Inlägg från: Pippil8 |Visa alla inlägg
  • Pippil8

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

sole - vilken kanonkväll ni verkar ha haft! Mysigt få vara lite själva också även om det är konstigt med tom barnsäng. Hur var Den gamla och havet? Bra? Vad åt ni?

Dagens tips: Ni som ännu inte haft magsjuka barn - åk GENAST och vaccinera dem mot Rota-virus, vi är ganska övertygade om att det är det E har och idag är vi inne på sjunde sjukdomsdagen och jag bytte nyss dagens 8:e (klockan är inte ens 10) diarréblöja. Lyckligtvis är E någorlunda pigg (bara vaknat ca 7ggr i natt...) men det är INTE kul! LÄnk om vaccin:
    www.lakemedelsverket.se/Tpl/MonographyPage____5541.aspx

Men nu till det positiva: M och jag är friska! Lite matt i kroppen men har aptit igen och inte ont i magen när jag äter! Och sugen på mat faktiskt. Underbart!

• Pippil8

Swe - var var ni och åt? Låter jättemysigt!! Skönt att mormor och morfar kunde ta hand om His Royal Freddiness! Har ni engelska grannar oxå?

Murgrönan och Hellur och Inez & ev andra sjuklingar: Blä vad det är synd om oss! Hoppas vi alla blir friska och starka snart!

Och jag säger det igen: Vaccinera era barn mot Rota-virus, det är den vanligaste orsaken till diarré hos barn!

• Pippil8

Å nej, fler sjuklingar Alltså den här magsjukan är verkligen INTE rolig, skit att man inte kan vaccinera mot den längre! Jag var helt inställd på att göra det på E när han blivit frisk. Räknade till 18 blöjbyten igår, varav en bara kiss... Vedervärdigt luktar det också. MEN, idag verkar det ha vänt! Har bara kommit upp i fem bajsblöjor än Inte visste jag att man kunde bli smått euforisk av det?!

Vad mysigt att F somnade om Swe E kan inte somna annat än i vagnen på dagtid. Jag orkar inte kämpa, känns inte viktigt.

Har gjort "en Sole" och lagat god mat till middag tills M kommer hem, dock inte städat och sminkat mig, så jag har väl inte gjort en hel Sole. Men hoppas han blir glad ändå!

Hellur - har ni köpt ny lägenhet eller hus? Har jag missat nåt?

Bianca - å vad KUL med KENT! Jag var såååå käääär i Jocke Berg första gången jag såg honom - i Örebro typ 98 (shit vad gammal jag är!).

• Pippil8

Men Hellur, det har jag missat helt, men då kommer vi ju bo rätt nära varandra! Jag bor i och för sig i Nacka, men rätt långt ut så inte alltför långt från G-berg! Vad roligt! Hoppas ni inte blir sjuka, men jag tror det är ganska ovanligt att Rota-viruset drabbar vuxna så hårt.

• Pippil8

Plutten - A klarade sig från magsjukan? Bara en enda kräkning? SKÖNT!

• Pippil8

Sole - jag hade gärna velat ses idag, men jag är rädd att E fortfarande smittar så jag lämnar E med mormor en stund och åker och klipper mig.

Plutten - ja, jättespännande med bebis! Jag har blivit sååå mycket mer intresserad av andras graviditeter och nyfödingar sedan E kom till världen. Oavsett om "andra" är några jag känner eller ej

Bara en och en halv vecka kvar tills jag börjar jobba heltid. Känns ganska ok, jag har liksom ställt in mig på det. Lite trist dock att E har varit så mycket sjuk sista tiden (njurbäckeninflammation, snorig och nu magsjukan från helvetet) så jag varit i husarrest rätt mycket. Hoppas jag kan träffa er någon gång nästa vecka dock! Det vore kul!

• Pippil8

Frill - jag har tänkt precis så - om jag saknar mammaledigheten alltför mycket ska jag tänka på hur kul det är att göra rent en tripp-trapp-stol tre gånger om dagen

Swe - jo, jag har lovat och vill gärna husera glamour-lunchen Om vi blir många har jag kanske inte sittplats runt bord till alla, men då får vi se det som en minglande cocktail-lunch

5 jan
    sole
    Zul
    swe
    Hellur
    Bianca2

19 jan
    sole
    Zul
    Swe
    Bianca2
    Pippil8

26 jan
    swe
    Hellur
    Bianca2
    Pippil8

• Pippil8

Tittar bara in för att säga att jag ska till Sickla idag och göra lite ärenden och tänkte passa på att käka lunch där. Om någon annan ska dit och har lust att luncha - SMSa mig gärna

Sole - mkt bra idé med leksaksbytardagar! E är trött på sina och jag vill inte köpa en massa nya.

• Pippil8

Sole - jag läser antingen med E i knät eller sitter bredvid honom på golvet. Ibland tycker han det är roligt, ibland vill han bara äta upp boken

• Pippil8

Hej hej

Hjälp vad LÅNG A är! E är ju inte liten och han mättes idag till 75cm och 10,8 kg. Han har bara dippat lite-lite från sin kurva pga all sjukdom senaste tiden. Otroligt, han åt ju knappt något på en vecka när han var magsjuk?! Inga problem med 80-kläderna här, han har en hel del i strl 74 fortfarande. Fast det skiljer mycket mellan olika butiker tycker jag.

