt åka tåg oxå. Hoppas hemresan går bra den med och att det löser sig med sovandet då.

• Pippil8

Plutten - As rum kommer bli jättefint, jättefina färger än så länge Roligt med barnrumsinredning. Jag har köpt lite gardintyger men inte kommit längre. Väggarna är beige och får förbli det.

Forts på läggningsstoryn: M och jag gick och la oss kl 21 igårkväll, "för sen lär det ju inte bli så mycket sömn i natt". Klockan 0500 vaknade vi båda rätt utvilade och undrade när E skulle vakna... Det gjorde han vid kvart i sex och låg sedan och jollrade en stund innan M hämtade honom för att hinna gosa med honom innan han åkte till jobbet. Känns nästan för bra för att var sant

Dagens fråga från Pippil8: Är det någon mer än E som inte har sovit borta från sina föräldrar än? Jag har ingen "princip" emot det men jag tycker inte E känner någon annan så bra att jag vill lämna honom. Mormor & morfar samt farfar bor en bit bort och träffar honom rätt sällan. Samma med farbröder och morbror m familjer. Vi har inte direkt haft något tillfälle då vi har haft anledning att lämna bort honom heller. Men nu är vi ju bjudna på barnfritt bröllop på nyårsafton.

• Pippil8

TH - är det din mamma som tar Ida då? De känner varann rätt väl va?

Samma med dig Bianca - dina föräldrar känner A så väl?

Om mina föräldrar hade träffat E bara liiiite mer så skulle det kännas lugnare. Jag får väl ta och åka dit oftare helt enkelt. Och kanske fira jul med dem för att han ska känna sig trygg även med dem. Fast inte så kul kajka ner till norrköping på nyårsaftons förmiddag och dagen efter (bakis) åka ner och hämta honom igen. Näää, jag vet inte hur vi ska göra.

• Pippil8

Vilken diskussion det blev om barn på bröllop, kul! Jag har inte direkt funderat över det själv tidigare. Och jag tycker nog det är ok att välja själv om man vill ha barn med på sitt eget bröllop eller ej. Men då får man kanske räkna med att föräldrar med barn under året (eller så) som inte har hunnit lära känna sina mor- och farföräldrar tillräckligt tackar nej? Tror inte vi kommer tacka nej. Om det bara inte varit nyårsafton... Då hade ju mormor/morfar/farfar/morbror kunnat vara med i kyrkan och sen åkt med lilleman.

Pluttmamman - är det inte enklare att ta bort nattmålet helt om ni ändå ska ta strid med A på natten? För jag antar att det BLIR strid vid 01-02-tiden när han inte får mat? Fast jag förstår att du vill att han ska sova längre, fem är ingen rolig tid att gå upp. Jag känner mig verkligen SUPERTRÖTT då.

Kvällens nattning: 8 minuter. Undrar hur det går i natt, hoppas trenden håller i sig. Nätterna börjar alltså bli bra här, men maten är det värre med. Ingen mat verkar vara god enligt Edvins smaklökar. Varken gröten som var "mmm" förut eller riktig mat. Fruktpuré går ner, men det är allt.

Frill - vad är det för kurs i morgon? Är E hemma med A? Jag jobbar oxå i morgon.

• Pippil8

Hellur - han flyttade till eget rum och vi hade stålsatt oss för att natta utan tutte samt att inte mata på natten. Men av någon anledning så har han inte vaknat de här två nätterna som han har sovit i eget rum och nattats utan tutte. Slump eller samband - man vet inte...

Ja, lycka till Plutten och Swe!!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6