• Pumpalicious

Flyttar till Västerhaninge - närmsta MVC?

Flyttar snart till Västerhaninge och måste byta MVC - vart ska jag vända mig?

• Svar på tråden Flyttar till Västerhaninge - närmsta MVC?
  • Pumpalicious
    Pejgan skrev 2007-09-13 10:52:11 följande:
    nej jag vet att vår dagmamma är inspirerad av reggio emilia men jag vet ingen som uttalat har den pedagogiken/arbetssättet
    Okej, vill helst inte ha dagmamma, no offence! men känns inte rätt för oss. Får leta runt lite...
  • uniMog

Jag har en svag känsla av att Rodret i Tungelsta kanske har den typen av tänk. .. men jag är inte alls säker!

Och varför i hela friden skulle jag ta illa upp av att du inte vill ha dagmamma?

What do they need such good eyesight for anyway?
  • HeddaBigBum

Vad är reggio emilia? *nyfiken*
    Det finns en förskoal i Tungelsta som använder sig av en italiensk pedagogik (tror jag) som är ganska snarlik Montessori. Kan det vara reggio emilia?

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Pumpalicious
    HeddaBigBum skrev 2007-09-13 11:01:19 följande:
    Vad är reggio emilia? *nyfiken*Det finns en förskoal i Tungelsta som använder sig av en italiensk pedagogik (tror jag) som är ganska snarlik Montessori. Kan det vara reggio emilia?
    Personligen tycker jag inte att Montissori och Reggio emilia är det minsta lika... Men kanske finns vissa bitar där man tänker lika..  Jag har arbetat på två skolor som jobbar efter reggio emilia pedagogiken och blev mycket inspirerad av det. En sak jag gillar skarpt är att man låter barnen använda sin egen fantasi för att komma fram till slutsatser, om ett barn frågar "varför är himlen blå", svarar pedagogen "Vad tror du?".

Sen jobbar de mycket med olika projekt och dokumenterar barnens utveckling med hjälp av foto, video, text osv.

REGGIO EMILIA - Ett barn har hundra språk

Grundare
    Loris Malaguzzi som var barnomsorgschef i den italienska staden Reggio Emilia.
    Han såg barnen som forskare och kommunikatörer som behöver medspelare och en stimulerande miljö för att utvecklas individuellt och i samspel med andra.

Grundsyn
    Barn vill veta. De skapar sin egen kunskap. Den vuxne är medforskare och utmanare. På så sätt ska barnen få redskap att hantera och möta den komplexa värld vi lever i. Den pedagogiska filosofin står också för ett pedagogiskt arbetssätt, förankrat i en djupt humanistisk livshållning. Det bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn är rika och intelligenta med en stark inneboende drivkraft att utforska världen.

Metod
    Att arbeta kring olika teman. Bilden, ett av de hundra språken har en viktig plats i Reggio Emilia. Miljön barnet vistas i används som ett pedagogiskt redskap som ska stimulera och inspirera barnen och uppmana dem att söka kunskap.

Barnets arbete dokumenteras för att pedagogen, föräldern och barnet ska kunna se en utveckling. Reggio Emilia är en pedagogik som ständigt förnyas och utvecklas, med barnens behov som utgångspunkt.

• Pumpalicious

Kom på en till sak.. Det var en fyra årig pojke på förskolan där jag jobbade som så gärna ville ha en motorcykel.. Så vi frågade honom vad man behöver för att göra en motorcykel.. "två hjul" sa han, så vi gick ut och letade fram två hjul i återvinningen. "Man behöver svart trä mellan hjulen". Så vi hjälpte honom att måla en planka svart, och fästa hjulen på plankan m.m.

Barnen får själva komma fram till lösningar på problemen. Det gillar jag skarpt!

• HeddaBigBum
    Pumpalot skrev 2007-09-13 11:16:58 följande:
    Kom på en till sak.. Det var en fyra årig pojke på förskolan där jag jobbade som så gärna ville ha en motorcykel.. Så vi frågade honom vad man behöver för att göra en motorcykel.. "två hjul" sa han, så vi gick ut och letade fram två hjul i återvinningen. "Man behöver svart trä mellan hjulen". Så vi hjälpte honom att måla en planka svart, och fästa hjulen på plankan m.m.Barnen får själva komma fram till lösningar på problemen. Det gillar jag skarpt!
    Låter onekligen super!
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Pumpalicious

En sak slog mig just, det är inte SÖS förlossning nu längre va - är det Huddinge som gäller?

Svar på tråden Flyttar till Västerhaninge - närmsta MVC?