Gjorde kontraströntgen av hans njurar idag. Han fick kontrastvätska insprutad i urinvägarna och sedan skulle de röntga medan han kissade. Ur två vinklar (röntga alltså). Han tyckte inte det var sådär jättekul att ligga där på bordet fasthållen i typ trekvart, för så lång tid tog det tills han hade kissat.

Swe - vad kul att det funkar med läggning och Anna W!

Försöker hinna med ett lagat mål mat vid 1730-tiden och sedan välling vid 1845-19-tiden. 1700 vore bättre för mat, men svårt hinna med det om man vill äta tillsammans hela familjen.

• Pippil8

Måste förresten berätta en annan sak. M var på svensexa i helgen så jag åkte till en kompis i Örebro-trakten. Var lite nervös inför bilresan eftersom E brukar bli rätt kinkig efter ett tag i bil.Men på ditresan somnade han efter 20 min och sov hela vägen fram. På hemresan somnade han direkt och sov tills vi hade typ fem minuter kvar hem. Detta trots att han inte ätit lunch (matvägrar pga tänder tror jag). Vilken lättnad! Annars håller jag med Frill om att det är VÄLDIGT bekvämt att åka tåg! Finns alltid något att kolla på och man kan röra sig fritt och mata och någon medpassagerare som flörtar lite

Ingen ålning här. Det enda som händer om han ligger med bara ben är att han kan ta sig baklänges och blir frustrerad när han bara kommer längre och längre bort från den roliga leksaken. Ganska gulligt

Hellur - det är inte tänder på gång då? Några som gör ont? Matvägrna och inte-sova-på-nätterna kunde enl min bvc-sköterska bero på det (och mycket riktigt hittade jag en tand på väg).

• Pippil8

Björklöv - usch vad jobbigt! Inte roligt med så ledsen liten tjej Hur går det om W är ensam med K då? Här funkar det nämligen bättre för M om jag inte är hemma än om E vet att jag finns där nånstans... Fast det kanske inte är så kul att vara iväg om du ska sitta och tänka att hon gråter en massa å andra sidan.

• Pippil8

Nä blä - sömn är inget man får i överflöd just nu! Jag är tröttare nu än jag var under Edvins första tre levnadsmånader. Tror det beror lite på att jag VET att han kan sova hela nätter och då blir jag irriterad när han inte gör det. Natten som gick hade M nattvaket och natten som kommer blir det min tur...

Angående våra barns längd som vuxna så kan man se hur långa de blir om de fortsätter följa kurvorna som de ligger på just nu. E ska i så fall bli ca 185 cm (som sin pappa). Om man räknar ut vuxenlängden från mammas och pappas längder (finns nån formel) så blir det med +/- 5 cm tror jag. Eller var det 10? Detta har jag läst i den gröna Barnläkarboken av Bengt Grandelius och Tor Nånting.

Soffy - tror faktiskt jag slår dig i inläggslängd!

• Pippil8

Bianca - vilken jäkla partypingla du är! Jag är SÅ impad!

Swe - jag tror det var John Blund som kom och bytte ut mini-Swe mot lättlagd-Swe?! Otroligt att han somnade i stillastående vagn!

Jobbig natt här också - M satt uppe och jobbade till 12 och fick gå in x antal gånger och buffa. Sedan var jag uppe mellan 01.52 och 03.45 och "ramsade" tusen ggr och lyfte upp ett par ggr.

Björklöv - heja dig som gick på kören W kanske får mer och mer självförtroende ju oftare han fixar att natta själv och därmed blir lugnare och nattningen går ännu bättre? Plus att K vänjer sig vid att det inte bara är du och amning som gäller?

Hoppas ni har mysigt hos Sofffy, nu ska jag strax på bvc-mammagrupp.

• Pippil8

Välkommen hem Lillie och F! Härligt att ni haft det så bra!

Zul - å vad jobbigt med sjukdom! Det tär verkligen på stackars mammor och pappor också tycker jag.

Frill - ja, grattis till oss - bra jobbat av oss Det var allt lite sorgligt igår när det var sista dagen. Jag hängde med en i min bvc-mammagrupp större delen av dagen och hon hade fixat jättegod lunch och en tårta där det stod "Bra jobbat R" Gulligt va?!

Jag hoppas att M snart behöver åka in till jobbet nån dag så jag kan vara ledig och hänga lite med er!

Nu ska jag strax ta ut lite lussebullar ur ugnen

KRAM och tack för alla mysiga och roliga stunder under min mammaledighet!! *sentimental-snyftar*

• Pippil8

Nu är första jobbardagen avklarad. När jag väl var på jobbet och hade tusen möten så gick det helt ok.

Vår insomningsmetod har varit att ha samma rutin före läggning varje kväll (pyjamas, saga, amning/välling, vaggsång, läggas i sängen, ramsa). Lite gnäll = ingen åtgärd. Eskalerande gnäll = ramsa och ev buffande en stund. Ofta har vi märkt att om man väntar en stund extra innan man går in så hinner han lugna sig själv. Rejäla skrik = ta upp och lugna en stund ståendes vid sängen. Vår egen metod har givit effekt efter ca 3 nätter. Efter att han varit sjuk har vi fått göra den igen. Bävar dock inför att han ska bli mer rörlig och kunna ställa sig upp själv, då blir det nog inte lika enkelt...

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6